پوست و موروش های کاشت مو

آشنایی با جدید ترین روش های کاشت مو طبیعی


ریزش مو از قدیم برای افراد آزاردهنده بوده است و تاکنون بشر راهکارهای بسیار زیادی را جهت درمان آن به کار گرفته است. امروزه با گسترش دانش و آگاهی از ساختار موی سر، روش‌های نوینی با نتیجه دائمی و اثربخش ارائه شده‌اند تا این مشکل دیرین را برطرف سازند. در ادامه، اطلاعات مورد نیاز جهت انتخاب بهترین روش کاشت مو توضیح داده شده است.

کاشت مو برای چه کسانی مناسب است؟

ریزش مو که در زبان عامیانه با عنوان کچلی یا طاسی نیز از آن نام برده می‌شود، هم در آقایان و هم در خانم‌ها رخ می‌دهد؛ اما در آقایان وقوع بیشتری دارد. به طور کلی، ریزش مو در اثر علل مختلفی ازجمله ژنتیک، صدمات پوست سر، رژیم غذایی نامناسب، مشکلات هورمونی، استرس و نیز بروز برخی بیماری‌های عفونی و قارچی و مصرف داروهای خاص ایجاد می‌شود.

معمولاً عمل کاشت مو یا پیوند مو مناسب افرادی است که دچار ریزش مو با الگوی مردانه هستند و یا موهای سر خود را در اثر جراحات یا سوختگی‌های سر از دست داده‌اند. همچنین پزشکانی که با پلتفرم دکتر سینوهه همکاری دارند علاوه بر درمان ریزش موهای اکتسابی، در برخی موارد، می‌توانند برای افرادی که ریزش موی ارثی دارند نیز این عمل را با جدیدترین متدهای کاشت موی طبیعی با تراکم بالا انجام دهند.

حتی افرادی که بانک موی ضعیف و یا ریزش شدید مو دارند، می‌توانند با عمل پیوند مو شاهد نتیجه خوبی باشند. لازم به ذکر است خانم‌هایی که در اثر بارداری یا شرایطی دیگر دچار کم‌پشتی مو شده‌اند نیز می‌توانند از تکنیک‌های کاشت موی طبیعی بهره‌مند گردند.

به طور کلی باید دانست که کاشت مو می‌بایست در سن مناسب انجام شود تا نتایج ثابت‌تری در پی داشته باشد؛ به طور مثال؛ عمل کاشت مو برای افراد زیر ۳۰ سال و بالاتر از ۶۰ سال مناسب نمی‌باشد؛ چراکه الگوی ریزش مو در فرد باید کامل شده باشد تا وی مستعد عمل کاشت مو شود. در نتیجه، مراجعه زودهنگام به پزشک متخصص می‌تواند به فرد کمک کند تا بهترین مدل کاشت مو را تجربه نماید. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب سن مناسب کاشت مو را مطالعه نمایید.

کاشت مو برای افرادی که به هر دلیلی دچار ریزش مو شده اند، توصیه می شود.


انواع روش‌های کاشت مو

با پیشرفت علم بشر و پیدایش تکنولوژی‌های مدرن، امروزه متقاضیان با روش‌های مختلف و متنوعی جهت پیوند موی سر روبه‌رو می‌باشند و مراحل کاشت مو در هر فرد مختص به او انتخاب می شود. ازجمله انواع متدهای کاشت مو می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش های پایه کاشت مو

کاشت مو به روش FUT

در روش FUT (Follicular Unit Transplantation) که به عنوان پیوند واحد فولیکولی یا پیوند موی نواری‌شکل نیز شناخته می‌شود، نواری از پوست پشت سر حاوی مو (بانک موی اهدا کننده) به عرض ۱ تا ۱٫۵ سانتی‌متر توسط پزشک برداشته می‌شود و با کمک مشاهده زیر میکروسکوپ، به واحدهای گرافتی کوچک‌تر حاوی یک تا 4 تار مو تقسیم می‌شود؛ سپس گرافت‌های استخراج شده از این قسمت نواری حاوی مو، در محلول مخصوص و در یخچال نگهداری می‌شود و در زمان مناسب، عمل پیوند گرافت‌های مو توسط پزشک روی ناحیه گیرنده انجام می‌شود.

