پوست و موتغذیه مناسب قبل از کاشت مو به نتیجه بهتر از کاشت مو کمک می کند.

راهنمای کامل تغذیه صحیح قبل از کاشت مو: چه بخوریم و چه نخوریم؟


هرچند معمولاً پروسه کاشت مو به دلیل نتایج زیبایی‌شناختی آن مورد توجه افراد جامعه قرار گرفته است؛ اما باید دانست که کاشت مو نیز نوعی عمل جراحی محسوب می‌شود و مانند سایر جراحی‌ها نیازمند مراقبت‌های قبل و بعد از عمل است. یکی عوامل مهم و تأثیرگذار در نتیجه این جراحی، نوع تغذیه مناسب قبل از کاشت مو است؛ به طوری که اگر رژیم غذایی فرد فاقد ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری باشد، ریزش مو در او ادامه‌دار خواهد بود و این امر، روند رشد موهای کاشته شده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مقاله به توضیح انواع عادات غذایی و چگونگی تغذیه قبل از کاشت مو پرداخته است.

نقش تغذیه در مراقبت های قبل از کاشت مو

سبک زندگی یکی از فاکتورهای مؤثر در سلامت مو و از اقدامات مهم قبل از کاشت مو برای دستیابی به نتیجه بهتر است. اگر رژیم غذایی قبل از کاشت مو فاقد مواد مغذی ضروری نظیر زینک و آهن و پروتئین باشد، مشکلات بعد از عمل افزایش می‌یابد. همچنین برقراری تعادل در ویتامین‌های دریافتی نیز برای سلامتی موها مهم است.

رژیم غذایی قبل از کاشت مو


رژیم غذایی ایده آل قبل از عمل کاشت مو چیست؟

یک رژیم غذایی ایده‌آل قبل از عمل کاشت مو بدین معنی است که فرد می‌بایست در طول روز وعده‌های غذایی کوچک و مکرری مصرف نماید که حاوی پروتئین و بدون چربی های مضر باشد. پروتئین‌ها برای ترمیم سلول و بهبود زخم حیاتی هستند و نقش مهمی در روند بهبودی و تثبیت پیوندهای مو دارند. همچنین بعضی از پروتئین‌ها می توانند آهن مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کنند. آهن ماده‌ای مغذی برای افزایش رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌های در حال ترمیم است و در نتیجه به بهبودی سریع‌تر کمک می‌کند.

منابع غذایی حاوی پروتئین‌های بدون چربی شامل ماکیان نظیر مرغ و بوقلمون، ماهی و غذاهای دریایی، گوشت قرمز و ماست است. البته لازم به ذکر است که در صورت مصرف گوشت قرمز قبل از کاشت مو می‌بایست از قسمت‌هایی از گوشت استفاده نمود که چربی کمتری دارد.

همچنین تخم مرغ، آجیل و محصولات لبنی مانند شیر و پنیر نیز علیرغم اینکه کلسترول دارند؛ اما منابع خوبی از پروتئین به شمار می‌روند. بنابراین، تغذیه قبل از کاشت مو باید به گونه‌ای باشد که دربردارنده تمامی مواد مغذی ضروری برای رشد مو است.

شما می‌توانید با تهیه پکیج‌های ویزیت VIP دکتر سینوهه با پزشکان ماهر در مورد عادات غذایی خود به مشورت بپردازید و علاوه بر بهره‌مندی از یک برنامه‌ریزی کامل، از ابتدای عمل کاشت مو تا اتمام دوره نقاهت از همراهی کادر متخصص در کنار خود برخوردار باشید.

قبل از عمل کاشت مو چه چیزهایی بخوریم؟

با نزدیک شدن به روز جراحی کاشت مو، فرد باید اطمینان حاصل کند که پس از عمل، روند بهبودی سالمی خواهد داشت. تغذیه مناسب قبل از کاشت مو، بدن را تقویت می‌کند و اثر مثبتی بر نتیجه عمل دارد. برخی از مواد غذایی و مکمل‌های ضروری که توصیه می‌شود افراد در رژیم غذایی خود بگنجانند به شرح زیر می‌باشد. لازم به ذکر است که مصرف چند مورد از مواد غذایی لیست زیر به توصیه پزشک می‌تواند نتیجه عمل را تقویت کند و در سلامت پوست سر اثرگذار باشد.

