پوست و موسن مناسب کاشت مو

راهنمای بهترین زمان برای کاشت مو؛ حداقل و حداکثر سن مناسب کاشت مو کی است؟



همیشه دغدغه افرادی که قصد کاشت مو را دارند، این است که در چه سنی بهتر است این عمل را انجام دهند. باید گفت که بهترین سن کاشت مو در افراد مختلف، متفاوت است؛ چراکه این امر به عوامل متعددی ازجمله سبک زندگی، وضعیت سلامتی، شدت ریزش مو و غیره بستگی دارد. گفته می‌شود که در اغلب موارد، 40% علل ریزش مو مرتبط به عوامل ژنتیکی و هورمونی می‌شود و 60% علل ریزش مو به عوامل محیطی و تغذیه‌ای بستگی دارد. در این مقاله به بررسی عوامل مختلفی می‌پردازیم که می‌توانند بر سن ایده‌آل کاشت مو تأثیرگذار باشند.

ریزش مو در سنین پایین

امروزه، ریزش مو در سنین پایین یکی از چالش‌های اساسی بین نوجوانان و جوانان است که ممکن است بر اثر وراثت و یا عواملی نظیر افسردگی و استرس ناشی از کار و تحصیل، رژیم‌های غذایی ناسالم، مصرف برخی داروهای خاص (ازجمله داروهای ضدافسردگی، ضد بارداری و شیمی درمانی)، استعمال دخانیات و عدم انجام مراقبت‌های مو رخ داده باشد. در چنین شرایطی چون افراد جوان حساس‌تر هستند، سریع به فکر کاشت مو می‌افتند؛ اما باید دانست که کاشت مو آخرین راه‌حل است و قبل از آن می‌بایست تا جایی که ممکن است با مشورت پزشک از روش‌های ترمیمی یا تقویت مو نظیر پی‌آرپی، مزوتراپی و داروهایی مانند ماینوکسیدیل و فیناستراید برای کنترل ریزش مو استفاده کرد. البته که در کنار این روش‌ها، اصلاح سبک زندگی و استفاده از محصولات مراقبتی مو تأثیر بسزایی در نتیجه خواهد داشت.


بهترین زمان برای کاشت مو در مردان وقتی است که الگو های ریزش مو در آن ها کامل شده باشد.


در چه سنی می توان کاشت مو انجام داد؟

هرچند در برخی منابع، گفته شده که حداقل سن لازم برای کاشت مو، 25 سالگی است؛ اما معمولاً پزشکان متخصص پوست و مو توصیه می‌کنند که افراد حدالامکان، برای آغاز مراحل کاشت مو تا سن 30 سالگی صبر کنند؛ زیرا در این سن، ریزش مو کندتر و قابل پیش‌بینی‌تر می‌باشد. البته در صورت وقوع شرایط خاصی و بر حسب نیاز در سنین پایین‌تر نیز می‌توان کاشت مو انجام داد.

یکی از عوامل اصلی برای اینکه فرد کاندید مناسب کاشت مو باشد این است که الگوی ریزش مو در وی تثبیت و تکمیل شده باشد؛ چراکه اگر ریزش مو در فرد تثبیت نشود، بعد از کاشت مو نیز ریزش موها هم در ناحیه بانک مو و هم در ناحیه کاشت مو ادامه می‌یابد و دیگر هیچ مویی روی سر او باقی نمی‌ماند. بنابراین، هر زمان که الگوی ریزش مو در فرد تکمیل شود، او در سن مناسب برای کاشت مو قرار گرفته است.

