پوست و موآزمایشات لازم قبل از کاشت مو

لیست آزمایشات ضروری قبل از کاشت مو + [دلیل اهمیت هر یک]


قبل از برنامه‌ریزی برای کاشت مو می‌بایست تحقیقات مناسب و یک غربالگری اولیه سلامت _به عنوان بخشی از اقدامات قبل از کاشت مو را به عمل آورد. انجام معاینات و آزمایشات کاشت مو می‌تواند تعیین‌کننده وضعیت سلامت عمومی فرد و واجد شرایط بودن وی برای عمل کاشت مو باشد. همچنین پزشک می‌تواند به کمک گزارش‌های دقیق آزمایشات، بهترین تکنیک کاشت مو و میزان موفقیت عمل را ارزیابی نماید. این مقاله به بررسی و توضیح انواع آزمایشات لازم برای کاشت مو پرداخته است.

ارزیابی های قبل از عمل کاشت مو

از آنجایی که کاشت مو نوعی عمل جراحی است؛ لذا اهمیت معاینات کامل پزشکی قبل از انجام عمل، امری ضروری و غیرقابل چشم‌پوشی است. پزشک پس از کسب اطلاعات از شرح حال فرد متقاضی، به کمک برخی روش‌ها می‌تواند ارزیابی خوبی از نتیجه عمل کسب نماید که به شرح زیر می‌باشد:

عکس برداری قبل از کاشت مو

قبل از عمل پیوند از سر، صورت و مو برای مقایسه میزان ریزش مو قبل و بعد از جراحی عکس گرفته می‌شود. همچنین پزشک با عکس‌برداری از سر می‌تواند نتایجی که بعد از عمل به دست می‌آید را نیز ارزیابی نماید؛ بدین گونه که با توجه به عکس‌ها می‌تواند با برنامه‌ریزی و با جزئیات دقیق‌تری اقدام به کاشت مو در ناحیه مورد نظر نماید.

تخمین درجه ریزش مو قبل از کاشت مو

پزشک با عکس‌برداری و یا با بررسی الگوی ریزش مو در فرد می‌تواند درجه ریزش مو را تخمین بزند که این عامل امری مهم در تعیین تکنیک‌های مورد استفاده در طول عمل می‌باشد.

تست کشیدن مو

قبل از کاشت مو، پزشک مقداری از موهای فرد را می‌کشد و اگر در بین یک دسته کوچک مو بیش از 3 تار مو کنده شود، نشان‌دهنده این است که فرد دچار ریزش مو است. در چنین شرایطی، پزشک آزمایشات لازم برای بررسی‌های بیشتر را تجویز می‌نماید.

آزمایشات قبل از کاشت مو


آزمایشات تشخیص علل ریزش مو

به کمک آزمایشات زیر می‌توان به علل زمینه‌ای ریزش مو پی برد و به تبع آن، تکنیک‌های مناسب‌تری برای درمان ریزش مو و یا کاشت مو را انتخاب نمود.

  1. ارزیابی تریکوسکوپی: آنالیز تریکوسکوپی یک ابزار غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری‌های مو و انواع مختلف آلوپسی نظیر آلوپسی آندروژنیک (ریزش موی ارثی) و آلوپسی آره‌آتا (ریزش موی تکه‌ای) است. همچنین، این روش به جراحان در تعیین کاندید مناسب کاشت مو، بررسی کیفیت و تراکم بانک مو و تعداد گرافت‌های مورد نیاز جهت حفظ ظاهر یکپارچه و طبیعی کمک می‌کند.
  2. بیوپسی پوست سر: در برخی از بیماران، ریزش موی شدید بدون دلیل واضح رخ می‌دهد؛ لذا برای یافتن دلایل اصلی ریزش مو و اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن عمل کاشت مو، پزشکان نمونه‌برداری از بافت پوست سر را قبل از کاشت مو انجام می‌دهند و آن را زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهند و در صورتی که پوست سر عاری از هر گونه بیماری باشد، فرد می‌تواند کاندید مناسبی برای کاشت مو باشد.