مواد غذایی مفید برای کاشت مو بر اساس عناصر مفید موجود در آن‌ها:

  1. آنتی اکسیدان‌ها: میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند نقش اساسی در تثبیت موفقیت کاشت مو ایفا می‌کنند. آنتی اکسیدان‌ها وظیفه حیاتی محافظت از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از جراحی را ایفا می‌کنند. این محافظت برای حفظ یکپارچگی پیوند گرافت‌های مو ضروری است. به علاوه،غذاهای غنی از آنتی اکسیدان‌ها، گردش خون در کوچک‌ترین رگ‌های خونی مرتبط با فولیکو‌ل‌های کاشت شده را افزایش می‌دهد و در نتیجه، بقای موهای پیوندزده شده و رشد آتی آن‌ها را تسهیل می‌کند. ازجمله منابع غذایی غنی از آنتی اکسیدان می‌توان به بلوبری، بروکلی و اسفناج اشاره نمود.
  2. امگا3: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی و بذر کتان نقش اساسی در کاهش التهاب پس از عمل دارند که این التهاب‌ها، در صورت عدم مدیریت، پتانسیل آسیب رساندن به بافت‌های اطراف و به خطر انداختن یکپارچگی گرافت‌های پیوندی را دارد. همچنین، امگا 3 به طور قابل توجهی باعث افزایش جریانات عروقی به گرافت‌های مو می‌شود که برای موفقیت پیوند ضروری است.
  3. ویتامین C: ویتامین C در مرکبات به وفور یافت می‌شود و برای تشکیل کلاژن حیاتی است که این امر برای بهبود موثر زخم‌ها حیاتی است. علاوه بر این، این ویتامین به طور قابل توجهی به افزایش جذب آهن از رژیم غذایی کمک می‌کند که در تقویت ترمیم و استحکام بافت موثر است. در اغلب موارد توصیه شود که تا یک ماه قبل از جراحی کاشت مو از مکمل‌های ویتامین C برای کمک به تسریع روند بهبودی استفاده شود.
  4. ویتامین B: این نوع ویتامین در سبزیجات برگ‌سبز، گوشت و تخم مرغ یافت می‌شود. ویتامین B کلید اصلی تقسیم سلولی است که در رشد مجدد موها تأثیر می‌گذارد. به علاوه، این ویتامین در بهینه‌سازی حمل و نقل اکسیژن در جریان خون که برای تغذیه گرافت‌های پیوندی ضروری است، نقش دارد. همچنین باید دانست که کمپلکس ویتامین B برای بهبود کاشت مو مفید است. ویتامین B3 گردش خون را تقویت می‌کند، B5 به کاهش ریزش موی زودرس کمک می‌کند و B8 یکپارچگی ساختاری مو را تقویت می‌کند.
  5. زینک: زینک یا روی که به وفور در غذاهایی نظیر صدف، گوشت گاو و مرغ یافت می‌شود، نه تنها ظرفیت پوست را برای دفع عفونت‌ها بهبود می‌بخشد؛ بلکه نقش مهمی در بهبود پوست سر پس از پیوند دارد. همچنین این عنصر فرایند ریشه‌زنی گرافت‌ها در محل جدید را تقویت می‌کند. همچنین، روی یکی از مواد معدنی ضروری برای سلامت مو است که به تولید DNA و RNA کمک می‌کند که در مغزها، تخم مرغ، پنیر و غلات کامل نیز وجود دارد.
رژیم غذایی قبل از کاشت مو


  1. ویتامین D: این ویتامین، یک ماده مغذی ضروری برای فعال کردن رشد مو است که در غذاهایی نظیر روغن کبد ماهی، ماهی و سالمون وجود دارد.
  2. آهن: بهترین منبع آهن، لوبیا و سبزیجات برگ‌سبز است. خوردن این غذاهای غنی از آهن به انتقال مناسب اکسیژن در سلول‌های بدن کمک می‌کند که برای رشد مجدد موها ضروری است و در نتیجه رشد خوب مو بعد از عمل را به دنبال خواهد داشت.
  3. آب: حفظ هیدراتاسیون مناسب برای بهبود روند ترمیم، جلوگیری از کم آبی و حفظ سطح مناسب فشار خون در طول بستری در بیمارستان بسیار مهم است. آب یک عنصر اساسی در روند بهبودی پس از عمل است که بر تمام جنبه‌های بهبودی تأثیر می‌گذارد.
  4. زنجبیل و زردچوبه: این ادویه‌های طبیعی نقش بسزایی در به حداقل رساندن التهاب و ناراحتی بعد از عمل دارند و همچنین دفاع آنتی اکسیدانی سلول را در برابر استرس اکسیداتیو تقویت می‌کنند.