منظور از تثبیت الگوی ریزش مو این است که میزان و نوع ریزش مو در فرد طبق مقیاس نوروود از سطح 3 به بالا باشد. شایان ذکر است که مقیاس نوروود (Norwood scale) روشی برای ارزیابی میزان ریزش مو در مردان است که از 7 سطح یا 7 فاز تشکیل شده و هر چه سطوح بالاتر می‌رود، شدت و وسعت ریزش مو بیشتر می‌شود

بهترین سن برای کاشت مو چه زمانی است؟

معمولاً هیچ پاسخ یکسانی برای سؤال بهترین سن برای کاشت مو، وجود ندارد؛ زیرا همه چیز به عوامل فردی نظیر شدت ریزش مو و سلامت کلی بدن بستگی دارد. ممکن است شرایط فردی یا دیگران متفاوت باشد و زودتر از سایرین نیاز به کاشت مو پیدا کند. با این حال، باید دانست که هرچه فرد زودتر به دنبال درمان ریزش مو باشد، شانس بیشتری برای دستیابی به نتایج موفقیت‌آمیز دارد.

بر اساس برخی منابع، سن طلایی یا بهترین زمان کاشت مو، محدوده 30 الی 40 سالگی است؛ زیرا علاوه بر اینکه الگوی ریزش مو کامل شده، سلول‌های بدن جوان هستند و خوب ترمیم می‌گردند. همچنین، احتمال اینکه فرد در این بازه سنی دچار بیماری‌های زمینه‌ای در سن های بالاتر نظیر عارضه‌های قلبی، فشار خون یا دیابت شده باشد، کمتر است.

بهترین سن برای کاشت مو در آقایان

در اغلب موارد، ریزش مو در مردان به دلیل فعالیت هورمون دی هیدروتستوسترون (DHT) است که منجر به رخ دادن عارضه‌ای به نام آلوپسی آندروژنیک یا الگوی طاسی مردانه می‌شود که تحت تأثیر عواملی نظیر استرس، تشدید می‌گردد. الگوی طاسی مردانه در 50% آقایان رخ می‌دهد و از نظر سنی، ممکن است از اواخر نوجوانی تا اوایل بزرگسالی آغاز گردد.

در صورت بروز ریزش موی ارثی یا آلوپسی آندورژنتیک، سن مناسب کاشت مو در مردان معمولاً در محدوده بالاتر از 27 سال عنوان می‌شود و در سنین قبل از 27 سال، می‌بایست با مشورت پزشک و مصرف داروهای خاص ریزش مو را کنترل کنند تا به مرحله تثبیت الگوی ریزش مو برسند و سپس برای کاشت مو اقدام نمایند.

لازم به ذکر است که بانک مو در این‌گونه افراد، معمولاً در قسمت‌هایی از اطراف سر و پشت سر می‌باشد که موهای آن نواحی به هورمون DHT مقاوم است و این اطمینان وجود دارد که پس از کاشت، موهای پیوندزده شده، مجدداً نمی‌ریزند. باید دانست که تشخیص این امر با تثبیت الگوی ریزش مو و انجام معاینات دقیق توسط پزشک امکان‌پذیر است.

شما زیباجویان گرامی می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید؛ زیرا دکتر سینوهه به شما کمک می‌کند تا در مورد گزینه‌های درمانی خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.


معمولا توصیه مو شود کاشت مو بعد از 30 سالگی انجام شود تا نتیجه های بهتری برای فرد داشته باشد.


بهترین سن برای کاشت مو در خانم ها

از آنجایی که بانک مو دربانوان از آقایان بیشتر و قوی‌تر است؛ لذا در اغلب موارد، برای خانم‌ها محدودیت سنی جهت کاشت مو وجود ندارد؛ اما توصیه می‌شود تا سن 18 سالگی صبر کنند که تغییرات هورمونی در بدن به حد تعادل برسد و سپس اقدام به کاشت مو نمایند. البته خانم‌ها در سنین یائسگی نیز شاهد تغییرات هورمونی در بدن خود هستند؛ لذا بدیهی است که بانوان نیز قبل از کاشت مو توسط پزشک متخصص به صوررت کامل معاینه شوند تا به نتیجه موفقیت‌آمیزی برسند.

لازم به ذکر است چه در خانم‌ها و چه در آقایان، در صورتی که ریزش مو به دلیل آسیب‌های متعدد یا سوختگی‌ باشد، به صلاحدید پزشک می‌توان برای ناحیه دچار حادثه شده، در هر سنی اقدام به کاشت مو نمود.