این روش، نوعی جراحی کم تهاجمی به شمار می‌رود که در یک جلسه انجام می‌شود و برای افرادی که بانک موی خوبی دارند مناسب است. همچنین این روش کاشت مو به افرادی که ریزش موی جلوی سر دارند و سن آن‌ها بالاتر از 25 سال است توصیه می‌شود.

کاشت مو به روش FUE

در روش FUE (Follicular Unit Extraction) که با عنوان استخراج واحد فولیکولی شناخته می‌شود، پزشک به کمک تیغ‌ های جراحی بسیار ظریف، گرافت‌ها را از قسمت بانک موی سر استخراج می‌کند و در مایع نگهدارنده قرار می‌دهد؛ سپس به بررسی آن‌ها می‌پردازد و گرافت‌هایی که از کیفیت بهتری برخوردارند را به ناحیه گیرنده پیوند می‌زند.

کاشت مو به روش FIT

روش FIT (Follicular Isolation Technique) که عنوان تکنیک جداسازی فولیکولی شناخته می‌شود، روش کم تهاجمی و کم درد است که برای افراد با سابقه ریزش موی ژنتیکی و دارای مشکلات هورمونی مناسب است. در این تکنیک، پزشک فولیکول‌های مو را به صورت حجیم و دانه‌ای از بانک مو برداشت می‌کند که در این صورت، پس از اتمام کار، چند زخم نواری‌شکل شامل دایره‌هایی ریز بر روی محل پیوند مشاهده می‌شود. لازم به ذکر است که چون تکنیک جداسازی فولیکولی به صورت دستی انجام می‌شود؛ لذا استخراج و کاشت فولیکول‌های بیشتر در ناحیه سر زمان‌برتر می‌شود و معمولاً عمل کاشت در چند جلسه صورت می‌گیرد.

تفاوت روش FIT با FUE این است که در روش FIT موها از قسمت کنار یا پشت سر فرد به صورت نواری‌شکل استخراج می‌شود و در ناحیه جلویی سر پیوند زده می‌شود؛ در حالی که در روش FUE گرافت‌های مو به صورت دانه دانه از بانک مو برداشته می‌‌شود و به ناحیه طاس و یا کم پشت سر منتقل می‌گردد. همچنین روش FIT باید طی چند جلسه انجام شود؛ اما روش FUE طی یک جلسه انجام خواهد شد.

روش کاشت مو در فرد نسبت به نوع ریزش مو و بانک مو فرد متفاوت است.

جدیدترین متد کاشت مو

کاشت مو به روش میکروگرافت (Micrograft)

در روش میکروگرافت از تجهیزات و دستگاه‌های اتوماتیک نظیر میکروموتور یا میکرومته استفاده می‌شود و به همین دلیل در مدت‌زمان کمتری انجام می‌گیرد. در این تکنیک، گرافت‌های مو به صورت تکی به همراه بافت پوست توسط یک هولدر مخصوص الکتریکی برداشته می‌شود تا آسیبی به پیاز مو و ساقه مو نرسد و موهایی با کیفیت مطلوب در ناحیه گیرنده کاشته شود. گرافت‌های برداشت شده جهت جلوگیری از خشک شدن تا موقع کاشت در سرم فیزیولوژیکی قرار می‌گیرند. باید دانست که برداشت گرافت‌های مو همراه با پوست سر کمک بسزایی به رشد مجدد فولیکول‌های مو می‌کند.

کاشت مو به روش SUT

در روش SUT (Single Unit Transplantation) یا روش پیوند تک واحدی، تمام مراحل جداسازی فولیکول‌های مو و کاشت آن‌ها به کمک دستگاه‌های پیشرفته و به صورت فولیکول به فولیکول انجام می‌شود. ازجمله مزایای این روش می‌توان به عدم باقی ماندن جای زخم، دوره نقاهت کوتاه، امکان استفاده از موی ریش و دیگر نواحی بدن و نیز توانایی برداشت گرافت‌های مو تا سه برابر بیشتر از سایر روش‌ها اشاره کرد.

