پوست و مواقدامات قبل از کاشت مو

قبل از کاشت مو چه کار هایی باید انجام دهیم؟


اگر تاریخ عمل کاشت موی خود را رزرو کرده‌اید و به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراقبت‌های قبل از کاشت مو هستید، دکتر سینوهه لیستی از اقدامات لازم قبل از عمل کاشت مو را برای شما فراهم آورده تا برای روز عمل خود آماده باشید و بدون نگرانی و با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به نتیجه مطلوب، عمل کاشت مو را پشت سر بگذارید.

آشنایی با عمل کاشت مو

تصمیم به انجام عمل کاشت مو برای افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند، یک مرحله حیاتی به شمار می‌رود‌؛ چراکه نتیجه آن نشان‌دهنده میزان پیشرفت در رشد مو می‌باشد. در پروسه کاشت مو، ابتدا روش های کاشت مو مورد بررسی قرار می گیرند و پروسه مناسب و منحصر به هر فرد توسط پزشک تعیین می‌شود. پس از بررسی بانک مو و استخراج تعداد گرافت‌های مورد نیاز از ناحیه بانک مو، پزشک آن‌ها را به کمک ابزارهای خاصی نظیر پانچ به محل گیرنده (محل دچار طاسی شده) انتقال می‌دهد و پیوند می‌زند. با این حال، باید دانست که انجام چه کارهایی قبل از کاشت مو ضروری است و آماده‌سازی مناسب در هر مرحله از فرایند کاشت مو چگونه می‌باشد.


پروسه عمل کاشت مو


تحقیقات لازم قبل از کاشت مو

زمانی که فردی برای کاشت مو در حال برنامه‌ریزی است، می‌بایست در قدم اول تحقیقات ضروری در مورد مراحل کاشت مو را به عمل آورد تا نتیجه بهتری بگیرد. ازجمله نکات قبل از کاشت مو که باید به آن‌ها دقت نمود به شرح زیر است:

  1. انتخاب پزشک ماهر: بدیهی است که برای انجام یک عمل کاشت موی موفق می‌بایست در مورد صلاحیت و سوابق کاری پزشک و مهارت وی اطلاعات لازم را کسب نمود و با بررسی نظرات و نتایج جراحی‌های سابق او، بهترین پزشک کاشت مو را انتخاب نمود.
  2. انجام مشاوره: در طول مشاوره، پزشک شرح حالی از سلامت عمومی و وضعیت روحی فرد را درخواست می‌کند و سپس با توجه به این موارد، روند کار را برای فرد توضیح می‌دهد و نسبت به شرایط وی، بهترین روش کاشت موی مناسب را انتخاب می‌کند پزشک تعداد پیوندهای مورد نیاز را تخمین می‌زند و به فرد اعلام می‌نماید و در صورت لزوم، مصرف یا قطع مصرف برخی داروهای خاص به وی توصیه می‌شود.
  3. آگاهی از سن مناسب کاشت مو: به طور کلی، حداقل سن مناسب برای کاشت مو در 25 سالگی است و حداکثر سن برای کاشت مو 60 سالگی می‌باشد؛ زیرا در این بازه سنی، الگوی ریزش موی فرد تثبیت شده و می‌توان انتظار بهترین نتیجه را از این عمل زیبایی داشت. البته بدیهی است که هرچه سن از 45 سال بیشتر می‌شود، به دلیل کاهش تراکم موها، نازک شدن موها و یا سایر علل پزشکی مرتبط با سن، ممکن است بانک موی کافی برای کاشت وجود نداشته باشد و بنابراین، نتایج نهایی محدودتری در انتظار فرد خواهد بود. از طرفی دیگر، در سنین پایین‌تر از ۲۵ سال، به دلیل اینکه هنوز الگوی ریزش موی فرد به‌طور کامل تثبیت نشده است، انجام عمل کاشت مو می‌تواند نتایجی غیرقابل‌پیش‌بینی در پی داشته باشد و یا احتمال دارد که در آینده مجدداً به کاشت یا به ترمیم‌های بعدی نیاز شود. در نتیجه، باید دانست که بهترین سن برای کاشت مو بسته به وضعیت فردی هر شخص، متفاوت است و لذا برای تعیین زمان مناسب کاشت مو می‌بایست با پزشک متخصص مشورت نمود.
  4. کلینیک مناسب و هزینه کاشت مو: تحقیق در مورد بهترین مرکز کاشت مو، تجهیزات مورد استفاده و هزینه‌های درمانی نیز از دیگر اقدامات لازم قبل از عمل کاشت مو است تا فرد بتواند در روز عمل اطمینان و آرامش خاطر بیشتری داشته باشد.
  5. آگاهی از عوارض کاشت مو: شایان ذکر می‌باشد که عمل کاشت مو نیز همانند سایر جراحی‌ها ممکن است با عوارضی همراه باشد که فرد می‌بایست قبل از عمل در مورد آن‌ها تحقیق کرده و با آگاهی کامل عمل پیوند مو را انجام دهد. اگر تمایل دارید درباره عوارض کاشت مو بیشتر بدانید، این مطلب را مطالعه کنید.
  6. آگاهی از مراحل بعد از کاشت مو و دوره نقاهت: افراد متقاضی کاشت مو، به‌خصوص افراد شاغل، برای اینکه بدانند چه موقع می‌توانند به کار خود بازگردند و فعالیت‌های خود را از سر بگیرند، می‌بایست قبل از شروع جراحی در مورد دوره نقاهت و مراقبت‌های بعد از عمل با پزشک خود مشورت نمایند.
انجام تحقیقات جامع و انتخاب پزشک ماهر قبل از کاشت مو بسیار مهم است.