فاکتورهای مؤثر در تخمین بهترین سن کاشت مو

بهترین سن برای کاشت مو به عوامل مختلفی ازجمله سلامت کلی بیمار و سبک زندگی وی بستگی دارد. اگر فردی سالم باشد و هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته باشد که بر نتیجه پیوند او تأثیر بگذارد، ممکن است در هر سنی بتواند کاشت موی موفقیت‌آمیزی تجربه نماید؛ اما گاهی برخی بیماری‌ها و یا عادت‌هایی مانند سیگار کشیدن یا مصرف نوشیدنی‌های سنگین می‌تواند این امر را تحت تأثیر قرار بدهد.

علاوه بر این، افرادی که به طور منظم در معرض مواد شیمیایی قوی و یا تشعشعات قرار می‌گیرند، به دلیل آسیب احتمالی به پوست سر و فولیکول‌های مو، ممکن است کاندیدهای خوبی برای کاشت مو نباشند.

از جمله سایر عواملی که در سن کاشت مو تأثیرگذار است عبارتند از:

  1. تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی در افراد باید به حد تعادل رسیده باشد تا در روند کاشت مو خللی ایجاد نکند.
  2. کیفیت مو: با افزایش سن، ریشه‌های مو رو به زوال می‌روند؛ پس اطمینان از سالم بودن ریشه‌های مو برای پیوند موفق، امری مهم به شمار می‌رود.
  3. سرعت ریزش مو: با افزایش سن، هرچه سرعت ریزش مو بیشتر شود، وسعت بیشتری از سر دچار طاسی می‌شود و از طرفی دیگر، بانک موی فرد کمتر و ضعیف‌تر می‌شود و ممکن است فولیکول‌های مناسبی جهت پیوند موفق وجود نداشته باشد.
  4. وضعیت پوست سر: انعطاف‌پذیری و شفافیت پوست سر برای عمل پیوند مو بسیار مهم است. هرچه پوست سر سفت‌تر باشد، استخراج و پیوند گرافت‌ها دشوارتر می‌شود و هرچه پوست سر انعطاف‌پذیرتر باشد این کار راحت‌تر صورت می‌گیرد و اسکارهای بعد از عمل نیز زودتر بهبود می‌یابند.
  5. مشکلات روانی: مشکلات روحی و روانی و در معرض عوامل استرس‌زا بودن، تغییرات هورمونی را در بدن ایجاد می‌کند که در روند کاشت مو اختلال ایجاد کرده و حتی اگر پیوند مو انجام شود، با شکست مواجه خواهد شد.
  6. ورزش کردن بیش از حد: انجام فعالیت‌های سنگین در سنین مختلف بر کیفیت فولیکول‌های مو اثر می‌گذارد؛ لذا در هر سنی که فرد قصد کاشت مو را دارد می‌بایست با پزشک در این مورد مشورت نماید.
  7. نور مستقیم آفتاب: قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب و حرارت زیاد موجب آسیب به فولیکول‌های مو می‌شود؛ بنابراین، افرادی که به سبب شغل خود در چنین محیط‌هایی به مدت طولانی قرار دارند، می‌بایست با احتیاط بیشتری اقدام به کاشت مو نمایند.
  8. استعمال دخانیات: سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکلی به دلیل تضعیف گردش خون، می‌تواند پیوند مو را با شکست مواجه کند و فرد مجدداً شاهد ریزش موهای کاشت‌شده باشد.
  9. تغذیه: نوع تغذیه و رژیم غذایی در افراد با سنین مختلف، متفاوت است. در صورت نیاز به کاشت مو، فرد می‌بایست اطمینان حاصل کند که تمام مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای تقویت فولیکو‌های مو و رشد مو را از طریق رژیم غذایی خود به دست می‌آورد.


انتخاب بهترین سن کاشت مو در هر فرد به شرایط ژنتیکی و محیطی او بستگی دارد.