آزمایشات خون قبل از کاشت مو

آزمایشات خونی ازجمله ضروری ترین آزمایشات قبل از کاشت مو به شمار می‌روند؛ زیرا گاهی برخی شرایط بدنی نظیر کمبود ویتامین‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های مزمن یا ژنتیکی می‌توانند در نتیجه کاشت مو تأثیر منفی داشته باشند. بنابراین، به منظور بررسی سلامت عمومی فرد، انجام آزمایشات خونی توصیه می‌گردد. برخی از انواع آزمایش خون قبل از کاشت مو به شرح زیر می‌باشد:

آزمایش شمارش کامل خون (CBC)

تست CBC، یک آزمایش اساسی و پایه است که اطلاعات دقیقی در مورد سلول‌های مختلف خون ازجمله گلبول‌های قرمز، گلبول‌های سفید و پلاکت‌ها را ارائه می‌دهد. به کمک این آزمایش می‌توان بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی یا عفونت را تشخیص داد که این بیماری‌ها بر نحوه بهبودی و قدرت بدنی در طول روند جراحی تأثیرگذار می‌باشد.

آزمایش هموگلوبین خون

هموگلوبین نوعی پروتئین موجود در گلبول قرمز خون است که وظیفه حمل اکسیژن را به عهده دارد. در صورتی که هموگلوبین خون پایین باشد، نشان‌دهنده تعداد کم گلبول‌های قرمز و به تبع آن، کم خونی است. همچنین کاهش هموگلوبین در خون بیانگر عوارضی نظیر کمبود آهن و برخی ویتامین‌ها نظیر اسیدفولیک و ویتامین B12 و برخی بیماری‌های خونی مانند تالاسمی و سرطان خون می‌باشد.

تست غلظت خون

غلظت خون و کاشت مو با یکدیگر رابطه تنگاتنگی دارند؛ بدین گونه که هرچه غلظت خون بیشتر باشد و رنگ خون از حالت قرمز روشن خارج شود، اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها خوبی انجام نمی‌شود. به طور کلی، یکی از فاکتورهای مهم در عمل کاشت مو، میزان غلظت خون است؛ زیرا اگر غلظت خون بالا باشد، اکسیژن کافی به پیازهای مو نمی‌رسد و چون گرافت‌های تازه کاشته‌شده بسیار حساس هستند و نسبت به کمبود اکسیژن به سرعت واکنش نشان می‌دهند؛ لذا پیوند مو به خوبی انجام نمی‌شود. باید دانست که غلظت خون به دو دسته تقسیم می‌شود:

  1. غلظت خون اولیه: این نوع غلظت خون در اثر اختلال در مغز استخوان ایجاد می‌گردد و موجب تولید بیش‌ازحد گلبول‌های قرمز می‌شود.
  2. غلظت خون ثانویه: در اثر نارسایی‌های ریوی، کبدی و کلیوی، مشکلات قلبی و یا استعمال دخانیات و مشروبات الکلی ایجاد می شود که تأثیر زیادی بر کم رسیدن اکسیژن به پیازهای موهای تازه کاشته‌شده دارد.


آزمایشات خونی ازجمله ضروری ترین آزمایشات قبل از کاشت مو به شمار می‌روند.


تست انعقاد خون

پزشک به کمک تست انعقاد خون می‌تواند به این نکته پی ببرد که چقدر زمان می‌برد تا خون بیمار منعقد شود. از آنجایی که در پروسه کاشت مو، برش‌های متعددی جهت استخراج و کاشت گرافت‌ها صورت می‌گیرد؛ لذا انجام آزمایش انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی بیش‌ازحد در حین و بعد از جراحی بسیار مهم است. افرادی که مشکل انعقاد خون دارند، کاندید مناسبی برای کاشت مو نمی‌باشند و یا به توجه ویژه‌ای در طول پروسه کاشت مو نیاز دارند. لازم به ذکر است که پزشکان قبل از شروع کاشت مو به افراد توصیه می‌کنند که مصرف داروهای رقیق‌کننده خون را حداقل به مدت دو هفته قبل از عمل متوقف نمایند.