اقدامات قبل از کاشت مو

برخی از اقدامات لازم قبل از عمل کاشت مو که معمولاً توسط پزشکان توصیه می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

1. مصرف داروهای خاص قبل از کاشت مو

برخی داروهایی که توسط پزشک تجویز می‌شود تا فرد قبل از کاشت مو مصرف نماید به قرار زیر است:

  1. پردنیزولون: پزشکان داروی پردنیزولون را برای جلوگیری از بروز ادم پیشانی تجویز می‌کنند. برای بیمارانی که فقط روی فرق سر کاشت مو انجام می‌دهند، احتمال تجویز این دارو بسیار کم است.
  2. آگمنتین: این آنتی بیوتیک که نام تجاری آموکسی کلاو است، معمولاً برای کمک به خنثی کردن هر نوع عفونت تجویز می‌شود. همچنین ممکن است پزشک بسته به شرایط هر فرد، یکی از انواع دیگر داروهای بر پایه آموکسی سیلین را تجویز نماید.

2. آزمایشات لازم قبل از کاشت مو

معمولاً قبل از عمل کاشت مو، انجام برخی آزمایشات خونی توصیه می‌شود تا پزشک از عدم وجود بیماری ناشناخته‌ای که ممکن است جراحی را مختل کند، اطمینان حاصل نماید. ازجمله آزمایشات قبل از کاشت مو عبارتند از:

  1. آزمایش CBC: آزمایش شمارش خون کامل (CBC) با هدف بررسی وضعیت انعقاد خون و اطمینان از عدم وجود بیماری‌هایی نظیر کم خونی، لوسمی و بیماری‌های عفونی انجام می‌شود.
  2. آزمایش PT و APTT: این آزمایشات نوعی تست غربالگری جهت ارزیابی تشکیل لخته خون به شکل طبیعی می‌باشند.
  3. آزمایش کلسترول: آزمایش کلسترول و چربی تری گلیسیرید بدین جهت قبل از کاشت مو انجام می‌شود که در صورت وجود چربی‌های اضافی، خطر تشکیل پلاکت و لخته خون و به تبع آن، خطر سکته قلبی و مغزی افزایش می‌یابد.
  4. آزمایش HCV: با انجام این آزمایش و بررسی سطح آنتی‌بادی ویروس هپاتیت C، میزان وجود این ویروس در بدن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.
  5. قند خون ناشتا: آزمایش FBS یا قند خون ناشتا بدین جهت قبل از کاشت مو انجام می‌گیرد که پزشک از ابتلای فرد به دیابت آگاهی یابد؛ زیرا افراد مبتلا به دیابت کاندید خوبی برای کاشت مو نیستند.
  6. آزمایش EKG: از آزمایش تست نوار قلب (EKG) جهت اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی قلب فرد استفاده می‌شود تا از سلامت سیستم قلبی و عروقی وی اطمینان حاصل شود.


بررسی های لازم قبل از کاشت مو


3. کوتاه کردن موها قبل از کاشت مو

معمولاً پیشنهاد می‌شود که افراد قبل از مشاوره اولیه، موهای سر را کوتاه نکنند؛ زیرا خط موی طراحی شده توسط پزشک با موهای فعلی فرد منطبق می‌گردد و کوتاهی زودهنگام ممکن است در نتیجه کار تأثیر منفی بگذارد. معمولاً در مراکز کاشت، قبل از عمل، موهای فرد را کوتاه می‌کنند. حتی توصیه می‌‌شود که اگر فردی موهای خود را قبل از عمل تراشیده است، حداقل 7 روز قبل از عمل کاشت مو اجازه دهد تا موهای او رشد کنند. به طور کلی، کوتاه کردن موها را می‌بایست به کلینیک یا مرکز کاشت مو سپرد؛ زیرا ممکن است در صورت کوتاهی خودسرانه، برخی از نقاط مهم و کاربردی برای عمل از بین بروند. البته در برخی شرایط ممکن است پزشک به فرد متقاضی کاشت مو اعلام کند که خودش قبل از عمل موهایش را طبق دستورالعمل کوتاه نماید.