ملاحضات کاشت مو در گروه های سنی مختلف

پزشکان معمولاً کاشت مو را برای افراد بالای 25 سال توصیه می کنند؛ زیرا ممکن است هنوز روند ریزش مو تا قبل از این سن کامل نشده باشد. با این حال، افراد به هنگام تصمیم‌گیری برای کاشت مو، می‌بایست چالش‌ها و ملاحظات بالقوه برای گروه‌های سنی مختلف را در نظر بگیرند.

آقایان جوانی که در 20 سالگی قصد کاشت مو را دارند، باید بدانند که راه طولانی‌ای در پیش خواهند داشت. همچنین می‌بایست تغییرات احتمالی در سبک زندگی خود را نیز در نظر بگیرند تا به نتیجه مطلوبی برسند.

به علاوه، افراد جوان باید به خاطر داشته باشند که ریزش مو یک الگوی پیشرونده دارد؛ لذا می‌بایست متعهد به انجام درمان‌ها و مراقبت‌های طولانی‌مدت جهت حفظ نتایج دلخواه باشند؛ چراکه حتی بعد از کاشت مو نیز ممکن است ریزش مو ادامه یابد.

افراد 30 الی 40 ساله باید بدانند که هنوز ممکن است راه‌حل‌های ترمیمی غیرجراحی برای درمان ریزش موی آن‌ها وجود داشته باشد؛ اما هرچه ریزش مو بیشتر شود، نتیجه کاشت مو تحت تأثیر قرار می‌گیرد. بنابراین، می‌بایست با مشاوره‌های زودهنگام با پزشک متخصص از روند طاسی خود آگاه شوند تا بتوانند اقدامات به‌موقعی جهت رفع مشکل خود انجام دهند.

شما با تهیه پکیج‌های درمانی دکتر سینوهه می‌توانید یک کلینیک حرفه‌ای کاشت مو را انتخاب کنید، با کمک پزشکان متخصص، اطلاعات مفیدی در مورد سن مناسب کاشت خود کسب نمایید و بهترین روش برای کاشت مو را انتخاب کنید و از نتیجه کار رضایت کامل داشته باشید.

نتیجه کاشت مو در سنین خیلی پایین

اگر فرد در سنین پایین به دلیل وسواس فکری کاشت مو انجام دهد، نتیجه مناسبی از این عمل مشاهده نمی‌کند و حتی ممکن است عواض و مشکلات دیگری نیز گریبان‌گیر او شود. به علاوه، گاهی ممکن است یک فرد نوجوان با اختلال بدریختی بدن (Body Dysmorphic Disorder) مواجه باشد؛ یعنی در تصورات خود، برخی مشکلات خیلی کوچک در ظاهر بدن، بینی و یا موی خود را بزرگ می‌پندارد و خود زشت انگاری دارد. در چنین شرایطی، چون این اختلال با وسواس و افسردگی همراه است، کاشت مو نمی‌تواند مؤثر واقع شود.

همچنین از آنجایی که در سنین پایین، ممکن است فرد نتواند کنترلی روی برخی عوامل محیطی، فشارهای روحی و تغذیه خود داشته باشد؛ لذا کاشت مو به دلیل عدم مراقبت کافی، نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت.

از طرفی دیگر، در صورتی که فرد عجله داشته باشد و در سنین جوانی کاشت مو انجام دهد، ممکن است در بزرگسالی با نتیجه‌ای ناخوشایند مواجه شود و موهای کاشت‌شده بر سر وی به صورت تکه‌تکه نمایان شود و خط رویش مو از حالت طبیعی خارج شود. این بدین دلیل می‌باشد که در سنین پایین، تشخیص منطقه اصلی طاسی و یا تشخیص الگوی روند طاسی و چگونگی عقب رفتن موها در سال‌های آتی برای پزشک دشوارتر است. بنابراین، ممکن است فرد با افزایش سن، ریزش مو در ناحیه‌ای غیر از ناحیه کاشت‌شده را تجربه نماید و به کاشت موی دوباره نیاز پیدا کند.