اندازه گیری فشار خون

فشار خون فرد قبل از عمل کاشت مو باید نرمال باشد. در صورتی که فشار خون زیاد یا کم باشد، در قدم اول به فرد توصیه می‌شود که فشار خون خود را با مصرف داروهای خاص مدیریت نماید. باید دانست افرادی که سابقه مصرف داروهای فشار خون دارند نیز می‌توانند کاشت مو انجام دهند؛ اما باید از قبل با پزشک خود مشورت نمایند و پس از انجام برخی اقدامات خاص و کنترل شرایط، تأییدیه پزشک را برای عمل پیوند مو بگیرند.

آزمایش فریتین

این آزمایش برای تعیین سطح آهن خون انجام می‌شود؛ زیرا یکی از دلایل ریزش مو، کمبود آهن است. فریتین نوعی پروتئین است که آهن را در خود ذخیره می‌کند و اگر سطح این پروتئین کم باشد، نشان‌دهنده کمبود آهن است. باید دانست که در افراد مبتلا به کم‌خونی و در گیاهخوارن سطح فریتین خون پایین است. افرادی که دچار کمبود آهن هستند می‌توانند با تجویز پزشک از مکمل آهن استفاده نمایند و سطح آهن خون را به وضعیت نرمال برسانند.

سایر آزمایش‌های کاشت مو

سایر آزمایش های لازم برای عمل کاشت مو به شرح زیر می‌باشد:

  1. غربالگری بیماری های خود ایمنی: در طول مراحل عمل کاشت مو، فولیکول‌های مو از ناحیه بانک مو به محل گیرنده در سر خود فرد پیوند زده می‌شود؛ حال اگر فرد دچار هرگونه بیماری خودایمنی باشد، سیستم ایمنی بدن، فولیکول‌های پیوندی را نوعی عامل بیگانه می‌پندارد و به آن‌ها حمله می‌کند و در نتیجه، عمل پیوند مو با شکست مواجه می‌شود. به همین دلیل آگاهی از بیماری‌های خودایمنی قبل از کاشت مو امری مهم به شمار می‌رود.
  2. آزمایشات پوستی: آزمایش‌های پوستی به منظور جمع‌آوری اطلاعات در مورد ریشه مو، اندازه و ضخامت مو و نیز وجود هرگونه ضایعات پوستی، عفونت و یا سایر مشکلات در پوست ناحیه مودار انجام می‌شود. این آزمایشات اغلب از طریق عکاسی از ناحیه مورد نظر، بررسی رشته‌های مو و ارزیابی درموسکوپی جهت بررسی زخم‌های مزمن پوستی صورت می‌گیرد.
  3. آزمایشات هورمونی: گاهی ممکن است ریزش مو به دلیل برخی مشکلات هورمونی و افزایش بیش‌ازحد هورمون آندروژن‌ رخ بدهد که در این صورت، اگر تعادل هورمونی بدن اصلاح نشود، کاشت مو نتیجه‌ای ندارد و موهای کاشت‌شده نیز مجدداً می‌ریزند. بنابراین، انجام تست‌های هورمونی قبل از کاشت مو برای تعیین علت ریزش مو و آگاهی از موفقیت عمل مهم است.
  4. آزمایش الکتروکاردیوگرام: برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی، قبل از انجام کاشت مو، انجام آزمایش الکتروکاردیوگرام (ECG/EKG) یا تست نوار قلب توصیه می‌گردد تا فعالیت و عملکرد صحیح قلب مورد بررسی قرار گیرد.
  5. تست های عملکرد کبد: این گونه آزمایشات به منظور ارزیابی سلامت کبد انجام می‌شود. از آنجایی که برخی از داروهای بیهوشی و مسکن‌ها می‌توانند بر عملکرد کبد تأثیر بگذارند؛ لذا با بررسی سلامت کبد از این موضوع اطمینان حاصل می‌گردد که داروهای مورد استفاده در حین و بعد از عمل کاشت مو به طور مؤثر توسط کبد تجزیه می‌شود.
  6. تست های عملکرد کلیه: قبل از عمل کاشت مو، توسط آزمایشات مخصوصی عملکرد کلیه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ زیرا مشکلات کلیوی می‌تواند برخی از داروهای مورد استفاده در طول عمل را بی اثر کند و ممکن است فرد به تنظیم دارو نیاز داشته باشد.
  7. تست های عملکرد تیروئید: اختلالات تیروئید از قبیل پرکاری تیروئید و کم‌کاری تیروئید بر رشد مو و سلامت عمومی بدن تأثیر می‌گذارد که این امر بر نتایج جراحی کاشت مو نیز دخیل است. بنابراین، با انجام آزمایش تیروئید قبل از کاشت مو می‌توان از نحوه عملکرد غده تیروئید اطلاعات لازم را به‌دست آورد. شایان ذکر است که در آزمایش تیروئید، سطح هورمون TSH (هورمون تحریک‌کننده تیروئید) اندازه‌گیری می‌شود و اگر سطح این هورمون از حد نرمال بالاتر یا پایین‌تر باشد، نشان‌دهنده اختلالات تیروئیدی است.