قبل از کاشت مو چه چیزهایی نخوریم؟

مواد غذایی مضر برای کاشت مو به شرح زیر می‌باشد:

  1. چربی های حیوانی: چربی‌های حیوانی که در برخی از گوشت‌ها و محصولات لبنی یافت می‌شود می‌تواند موجب افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی و التهاب شود و روند بهبودی را مختل کند و بر سلامت کلی بیمار پس از پیوند مو تأثیر منفی بگذارد. بنابراین، حداقل 10 روز قبل از عمل کاشت مو می‌بایست از مصرف غذاهای چرب و سنگین اجتناب نمود.
  2. غذاهای تند و ناسالم: در روزهای منتهی به جراحی کاشت مو باید از خوردن غذاهای ناسالم مانند کلوچه، چیپس و آب نبات خودداری نمود؛ زیرا این مواد هیچ ارزش غذایی مفیدی ندارند و مصرف آن‌ها قبل از کاشت مو غیرضروری است. همچنین غذاهای اسپایسی و پر ادویه حاوی زیره و زردچوبه باعث رقیق شدن خون و خونریزی در طول عمل می‌شود.
  3. قندهای سریع جذب شونده: قندهای سریع جذب‌شونده که در نوشابه‌ها و شیرینی‌ها وجود دارد، می‌توانند سیستم ایمنی و سلامت پوست سر را به خطر بیندازند و بیمار را مستعد ابتلا به عفونت پس از عمل جراحی کنند. به علاوه، این نوع قندها باعث ایجاد نوسانات ناخواسته در سطح قند خون می‌شوند که می‌تواند تعادل متابولیک ضروری برای بهبود مناسب زخم را مختل کند.
  4. چای، قهوه و شیک پروتئین: قبل از کاشت مو می‌بایست از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، نوشابه‌های انرژی‌زا و شیک‌های پروتئینی پرکالری و سنگین به طور کامل اجتناب نمود؛ چراکه این نوشیدنی‌ها، فشار خون فرد را افزایش می‌دهند و این امر منجر به خونریزی در طول عمل کاشت مو می‌شود. همچنین این مواد می‌توانند اثرات برخی از داروهای مورد استفاده در طول عمل را کاهش دهند.
  5. مولتی ویتامین ها و مکمل ها: یک هفته قبل از عمل کاشت مو می‌بایست مصرف هرگونه مولتی ویتامین و مکمل قطع گردد؛ زیرا این مواد، رقیق کننده‌های قوی خون هستند و ممکن است باعث خونریزی در طول پروسه جراحی شوند.
  6. آسپرین: تا یک هفته قبل از جراحی کاشت مو باید از مصرف داروهای بدون نسخه حاوی آسپرین نظیر موترین و آلِو (ناپروکسن) و هر گونه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی خودداری شود؛ زیرا خون را به میزان قابل توجهی رقیق می‌کنند و ممکن است خونریزی حین عمل را افزایش دهند.
  7. الکل: معمولاً توصیه می‌شود که دو هفته قبل از عمل کاشت مو از مصرف شراب، آبجو و نوشیدنی‌های الکلی اجتناب گردد؛ زیرا الکل رقیق‌کننده خون است و رگ‌های خونی را نیز گشاد می‌کند که این امر می‌تواند منجر به التهاب در محل برش جراحی شود. همچنین، الکل باعث اختلال در اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها می شود که این امر می‌تواند منجر به افزایش خطر عفونت و کند کردن روند بهبودی شود.
غذاهای مضر قبل از کاشت مو


صبح قبل از عمل کاشت مو چه بخوریم؟

با توجه به اینکه پروسه کاشت مو ممکن است چند ساعتی طول بکشد، مواد غذایی صرف شده در یک وعده صبحانه مقوی، انرژی لازم برای عمل را فراهم می‌آورد.

قبل از عمل کاشت مو، می‌توان با مصرف محصولات لبنی فرایند رشد موها را تسریع بخشید؛ زیرا لبنیات حاوی ویتامینD ، کلسیم و پروتئین است. البته بدیهی است که مصرف لبنیات می‌بایست همراه با سایر مواد مغذی ضروری برای رشد مو (طبق تجویز پزشک) باشد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. به طور کلی فرد می تواند به توجه به برنامه روزانه خود صبحانه مناسب میل کند و مصرف ماده غذایی خاصی نیاز نیست.

آیا خوردن قهوه قبل از کاشت مو مضر است؟

کافئین محرکی است که می تواند فشار خون را افزایش داده و ضربان قلب را تسریع کند که این امر می‌تواند در زمینه حساس بهبودی پس از عمل مضر باشد. در طول مرحله بهبودی، گرافت‌های کاشته‌شده در پوست سر بسیار آسیب‌پذیر هستند و به زمان نیاز دارند تا در محل جدید خود محکم شوند. فشار خون بالا می‌تواند منجر به افزایش جریان خون و فشار بر دیواره رگ‌های خونی شود. این به نوبه خود می‌تواند باعث گشاد شدن سیاهرگ‌های پوست سر و افزایش شدت ضربان‌های خون شود. این تغییرات در دینامیک عروقی می‌تواند نیروی بیش‌ازحدی را بر روی محل‌های پیوند مو که هنوز به طور کامل بهبود نیافته‌اند، وارد کند و خطر کنده شدن موهای پیوندی را به دنبال داشته باشد.