ضمن اینکه انتظار جوانان از کاشت مو، داشتن موهایی با تراکم بالا است و برای این منظور پزشک می‌بایست تعداد گرافت‌های بیشتری از ناحیه بانک مو استخراج نماید که این امر برای فردی که ریزش موی دنباله‌دار دارد، مناسب نیست و با ریزش مو در سال‌های آتی، بانک موی ضعیف‌تری پیدا می‌کند و تمام هزینه‌ها و زحماتی که برای عمل کاشت مو متحمل شده است، بی‌نتیجه می‌ماند.

آیا افراد مسن هم می توانند کاشت مو انجام دهند؟

طبق منابع، حداکثر سن لازم برای کاشت مو، 60 سالگی است. نکته قابل توجه این است که در سنین بالاتر، به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن، احتمال بروز عوارض کاشت مو شدیدتر می‌شود و ممکن است روند بهبودی کندتر شود.

با افزایش سن، نازک شدن موها و ریزش موهای سر، امری طبیعی می‌باشد که ممکن است در برخی افراد بیشتر صورت بگیرد. از طرفی دیگر، افراد مسن‌تر نسبت سایر سنین، توقعات متفاوتی از نتیجه کاشت مو دارند.


نتیجه کاشت مو در افراد با سنین بالاتر بستگی به بانک مو و شرایط جسمانی دارد.


چگونه از ریزش مو در سنین جوانی پیشگیری کنیم؟

بر هیچکس پوشیده نیست که ریزش موها در سنین نوجوانی یا جوانی اثر مخربی بر روی اعتمادبه‌نفس و احساسات فرد دارد؛ اما خوشبختانه امروزه روش‌های مختلفی کشف شده‌اند که می‌توانند از ریزش مو در خانم‌ها و آقایان جلوگیری کنند.

افراد زیر 30 سال می‌توانند از داروهایی نظیر ماینوکسیدیل و فیناستراید برای کنترل و کاهش سرعت ریزش مو استفاده نمایند تا زمانی که به سن مناسب کاشت مو برسند. در صورتی که روش‌های دارویی مؤثر واقع نشد، می‌توان به صلاحدید پزشک از تکنیک‌های کاشت مو استفاده نمود.

ذکر این نکته ضروری است که اگر به دلیل ریزش موها در سنین جوانی، اعتمادبه‌نفس شما کاهش یافته است، ممکن است کنار آمدن با آن دشوار باشد؛ اما همیشه توصیه می‌شود که تمام گزینه‌های غیرجراحی موجود را بررسی کنید و با یک متخصص ریزش مو مشورت کنید تا در مورد بهترین مسیر حرکت رو به جلو به شما کمک کند.

در ضمن، معمولاً میزان ریزش مو در آقایان مسن با توجه به مقیاس نوروود، تا آخرین مرحله یا آخرین سطح پیش رفته است و این بدان معناست که موهای بیشتری از دست داده‌اند و بانک موی بسیار ضعیف‌تری دارند.

در چنین شرایطی، برای افراد مسن این سؤال پیش می‌آید که آیا می‌توانند از موهای بدن دیگران برای پیوند استفاده نمایند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که خیر، زیرا بدن این افراد هر DNAای که متعلق به خودش نباشد را پس می‌زند. در صورتی که افراد، خواهان پیوند مویی ظریف و طبیعی هستند، می‌بایست در سن مناسب اقدام به کاشت مو نمایند

سخن پایانی

با توجه به نکاتی که ذکر شد، بهترین سن برای کاشت مو بین ۲۵ تا ۴۵ سالگی است؛ چراکه در این بازه سنی الگوی ریزش مو به ثبات رسیده و فرد می‌تواند نتایج ماندگارتری از عمل بگیرد. بدیهی است که در تعیین سن مناسب کاشت مو، عوامل دیگری نظیر وضعیت پوست سر و سوابق پزشکی نیز نقش بسزایی دارند. بنابراین، برای انتخاب زمان و سن مناسب برای کاشت مو می‌بایست با پزشک متخصص مشورت نمود. شما می‌توانید در هر سنی که هستید و با ریزش مو دست‌وپنجه نرم می‌کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید یا با رزرو پکیج کاشت مو دکتر سینوهه، می توانید اقدام به‌موقع و آگانه‌ای داشته باشید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.