پوست و موآیا همه افراد می توانند مو بکارند؟

کاندید مناسب برای کاشت مو: چه افرادی نمی توانند عمل کاشت مو انجام دهند؟


طاسی با الگوی مردانه یکی از رایج‌ترین فرم‌های ریزش مو است و کاشت مو، یک راه‌حلی دائمی و طبیعی برای جایگزینی موهای از دست‌رفته می‌باشد. در برخی افراد، ارزیابی ریزش مو، بسیار گیج‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی است و فرد نمی‌تواند تشخیص بدهد که در چه مرحله‌ای از ریزش مو قرار دارد و یا ریزش موی وی تا چه حدی پیش رفته است. با این حال، پزشکان متخصص مو به کمک تکنیک‌های خاصی می‌توانند تشخیص دهند که هر فرد در چه زمانی کاندید مناسب برای کاشت مو طبیعی است.

البته باید دانست که یک کاندید مناسب کاشت مو می‌بایست از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشد. معمولاً افرادی که ریزش موی آن‌ها در سطح 3 و یا بالاتر از آن است و الگوی ریزش موی آنان تثبیت‌شده است می‌توانند اقدام به کاشت مو نمایند. دکتر سینوهه در این مقاله شما را با نحوه سطح‌بندی ریزش مو و شرایط بهترین کاندید برای رشد مو آشنا می‌کند.

افرادی که ریزش موی آن‌ها در سطح 3 و یا بالاتر از آن است و الگوی ریزش موی آنان تثبیت‌شده است می‌توانند اقدام به کاشت مو نمایند.

معیارهای لازم برای کاندید مناسب کاشت مو

معمولاً در افرادی که مایل به کاشت مو هستند، معیارهای متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرد که عبارتند از:

  1. نوع و چگونگی تحلیل رفتن خط مو
  2. میزان موهای ریزش یافته
  3. میزان و نوع عقب رفتن موهای سر از جهات مختلف
  4. پیشرفت ریزش مو به مدت 5 سال متوالی
  5. سن فرد و احتمال تأثیر سن در ریزش مو طی سال‌های آتی
  6. مقدار فولیکول‌های قابل استخراج از ناحیه بانک مو برای عمل پیوند

همچنین در نظر گرفتن تأثیر روانی کاشت مو در فرد متقاضی از نکات حائز اهمیت است؛ زیرا فرد باید آمادگی طی کردن دوره‌ای طولانی را برای مشاهده یک نتیجه دائمی و ماندگار، داشته باشد. باید دانست که هرچند در حدود 6 ماه بعد از کاشت مو نتیجه عمل به صورت موهایی کوتاه قابل مشاهده است؛ اما بین 12 الی 18 ماه بعد موهای پیوندی به صورت طبیعی رویش می‌یابند و فرد می‌تواند مانند موهای معمولی خود به آن‌ها حالت بدهد.

بهترین کاندید برای کاشت مو چه افرادی هستند؟

به طور کلی، افرادی که گزینه‌های خوبی برای کاشت هستند، ریزش موی تثبیت‌شده دارند و سطح ریزش موی آنان در حد کلاس 4 مقیاس نوروود در آقایان و کلاس 3 مقیاس لودویگ در خانم‌ها است. به علاوه، برای اینکه بتوان تشخیص داد چه افرادی کاندید خوبی برای کاشت موی طبیعی هستند، می‌بایست به عوامل مختلف دیگری نیز توجه نمود؛ چراکه گاهی ممکن است یک شخص از ویژگی مطلوبی برخوردار باشد که جبران سایر ویژگی‌های نامطلوب است.

افرادی که ریزش موی تثبیت شده دارند کاندید های مناسبی برای کاشت مو هستند.


برخی از عوامل تعیین‌کننده برای کاشت موی موفق به شرح زیر می‌باشد:

افراد برخوردار از سلامتی عمومی

اولین عامل مهم برای کاندیدای مناسب کاشت مو، برخورداری از وضعیت جسمانی و سلامتی عمومی بدن است. به طور مثال، عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن می‌تواند در پذیرش موی پیوندخورده و سرعت بهبود بالای پوست سر مؤثر باشد. قبل از انجام کاشت مو پزشک به بررسی وضعیت سلامتی سیستم قلب و عروق، کلیه و سابقه بیماری‌های قبلی می‌پردازد. همچنین در صورت مصرف داروهای خاص و رقیق‌کننده‌های خون می‌بایست حتماً پزشک را در جریان گذاشت. اگر تمایل دارید درباره تست های قبل از کاشت مو بیشتر بدانید، مطلب آزمایشات لازم قبل از کاشت مو از دکتر سینوهه را از دست ندهید.