کاشت مو به روش Sapphire FUE

این روش که با عنوان کاشت مو به کمک یاقوت کبود می‌باشد، در حقیقت، نسخه‌ای ارتقاء یافته از روش FUE است؛ با این تفاوت که در این روش به جای تیغ‌های فولادی، از تیغ‌هایی از جنس یاقوت کبود برای انجام عمل کاشت استفاده می‌شود. از آنجایی که یاقوت کبود یک نوع جواهر غیر فلزی است؛ لذا هیچ‌گونه حساسیت یا واکنش آلرژیک را برای فرد در پی نخواهد داشت. در روش Sapphire FUE، پیوند فولیکول‌های مو به صورت تک به تک و با دقت بالا و به کمک ابزاری به نام میکروفورسپس در عمق چند میلیمتری سر پیوند زده می‌شود. بر اساس منابع، در این روش از مواد به کاررفته در تکنیک PRP (کنستانتره پلاکتی حاصل از سانتریفیوژ خون) جهت بهبود رشد مو پس از کاشت استفاده می‌گردد.

با استفاده از تزریق سلول های بنیادی می توان از کاشت مو نتیجه بهتری گرفت.

کاشت مو به روش ARTAS

آرتاس (ARTAS) در حقیقت نام یک ربات است که با بهره‌مندی از تکنولوژی هوش مصنوعی و به کمک یک سیستم تصویربرداری رایانه‌ای می‌تواند علاوه بر شبیه‌سازی سه‌بعدی نواحی مختلف سر و صورت طبق یک الگوی منظم، نحوه کاشت فولیکول‌های مو را نیز به طور طبیعی طرحی کند. این روش، بدون درد، بدون نیاز به تیغ جراحی و بدون برجای گذاشتن خط زخم است. ربات ARTAS با دقت بالایی می‌تواند فولیکول‌های با کیفیت مو را جهت پیوند شناسایی کند و با ارائه محاسبه‌ای دقیق از عمق و زاویه فولیکول‌های مو و ردیابی کیفیت کل مراحل پیوند مو، نتیجه‌ای طبیعی و ماندگار را برای فرد به ارمغان آورد.

کاشت مو به روش سلول‌های بنیادی

کاشت مو به روش FCI (FOLLICULAR CELL IMPLANTATION) که با عنوان کاشت سلول‌های بنیادی شناخته می‌شود، برای افرادی که بانک مو ندارند مناسب است. در این روش، فولیکول‌های مو پس از استخراج به آزمایشگاه منتقل شده و مدتی در یک محیط کشت به رشد خود ادامه می‌دهد تا ویژگی‌های آن تقویت شود و سپس با کیفیت مطلوبی در محل موردنظر کاشته شود.

لازم به ذکر است که این روش فعلاً به صورت تئوری توسط دانشمندان مطرح شده است و هنوز وارد مرحله تست انسانی نگردیده است.

کاشت مو به روش BHT

با استفاده از روش BHT (Body Hair Transplantation)، افرادی که بانک موی خوبی روی سر خود ندارند و یا موهای ناحیه پشت سرشان بسیار نازک است، می‌توانند از موهای سایر نقاط بدن جهت پیوند به سر استفاده نمایند. بدیهی است که موی منطقه موردنظر جهت پیوند به سر می‌بایست کیفیت لازم را داشته باشد.

روش های کاشت مو با تراکم بالا

کاشت مو به روش SFUEplus

روش SFUEplus (Super Fue Plus) یکی از روش‌های کم تهاجم و تمام اتوماتیک با دستگاه‌های هوشمند یا رباتیک است که طی آن گرافت‌های ضخیم و چند ریشه‌ای از ناحیه اهدایی سر یا دیگر نقاط بدن برداشت شده و بدون آسیب رساندن به بافت پوست سر، با تراکمی به میزان 5 الی 7 برابر بیشتر از سایر روش‌ها، در ناحیه موردنظر کاشت می‌شود. این روش برای افرادی با بانک موی ضعیف مناسب می‌باشد.