کوتاه کردن مو برای عمل کاشت موی نواری (FUT) در همان روز عمل توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و پزشک بر اساس نیاز، موهای فرد را کوتاه می‌کند. در نتیجه، موهای باقی مانده در اطراف محل جراحی می‌توانند بخیه‌ها را بپوشانند.

در کاشت مو به روش استخراج واحد فولیکولی (FUE)، موهای ناحیه اهداکننده باید بسیار نزدیک به پوست سر کوتاه شوند. با این حال، برخی ظاهر یکنواخت را ترجیح می‌دهند و کل موهای خود را کوتاه می‌کنند که نیازی به این کار نیست؛ زیرا گاهی پزشک مجبور می‌شود برای کسب بهترین نتیجه، ناحیه خاصی از پوست سر را بتراشد. به علاوه، در برخی افرادی که عمل کاشت موی جزئی انجام می‌دهند، نیازی نیست که موهای خود را تا این حد کوتاه کنند و پزشک در روز عمل به صلاحدید خود و میزان موردنیاز، موهای ناحیه اهدایی را کوتاه می‌کند و از سایر موهای اطراف برای پوشاندن محل استفاده می‌نماید. اگر تمایل دارید در این رابطه بیشتر بدانید، مطلب تراشیدن سر بعد از کاشت مو را از دست ندهید.

4. آگاهی از فصل مناسب کاشت مو

آب و هوای هر فصل بر شرایط جسمی، روحی و سبک زندگی افراد اثر می‌گذارد؛ لذا بهترین فصل کاشت مو، زمانی است که فرد آمادگی کافی برای انجام این کار را داشته باشد. به طور مثال، فصل بهار دارای آب‌وهوای معتدلی می‌باشد و خطرات تعریق و گرمای مضر برای موهای تازه کاشته‌شده را ندارد؛ اما تغییرات آب‌وهوایی این فصل را نباید نادیده گرفت. معمولاٌ گفته می‌شود در فصل تابستان به دلیل تابش نور مستقیم خورشید و حرارت زیاد، احتمال تعریق، سست شدن و از بین رفتن فولیکول‌های کاشته‌شده، زیاد است؛ اما افراد شاغلی که خواهان استفاده حداکثری از مدت‌زمان مرخصی هستند می‌توانند با احتیاط‌های بیشتری تابستان را برای کاشت مو انتخاب نمایند. از طرفی دیگر، فصول پاییز و زمستان نیز زمان مناسبی برای کاشت مو به شمار می‌روند؛ چراکه هوای خنک در روند بهبودی و کاهش تورم پس از عمل اثر بسزایی دارد؛ اما باید تغییرات آب‌وهوایی پاییز و سرمای زیاد زمستان را مد نظر قرار داد و مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو را کاملاً مطابق با دستورالعمل پزشک به جا آورد تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

احتیاطات لازم قبل از عمل کاشت مو

از جمله مواردی که باید قبل از کاشت مو رعایت کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

قطع مصرف داروهای رقیق کننده خون: این داروها می‌توانند در طول عمل و روند بهبودی خطراتی ایجاد کنند و سبب خونریزی بیش‌ازحد در حین عمل یا بعد از آن گردند؛ لذا اطلاع دادن به پزشک در مورد مصرف این‌گونه داروها امری ضروری است. ازجمله داروهایی که 10 روز قبل از عمل می‌بایست از مصرف آن‌ها اجتناب گردد می‌توان به آسپرین، ایبوپروفن، ادویل، موترین، تایلنول یا هر داروی حاوی این موارد اشاره کرد.

قطع مصرف موارد دخیل در افزایش خونریزی: قبل از کاشت مو می‌بایست از مصرف داروها و مواد غذایی نظیر ویتامین E و B، استروئیدها، کرم‌های کورتیزون، لوسیون‌ها و کرم‌های حاوی چای سبز و غذاهای پر ادویه و ترشی‌جات خودداری نمود؛ زیرا این مواد موجب افزایش خونریزی در طول پروسه جراحی می‌شوند و خونریزی و کبودی زیر پوست سر را در پی دارند و حتی ممکن است موجب شکست پیوند گردند. از آنجایی که دامنه داروها بسیار گسترده است؛ لذا برای آگاهی از زمان قطع مصرف این موارد باید با پزشک متخصص مشورت کرد.