افراد با سن مناسب

به طور کلی، سن مناسب برای کاشت مو به عوامل مختلفی بستگی دارد و این سن در هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت است. هرچند در صورتی که ریزش مو در اثر حوادث و سوختگی و جراحات ایجاد شده باشد، به صلاحدید پزشک در هر سنی می‌توان کاشت مو انجام داد. محدوده سنی کاندیدای مناسب کاشت مو به شرح زیر می‌باشد:

  1. بالای 18 سال: معمولاً کاشت مو در افراد بالای 18 سال انجام می‌شود که رشد و تکامل بدن به حد کافی رسیده باشد.
  2. بازه سنی بین 20 تا 65 سال: به عقیده پزشکان متخصص پوست و مو، سن مناسب برای کاندیدای ایده‌آل کاشت مو، سنین بین 25 الی 65 سال است که ریزش مو بیشتر و الگوی ریزش مو تثبیت‌شده است. در این بازه سنی، عمل کاشت مو بازدهی بالاتر و نتیجه بهتری دارد.
  3. بالای 65 سال: هرچند در سن بالای 65 سال، موها نازک‌تر می‌شوند و ممکن است پیوند مو با نتیجه دلخواه همراه نباشد؛ اما اگر فرد از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشد، به صلاحدید پزشک، عمل کاشت مو با روش متخص به هر فرد و با شرایط ویژه‌ای انجام می‌گیرد.
افراد میانسال که ریزش مو در آن ها تثبیت شده است کاندید های مناسب تری برای کاشت مو هستند.

افراد با ریزش موی ژنتیکی

در صورتی که ریزش موی افراد ارثی یا ژنتیکی باشد، معمولاً موهای ناحیه جلوی سر دچار ریزش می‌شوند و نوار باریکی از موهایی سالم و باکیفیت در قسمت عقب مو باقی می‌ماند که همان بانک مو است. چنین افرادی می‌توانند کاندید مناسب کاشت مو باشند و پیوند موی موفقی را تجربه نمایند.

افراد با موهای ترمیم ناپذیر

افرادی که دچار ریزش موی شدید شده‌اند؛ به گونه‌ای که روش‌های ترمیم مو روی مشکل آنان تأثیری ندارد، گزینه خوبی برای کاشت مو هستند.

افراد با بانک موی مناسب

معمولاً قسمت‌های عقب سر دارای موهای سالم و قوی است و به عنوان بانک موی مناسب برای کاشت مو محسوب می‌شود. با این حال، در برخی موارد، موهای ناحیه جلوی سر نیز تقریباً سالم و با کیفیت هستند و افرادی که چنین شرایطی دارند هم کاندیدای مناسبی برای کاشت مو به شمار می‌روند.