شما زیباجویان گرامی برای اینکه بدانید سلامت عمومی بدن شما در چه وضعیتی است، می‌توانید از پکیج‌های چکاپ دکتر سینوهه استفاده نمایید و کلیه آزمایشات لازم جهت بررسی عملکرد سیستم‌های حیاتی بدن را انجام دهید.

آزمایش‌های پوستی قبل از کاشت مو از جمله بررسی های لازم این جراحی است.


آیا برای آزمایش کاشت مو باید ناشتا بود؟

برای برخی از آزمایشاتی که پزشکان تجویز می‌نمایند، فرد باید ناشتا باشد. برخی آزمایشات خونی نیاز به ناشتا بودن به مدت 8 الی 12 ساعت قبل از آزمایش دارد تا جواب دقیق‌تری به‌دست آید. به طور مثال، آزمایش FBS ، به عنوان آزمایش قند خون ناشتا شناخته می‌شود و سطح قند خون را در حالت ناشتا اندازه‌گیری می‌کند. به طور طبیعی، سطح قند خون ناشتا بین 70 تا 100 است و بالاتر از 120 نشان‌دهنده قند بالا و افزایش عوارض کاشت مو می‌باشد.

از طرفی دیگر، آزمایشات پوستی نیاز به ناشتا بودن ندارند و فرد می‌تواند قبل از آزمایش غذای کافی میل نماید. شایان ذکر می‌باشد که آزمایشات مورد نیاز در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و بسته به سلامت عمومی بدن و یا مصرف داروهای خاص، می‌بایست با پزشک در مورد نوع آزمایش مورد نیاز و ناشتا بودن یا نبودن قبل از آن مشورت نمود.

جواب آزمایش کاشت مو چند روز طول می‌کشد؟

معولاٌ آزمایش‌ها چند روز قبل از عمل کاشت مو انجام می‌شود و جواب آن‌ها آماده می‌گردد تا برآورد دقیقی جهت نحوه انجام عمل و مراحل آن به دست آید.

نتیجه آزمایشات قبل از کاشت مو معمولا بعد از یک تا دو روز اعلام می شود.


هزینه آزمایشات قبل از کاشت مو

هزینه آزمایش کاشت مو برای هر فرد متفاوت است؛ زیرا تعداد آزمایشات لازم با توجه به وضعیت سلامتی هر فرد مشخص می‌شود و از طرفی دیگر، نوع آزمایشگاه و تحت پوشش بیمه بودن یا نبودن آزمایشات قبل از کاشت مو نیز در هزینه نهایی تأثیرگذار می‌باشد.

سخن پایانی

انجام آزمایشات خون و سایر تست‌های سلامت قبل از کاشت مو به پزشک کمک می‌کند که یک تکنیک مؤثر و پربازده را برای فرد انتخاب کند و همچنین میزان ایمنی و موفقیت عمل را ارزیابی نماید. به علاوه، به کمک این آزمایشات فرد می‌تواند خود را برای عوارض احتمالی کاشت مو آماده کند و با مشورت پزشک اقدامات لازم جهت پیشگیری از بروز خطرات یا عارضه ناگهانی حین پروسه کاشت را به عمل آورد. شما زیباجویان گرامی نیز می‌توانید با رزور پکیج‌ ویزیت VIP از دکتر سینوهه از اینکه چه آزمایشاتی قبل از کاشت مو برای شما ضروری است، اطلاعات لازم را کسب نمایید و با رزرو پکیج کاشت مو دکتر سینوهه، در مراکز معتبر کاشت مو در یزد و شیراز زیبایی خود را دوباره به دست آورید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.