اجتناب از مصرف مکمل ها و آنتی بیوتیک ها: در صورت استفاده از هرگونه مکمل یا آنتی بیوتیک می‌بایست پزشک را قبل از عمل در جریان گذاشت؛ زیرا ممکن است با برخی از داروهای مورداستفاده در روز عمل تداخل داشته باشد و لذا، برای پیشگیری از بروز هر نوع عارضه‌ای، قطع مصرف برخی مکمل‌ها و آنتی بیوتیک‌ها به صلاحدید پزشک امری ضروی می‌باشد.

قطع مصرف داروهای ضد ریزش مو: استفاده از برخی داروها در هفته‌های منتهی به عمل کاشت مو مناسب است و مصرف برخی داروهای ضد ریزش مو قبل از انجام عمل نباید استفاده شوند که این مورد توسط پزشک بررسی و توصیه می‌گردد.

اجتناب از ورزش: معمولاً توصیه می‌شود که بین 48 الی 72 ساعت قبل از کاشت مو از انجام فعالیت‌های شدید یا تمرینات ورزشی نظیر دویدن و درازونشست اجتناب گردد؛ زیرا این فعالیت‌ها موجب تعریق بیش‌ازحد شده و می‌تواند سبب عفونت ناحیه مورد نظر شود و همچنین افزایش فشار خون در پوست سر را به دنبال داشته باشد.

ترک الکل و کافئین: از آنجایی که الکل طی 24 ساعت متابولیزه می‌شود؛ لذا یک الی سه روز قبل از جراحی کاشت مو می‌بایست از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار‌ خودداری نمود؛ چراکه مصرف هر دو با هم، اثربخشی بی‌حس کننده‌های موضعی را کاهش می‌دهد. به علاوه، نوشیدنی‌های کافئین‌دار ممکن است منجر به تسریع خونریزی شوند.

ترک سیگار: در حدود دو هفته قبل از جراحی کاشت مو می‌بایست سیگار کشیدن را ترک کرد؛ زیرا نیکوتین موجود در دخانیات موجب کاهش جریان خون در پوست سر می‌شود و در پی آن، انقباض رگ‌های خونی و کاهش ورود مواد مغذی به فولیکول‌های مو رخ می‌دهد که خطر عفونت و ایجاد زخم را افزایش می‌دهد و حتی ممکن است موهای پیوندی به خوبی رشد نکنند.

لازم به ذکر است که اگر ورزش خاصی انجام می‌دهید و یا حساسیت خاصی دارید و مطمئن نیستید که کاندید مناسب کاشت مو هستید یا خیر، با رزرو پکیج‌های ویزیت VIP دکتر سینوهه می‌توانید با پزشکان و مشاوران برجسته کاشت مو در شهرهای یزد و شیراز در مورد این موضوع صحبت کنید.


قبل از انجام کاشت مو فرد باید یکسری اقدامات جهت رسیدن به نتیجه مطلوب از عمل انجام دهد.


قبل از کاشت مو چه بخوریم؟

برای تغذیه قبل از کاشت مو معمولا توصیه می شود که فرد غذاهای چرب کمتر و کربوهیدرات بیشتری مصرف نماید و شب قبل از جراحی از مصرف غذاهای تند و پر ادویه بپرهیزد. به بیان دیگر، به دلیل اینکه پروسه کاشت مو ممکن است چندین ساعت به طول بینجامد، می‌بایست حتما در صبح عمل، صبحانه حاوی کلسیم و پروتئین میل کرد تا از ضعف و بی‌حالی در حین جراحی پپیشگیری گردد. همچنین در صورتی که عمل کاشت مو بعدازظهر انجام می‌شود می‌بایست طبق نظر پزشک ناهار سبک، اما مقوی میل نمود.

مصرف مواد غذایی حاوی آهن و روی نظیر گوشت قرمز، گوشت مرغ و لوبیا، خوراکی‌های حاوی ویتامین D و امگا3 نظیر ماهی تأثیر بسزایی در سلامت موها و تقویت رشد موهای کاشت شده خواهد داشت. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، میوه‌ها و سبزیجات برگ سبز نیز در تأخیر روند زوال موها اثر بسزایی دارند.

شایان ذکر است که نوشیدن مقدار کافی آب جهت هیدارته نگه داشتن بدن قبل از عمل کاشت مو امری ضروی است تا فرد را در طول عمل پر انرژی نگه دارد.

سخن پایانی

امیدواریم این راهنمای اقدامات قبل از کاشت مو به شما در آمادگی قبل از جراحی کمک کرده باشد. دکتر سینوهه در تلاش است تا در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد شرایط قبل از عمل به شما کمک نماید. فقط کافیست با ما در تماس باشید. اگر تمایل دارید که کاشت مو در شهر های شیراز و یزد با کیفیت بالا و به صورت اقساطی انجام دهید، می توانید پکیج کاشت مو دکتر سینوهه را رزرو کنید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.