افراد برخوردار از موهایی با ویژگی های مناسب

موهای افراد دارای ویژگی‌های متعددی است که در هر فرد متفاوت می‌باشد. به بیانی دیگر، موی هر شخص خصوصیات منحصربه‌فردی دارد که توجه به این خصوصیات اثر بسزایی در کاندید بودن کاشت مو دارد. ازجمله این خصوصیات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. رنگ مو: یکی فاکتورهای اساسی و مؤثر در نتیجه کاشت مو، رنگ مو است. رنگ مو باعث ایجاد کنتراست (تفاوت درخشندگی) بین مو و زمینه سر می‌شود و لذا، هرچه این کنتراست یا تضاد بیشتر باشد، ناحیه طاس بیشتر به چشم می‌خورد. بنابراین، افرادی که رنگ مو و زمینه سر آن‌ها در یک تناژ رنگی قرار دارد (یعنی پوست تیره و موی تیره یا پوست روشن و موی روشن)، میزان طاسی آنان کمتر به چشم می‌خورد و کاندید مناسب‌تری برای کاشت مو به شمار می‌روند.
  2. حالت یا بافت مو: افرادی که از موهای مجعد، فردار یا موج‌دار برخوردار هستند، کاندید مناسب کاشت مو به حساب می‌آیند. این افراد حتی در صورت کاشت واحدهای فولیکولی کم نیز می‌توانند بهترین نتیجه را از کاشت مو بگیرند؛ چراکه موهای فردار با حجم و تراکمی که دارند می‌توانند این تصور را ایجاد کنند که زمینه سر با موهای بیشتری پوشیده شده است.
  3. تراکم مو: افرادی که موهایی با تراکم بالا دارند، بهترین کاندید کاشت مو می‌باشند. جراحان همیشه به دنبال تراکم مناسبی از فولیکول‌های مو در اطراف نواحی اهداکننده پوست سر، یعنی پشت سر و کناره‌های پوست سر، هستند تا پس از استخراج این فولیکول‌ها، آن‌ها را به ناحیه گیرنده یا قسمت طاس سر پیوند بزنند. بر این اساس، اگر فردی دارای تراکم کمی از فولیکول‌ها مو باشد، احتمالاً کاندید مناسبی برای کاشت مو نخواهد بود. بنابراین، شخصی که قصد پیوند مو دارد می‌بایست تراکم موی متوسط به بالا داشته باشد.
  4. ضخامت مو: ضخامت مو نیز می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای در موفقیت کاشت مو باشد. افرادی که موهای ضخیم‌تری دارند می‌توانند با پیوند گرافت‌های کمتری به ناحیه گیرنده، به جلوه‌ای زیبا و طبیعی برسند. در افرادی که موهای نازک‌تری دارند، با عبور نور از موها و برخورد آن به زمینه سر، قسمت طاسی سر بیشتر به چشم می‌خورد؛ اما در افرادی که موهای ضخیم‌تری دارند، تراکم موها، جلوی عبور نور و برخورد آن به پوست سر را می‌گیرد و نور کمتری به زمینه سر می‌رسد و لذا موهای کاشت‌شده پرپشت‌تر به نظر می‌رسند. البته این بدان معنی نیست که افراد با موهای نازک قادر به کاشت مو نیستند؛ اما ممکن است کاشت مو در آنان به کمک تکنیک‌هایی خاص و با افزایش تعداد گرافت‌های پیوندی همراه باشد.
ویژگی های مو در نتیجه کاشت مو و کاندید مناسب کشت اهمیت دارد.

افراد با نوع ریزش موی مشخص

ریزش مو در افراد مختلف با الگوهای متفاوتی همراه است. سنجش نوع ریزش مو با توجه به دو فاکتور اساسی ازقبیل کیفیت و کمیت بانک مو و شدت ریزش مو تشخیص داده می‌شود. بهترین کاندید کاشت مو افرادی هستند که طاسی با الگوی ریزش موی مردانه دارند و یا یکی از سطوح بالای مقیاس‌های نوروود یا لودویگ در آنان دیده می‌شود.

افراد با پوست سر انعطاف پذیر

انعطاف‌پذیری کف سر که با عنوان شلی پوست سر نیز شناخته می‌شود، یکی از عواملی است که به هنگام تعیین مناسب بودن یک کاندید برای کاشت مو در نظر گرفته می‌شود. اگر شلی یا انعطاف‌پذیری پوست سر کم باشد یا به عبارتی، پوست سر فرد سفت باشد، استخراج فولیکول‌های مو از پوست سر و پیوند آن‌ها به ناحیه گیرنده کار دشوارتری خواهد بود. اما در افرادی که پوست سر انعطاف‌پذیر دارند، عمل کاشت راحت‌تر صورت می‌گیرد و لذا، این دسته از افراد گزینه‌های خوبی برای کاشت هستند.

کاشت مو در افراد با بانک مو ضعیف

بانک مو معمولاً در ناحیه پشت و اطراف سر است. افرادی که بانک موی ضعیفی دارند، در ناحیه بانک موی خود نیز تعداد فولیکول‌های موی کمی وجود دارد که این تعداد کم مناسب استخراج و پیوند نیست. با توجه به این موضوع، افراد با بانک موی ضعیف کاندیدهای مناسبی برای کاشت مو نیستند؛ اما این بدین معنی نیست که این افراد اصلاً نمی‌توانند کاشت مو انجام دهند؛ چراکه امروزه با پیشرفت علم و روش‌ های کاشت مو، می‌توان عمل پیوند مو را برای افراد با بانک موی ضعیف انجام داد؛ فقط احتمال دارد که نتیجه موفق، اما متوسطی بگیرند. ضمن اینکه گاهی کاشت مو با بانک موی ضعیف نیازمند زمان و هزینه بیشتری خواهد بود.

به طور مثال، کاشت مو به روش FUE و FUT، به دلیل کم تهاجمی بودن، مناسب افراد با بانک موی ضعیف است. همچنین در این شرایط، افراد می‌توانند از روش BHT، یعنی استفاده از موهای سایر نقاط بدن مانند دست، پا و موهای سینه در مردان، کمک بگیرند.