علاوه بر این، کافئین می‌تواند اثربخشی برخی از داروهای مسکن پس از پیوند را کاهش دهد و مدیریت درد پس از عمل را دشوارتر کند. همچنین دارای خواص دیورتیک است که در صورت عدم افزایش مصرف مایعات می‌تواند منجر به کم آبی بدن شود و کم آبی نیز منجر به تأخیر بهبودی مطلوب گردد.

قهوه قبل از کاشت مو


سخن پایانی

تعهد به رعایت یک رژیم غذایی مناسب قبل از کاشت مو ضروری است و اینکه فرد قبل از پیوند مو چه می‌خورد و یا چه نمی‌خورد، هر دو به یک اندازه مهم هستند. تغذیه خوب قبل از کاشت مو و عمل به توصیه‌های پزشک می‌تواند به بهینه‌سازی قابلیت‌های درمانی بدن شما کمک کند و ریکاوی و بهبودی راحت‌تری در پی داشته باشد. اگر شما هم در خصوص رژیم غذایی مناسب قبل از عمل کاشت مو دچار تردید شده‌اید و یا سؤالات خاصی دارید می‌توانید با ما در تماس باشید و از خدمات مشاوره آنلاین و حضوری دکتر سینوهه جهت کسب توصیه‌های شخصی بهره‌مند گردید. همچنین شما می توانید از طریق وبسایت دکتر سینوهه، پکیج کاشت مو به صورت اقساطی و در بهترین مراکز شیراز و یزد رزرو کنید.

سؤالات متداول

1- آیا میتوانم قبل از کاشت مو تخم مرغ بخورم؟

پروتئین‌های بدون چربی برای موفقیت کاشت مو ضروری هستند؛ چراکه به ترمیم سلول و بهبود زخم کمک شایانی می‌کنند و نقش کلیدی در روند بهبود و تثبیت پیوندهای مو دارند. بنابراین، تخم مرغ که حاوی پروتئین بدون چربی است غذای خوبی برای کاشت مو محسوب می‌شود.

2- چه غذاهایی برای عمل کاشت مو خوب است؟

در طول پروسه جراحی کاشت مو توصیه می‌شود که از غذاهای حاوی ویتامین، به ویژه ویتامین B، نظیر برنج قهوه‌ای، کلم بروکلی، اسفناج، لوبیا سیاه، کاهو، فلفل، بادام و کدو سبز استفاده کنید. همچنین گنجاندن وعده‌های غذایی حاوی مواد مغذی مانند منیزیم، روی، کلسیم و آهن در برنامه غذایی قبل از کاشت مو ایده خوبی می‌باشد.

3- وعده غذایی مناسب قبل از کاشت مو چگونه باید باشد؟

تغذیه قبل از کاشت مو می‌بایست حداقل شامل یک وعده غذایی غنی از پروتئین، فیبر، زینک و آهن باشد.

4- قبل از کاشت مو چه غذاهایی نخوریم؟

از آنجایی که غذاها و مکمل‌هایی نظیر سیر، زنجبیل، روغن ماهی و ویتامین E، خاصیت رقیق‌کنندگی خون را دارند؛ لذا باید از مصرف آن‌ها به مدت ‌حداقل 2 هفته قبل از جراحی اجتناب گردد. همچنین مصرف زیاد کافئین نیز می‌تواند الگوهای خواب را مختل کند و باعث ایجاد اضطراب شود.

5- چه میوه هایی را نباید قبل از کاشت مو مصرف کرد؟

مصرف میوه‌هایی نظیر گریپ فروت، انار، پوملو (نوعی گریپ فروت آسیای شرقی) در طول پروسه کاشت مو توصیه نمی‌شود؛ زیرا این میوه‌ها می‌توانند مقدار داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را در بدن افزایش دهند و این امر به سلامت فرد آسیب می‌رساند.

6- افراد گیاه‌خوار قبل از کاشت مو چه بخورند؟

افراد گیاه‌خوار هم می‌بایست غذاهایی حاوی پروتئین مصرف کنند. آن‌ها می‌توانند پروتئین لازم را از منابعی نظیر لوبیا و سبزیجات برگ‌سبز کسب نمایند.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.