سیستم رباتیک در این روش شامل کامپیوتر، مانیتور، بازوی مکانیکی و مکانیسم پانچ جهت جمع‌آوری پیوندها می‌شود تا ابتدا به اسکن پوست سر بپردازد و بعد از تعیین منطقه اهداکننده و جمع‌آوری فولیکول‌ها یا پیازهای مو، عملیات پیوند مو توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

روش سوپر ترکیبی (ترکیب روش های FIT و FUT )

بر طبق منابع، با بهره‌گیری از این دو روش کاشت مو به صورت ترکیبی می‌توان شاهد افزایش برداشت فولیکول‌های مو بود و در تعداد جلسات کمتری به نتیجه دلخواه رسید. در روش سوپر ترکیبی می‌توان در حدود ۵۰۰۰ گرافت مو را در یک جلسه برداشت نمود و در ناحیه گیرنده کاشت. بدین صورت موهای کاشته شده از تراکم بسیار بالایی برخوردار خواهند شد.

گفتنی است که کاشت مو به روش سوپرترکیبی بین 12 تا 15 ساعت زمان نیاز دارد و هدف آن، رسیدن به موهایی پرپشت‌تر و با تراکم بالاتر می‌باشد.

کاشت مو به روش میکروفیت (MICRO FIT)

این روش امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ چراکه در طول کاشت مو به روش میکروفیت، پزشک با استفاده از میکروموتور با قدرت مکش بالا، بدون آسیب رساندن به فولیکول‌های مو می‌تواند اقدام به استخراج فولیکول مو با کمترین آسیب به فولیکول نماید و سپس به کمک ابزارهای بسیار ظریفی مانند ایمپلنترهای ریز، به فاصله کوتاهی گرافت‌ها را در محل گیرنده مو پیوند بدهد. در این روش نیازی به تراشیدن قسمت بانک مو نمی‌باشد و کاشت مو با تراکمی بسیار بالاتر از سایر روش‌ها اجرا می‌گردد. اگر تمایل دارید درباره تراشیدن سر قبل از کاشت مو بیشتر بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

کاشت مو به روش میکروفیت از روش های کاشت مو با تراکمی بسیار بالا است.

کاشت مو به روش نئوگرافت (NEO Graft)

در این روش که با عنوان روش S.A.F.A.R نیز از آن یاد می‌شود، از تکنولوژی کامپیوتری، بازوهای هوشمند رباتیک و نیز یک صندلی ارگونومیک استفاده می‌شود؛ بدین گونه که بازوهای ربات مجهز به دوربین‌های حساس و دو سوزن بوده و طبق فاکتورهای مهمی که پزشک به دستگاه داده است، فولیکول‌های مو را از ناحیه اهدایی با ظرافت و دقت و بدون آسیب به پوست برداشت می‌کند و کاشت پرتراکم و دائمی را به فرد ارائه می‌دهد.

کاشت مو به روش DHI

در روش DHI (Direct Hair Implantation)، گرافت‌های مو توسط یک قلم جراحی با ضخامتی بین 0.6 الی 1 میلیمتر از پوست جدا می‌شود؛ بدون اینکه به بافت پوست آسیبی برسد. در این روش، امکان پیوند مکرر مو وجود دارد؛ چراکه فولیکول‌های مو بلافاصله بعد از برداشت با قلم مخصوص در ناحیه گیرنده کاشته می‌شود.