لازم به ذکر است که سریع‌ترین راه برای تشخیص اینکه چه افرادی کاندید بهتری برای کاشت مو هستند، مشورت با یک پزشک است. شما با تهیه پکیج‌های ویزیت VIP دکتر سینوهه می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان توسط پزشک متخصص پوست و مو ویزیت بشوید و از مزایای آن بهره‌مند گردید.

افراد با بانک موی ضعیف کاندیدهای مناسبی برای کاشت مو نیستند؛ اما این بدین معنی نیست که این افراد اصلاً نمی‌توانند کاشت مو انجام دهند.

چه کسانی نمی توانند کاشت مو انجام دهند؟

همان‌طور که گفته شد، دلایل مختلفی موجب ریزش مو می‌شود؛ اما در برخی موارد، افراد از کاشت مو نتیجه خوبی نمی‌گیرند. به عبارتی دیگر، برای کاشت مو می‌بایست ابتدا عوامل زمینه‌ای کاشت مو با مشورت و صلاحدید پزشک متخصص برطرف شود و سپس فرد اقدام به کاشت مو نماید. افراد با شرایط زیر نمی‌توانند کاندید مناسبی برای کاشت مو باشند:

  1. ابتلا به آلوپسی آره آتا: در صورتی که ریزش مو در افراد به دلیل بیماری آلوپسی آره آتا (لکه‌های طاسی) باشد، کاشت مو با شکست مواجه می‌شود؛ زیرا در این بیماری، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و با اینکه فولیکول‌های پیوندی مو از خود فرد گرفته شده؛ اما بدن آن را ناشناس می‌پندارد و به آن حمله می‌کند و بنابراین، فولیکول‌های پیوندزده از بین می‌روند و عمل پیوند مو ناموفق خواهد بود.
  2. ریزش موی موقت: گاهی در اثر شرایطی مانند بارداری، شیردهی، استرس که موجب تغییرات هورمونی می‌شود، ریزش موی موقت رخ می‌دهد. همچنین برخی بیماری‌ها نظیر سیفلیس، پسوریازیس، گریوز، تغییرات فصلی، خشکی پوست سر، شیمی درمانی، کاهش وزن و مصرف برخی داروها نظیر استاتین‌ها و استروئیدها نیز ریزش موی موقف را برای فرد در پی دارد. در چنین شرایطی موهای ریخته شده، مجدداً رشد می‌کنند و نیازی به کاشت مو نیست. البته لازم به ذکر است که در چنین شرایطی حتماً می‌بایست تحت نظر پزشک بود؛ چراکه ممکن است عوامل ریزش موی موقت موجب بروز شرایطی شود که در طولانی‌مدت ریزش دائمی موها را به همراه داشته باشد.
  3. ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای: افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، هپاتیت و نارسایی کبد و کلیه مبتلا هستند، گزینه‌های خوبی برای عمل‌های جراحی نیستند. با این وجود می‌توانند با پزشک متخصص مشورت کنند تا از مزایا و معایب کاشت مو در خصوص خود آگاه شوند. شایان ذکر است این افراد در صورت برطرف شدن بیماری یا توایی کنترل آن و به صلاحدید پزشک می‌توانند کاشت مو انجام دهند.
  4. ابتلا به اختلالات روانی: افرادی که از اختلالات روانی نظیر تریکوتیلومانیا رنج می‌برند نمی‌توانند کاشت مو انجام دهند؛ زیرا در این اختلال، فرد به صورت وسواسی عادت به کندن موهای خود دارد و اگر کاشت مو انجام شود، باز هم موهای خود را از روی وسواس می‌کند و بیماری تشدید می‌شود.
کاشت مو ممکن است که در بعضی از افراد با نتیجه دلخواه همراه نباشد.

سخن آخر

اگر شاهد نازک شدن موهای خود یا ریزش موهای خود طبق مراحل مقیاس‌های نوروود و لودویگ هستید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. توجه نمایید که هرچه در مراحل ابتدایی‌تر ریزش مو باشید، درمان راحت‌تر و موفق‌تری خواهید داشت و هرچه بانک موی قوی‌تری داشته باشید، گزینه‌های بیشتری برای درمان پیش روی شماست.

البته لازم به ذکر است که عمل کاشت مو، برای همه افرادی که دچار ریزش مو شده‌اند، نتیجه‌بخش نیست؛ لذا مشورت با پزشک متخصص امری ضروری است. اگر شما هم مایلید بدانید آیا کاندید مناسبی برای کاشت مو هستید، می‌توانید با ما در تماس باشید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.