بهترین روش کاشت مو چه ویژگی هایی دارد؟

برای کاشت موی طبیعی با تراکم بالا رعایت فاکتورهایی نظیر موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

  1. مشخص کردن محل دقیق خط مو
  2. دقت به جهت ایجاد کانال‌ها و زاویه کاشت مو
  3. تعبیه فولیکول‌های مو در محل مناسب با دقت و ظرافت بالا
  4. جای‌گذاری موهای نرم‌تر و نازک‌تر در قسمت جلوی سر و موهای ضخیم‌تر در قسمت‌های عقب‌تر و پشتی‌تر جهت رعایت الگوی طبیعی رویش مو
  5. استفاده از ابزار مناسب برای کاشت مو
  6. انجام عمل بدون برجای گذاشتن هرگونه خط بخیه و یا اسکار

با توجه به موارد ذکرشده، کاشت مو به روش SUTو FIT به دلیل اینکه که جزو کم‌تهاجمی‌ترین روش‌های کاشت مو به شمار می‌روند؛ لذا به عنوان بهترین تکنیک کاشت موی طبیعی محسوب می‌شوند. همچنین از آنجایی که متد کاشت مو با تکنیک میکروفیت، ترکیبی از تکنیک‌های FIT و SUT می‌باشد، این روش نیز به عنوان یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین روش‌های کاشت مو شناخته می‌شود.

پزشک پس از بررسی بانک مو و میزان ریزش مو، بهترین روش کاشت مو برای بیمار را پیشنهاد می دهد.

مزایای جدیدترین روش های کاشت مو

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی، فرایندهای کاشت مو با تراکم بالاتری صورت می‌گیرد و نتایج طبیعی‌تر و ماندگاری را به دنبال دارد و ظاهری زیباتر به فرد می‌دهد. به علاوه، قابلیت استفاده از سایر موهای بدن برای سر، دوره نقاهت کوتاه‌تر، جراحت کمتر، بهبودی سریع‌تر و بازدهی بالاتر ازجمله دیگر مزایای جدیدترین روش‌های کاشت مو به شمار می‌رود. از طرفی دیگر بهره‌مندی از روش‌های جدید و به‌روز کاشت مو موجب افزایش اعتماد به نفس در فرد و بهبود کیفیت زندگی و تعاملات اجتماعی وی می‌گردد.

چه زمانی شما شاهد نتایج نهایی پیوند مو خواهید بود؟

معمولاً تعداد جلسات لازم برای انجام انواع روش‌های کاشت مو باتوجه مواردی نظیر مدل کاشت مو، شدت کچلی، وسعت ناحیه فاقد مو، سن فرد، بانک مو و جنس مو، برای هر فرد متفاوت است.

به این نکته نیز باید توجه داشت که گاهی بعد از یک ماه موهای کاشت شده، شروع به ریزش می‌کنند که این امری طبیعی است و بعد از گذشت 2 تا 3 ماه، موها مجدداً شروع به رویش می‌کنند؛ بنابراین، جهت مشاهده نتیجه نهایی پیوند مو می‌بایست صبور بود.

به طور کلی، پس از انجام پروسه کاشت مو، در حدود 6 ماه بعد از عمل، موهای کاشت شده ظاهری طبیعی‌تر می‌یابند و پس از 1 سال موها با پوست فرد سازگار شده و رشد طبیعی خود را ادامه می‌دهند. نتیجه عمل کاشت مو دائمی بوده و موهای کاشته شده از بین نمی‌روند.

مشاهده نتیجه کاشت مو در هر فرد متفاوت و بستگی به ناحیه کچلی دارد.

سخن آخر

همان‌طور که گفته شد، اقدام به موقع و در سن مناسب برای کاشت مو تأثیر بسیار زیادی در نتیجه نهایی خواهد داشت. همچنین بهره‌گیری مراکز کاشت مو از جدیدترین متد کاشت مو در دنیا جهت داشتن موهایی با تراکم بالاتر و ظاهری طبیعی‌تر، نکته‌ای قابل توجه می‌باشد.

امروزه با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، شاید دغدغه اغلب زیباجویان هزینه‌های کاشت مو باشد. پکیج کاشت مو در شیراز و یزد شرایطی را برای شما فراهم آورده تا بتوانید علاوه بر دریافت وام درمانی تا سقف 150 میلون تومان بدون معطلی، در اسرع وقت با حاذق‌ترین پزشکان پوست و مو در شیراز و یزد وقت مشاوره و ویزیت بگیرید. لازم به ذکر است که دکتر سینوهه خدمات اقامتی و حمل و نقل را نیز به شما ارائه می‌دهد که شما زیباجویان گرامی می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.