پوست و موعوارض کاشت مو

آشنایی با شایع ترین عوارض جانبی کاشت مو و راه های مقابله با آن


در سال‌های اخیر، تقاضا برای کاشت مو به قدری افزایش یافته است که محققان را بر آن داشته تا تحقیقات زیادی در مورد عوارض جانبی و خطرات احتمالی آن انجام دهند. بر طبق این تحقیقات، اکثر عوارض کاشت مو موقتی بوده و به مرور زمان برطرف می‌شود. البته در صورت عدم رعایت بهداشت و نادرست انجام دادن مراحل کاشت مو، به ندرت ممکن است عوارض شدیدتری گریبان‌گیر فرد شود که خوشبختانه با پیشرفت علم و با رعایت مراقبت‌های لازم بعد از عمل قابل درمان است.

شایع ترین عوارض کاشت مو

عوارض جانبی نظیر رشد ضعیف مو، کیست‌های عفونی، تورم دردناک و ادم‌های کمی آبکی در اطراف فولیکول‌های کاشته شده، سطح ناصافی که به دلیل افزایش بافت اسکار ایجاد شده و ظاهر ناخوشایند و غیرطبیعی موها بعد از کاشت، از جمله شایع‌ترین عوارض کاشت مو به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی و توضیح انواع عوارض و خطرات احتمالی بعد از کاشت مو می‌پردازیم:

  1. جای زخم
  2. عفونت و التهاب فولیکول
  3. تورم
  4. کیست زیر پوستی
  5. درد
  6. خونریزی
  7. خارش
  8. پوسته زنی
  9. شوک ریزش مو
  10. نازک شدن مو
  11. بی حسی پوست سر
  12. ظاهر سنگفرشی
  13. تغییر رنگ پوست


عمل کاشت مو ممکن است برای فرد عوارض جزئی به همراه داشته باشد.


جای زخم

یکی از شایع‌ترین عوارض مشاهده شده بعد از کاشت مو، به ویژه در افرادی که کاشت موی نواری انجام داده‌اند، جای زخم است. زخم‌های بعد از کاشت مو به دلیل ایجاد برش‌های متعدد برای استخراج گرافت‌ها پدید می‌آیند و اغلب قابل درمان هستند.

عفونت و التهاب فولیکول

در اکثر روش‌های کاشت مو تعدادی برش روی پوست ایجاد می‌گردد که راه ورود باکتری‌ها را به درون بدن باز می‌کند و مشکلاتی نظیر عفونت در اطراف مو (فولیکولیت) را در پی دارد. عفونت معمولاً به صورت برآمدگی‌های زرد کوچک و دردناک در ناحیه‌ای که گرافت‌های جدید کاشته شده، بروز می‌کند.

تورم

تورم یا اِدم ناشی از کاشت مو باعث سفت شدن بافت پوست در پوست سر می‌شود و معمولاً در ناحیه پیشانی ایجاد می‌گردد و به مدت 2 الی 6 روز بعد از عمل ادامه می‌یابد. بر اساس منابع، تورم می‌تواند یکی از عوارض آمپول بی حسی کاشت مو نیز باشد. در برخی موارد نادر، این تورم می‌تواند به سمت چشم نیز سرایت کرده و پلک را درگیر کند که در این صورت، دوره بهبودی و بازگشت بیمار به زندگی روزمره و کار به تأخیر می‌افتد.

کیست زیر پوستی

یکی از عوارض شایع کاشت مو، بروز کیست‌هایی به شکل جوش در پوست سر می‌باشد که در اثر فشار دادن فولیکول‌های مو در کانال‌های عمیق ایجاد می‌شود. این کیست‌ها قابل درمان هستند و به ندرت بدخیم می‌گردند.

درد

احتمال دارد احساس درد هم در ناحیه گیرنده و هم در ناحیه اهداکننده، در شب و روز بعد از عمل بسیار شدید باشد. غالباً این درد حسی شبیه درد خراشیدگی دارد؛ زیرا طی عمل کاشت مو تعداد زیادی برش کوچک روی پوست سر ایجاد شده است و بعد از اینکه اثر ماده بی‌حسی از بین برود، فرد از ناحیه این برش‌ها احساس درد می‌کند. البته این درد در روز بعد کاهش یافته و فرد احساس راحتی بیشتری می‌کند. شایان ذکر است که در برخی افرادی که عمل کاشت موی آن‌ها طولانی‌تر و در ابعاد وسیع‌تر بوده، ممکن است احساس درد به مدت 1 الی 2 هفته ادامه داشته باشد.


سردرد و درد در ناحیه کاشت مو از عوارض رایج کاشت مو است.


خونریزی

برداشت فولیکول‌های مو از ناحیه پشت سر که معمولاً بانک مو را تشکیل می‌دهد، در همان روز عمل موجب خونریزی آن ناحیه می‌شود. این خونریزی پس از عمل متوقف می‌گردد و جای آن دلمه می‌بندد و طی چند روز و یا چند هفته آینده بهبود می‌یابد. از طرفی دیگر، در روز عمل، خونریزی در ناحیه گیرنده که فولیکول‌ها در آن کاشت شده‌اند نیز امری طبیعی است و روز بعد از عمل متوقف می‌شود؛ اما اگر خونریزی ادامه یافت ممکن است به دلیل بیرون آمدن یا خارج شدن فولیکول‌های کاشت شده باشد.

خارش

در حقیقت، احساس خارش بعد از کاشت مو یک واکنش طبیعی بدن به روند بهبودی است و جزو عوارض اکثر عمل‌های جراحی می‌باشد. البته، خارش پوست سر پس از پیوند مو می‌تواند به فولیکول‌های شکننده تازه کاشته‌شده آسیب برساند و یا آن‌ها را از جای خود خارج کند. خارش پوست سر، مناطق اهدایی و مناطق گیرنده را تحت تأثیر قرار می‌دهد و احتمال دارد بین 4 الی 5 روز بعد از عمل شروع شود و گاهی تا 1 ماه ادامه یابد. همچنین، علاوه بر نشانه فرایند بهبودی، خارش می‌تواند به دلیل خشکی پوست سر پس از کاشت مو باشد که در هر دو صورت، این عارضه جانبی با گذشت زمان از بین می‌رود.

پوسته زنی

ممکن است فرد بعد از عمل کاشت مو متوجه پوسته‌هایی شود که در ناحیه اهداکننده و ناحیه گیرنده ظاهر می‌شود. باید دانست که این پوسته‌ها در حقیقت، دلمه‌های زخم هستند که در اثر خون خشک‌شده و مایع ناشی از عمل ایجاد شده و پدید آمدنشان امری طبیعی است. البته جراح می‌تواند با شستشوی دقیق و اسپری کردن در حین جراحی از ایجاد این پوسته‌ها جلوگیری نماید. هرچند ممکن است بعد از جراحی نیز پوسته‌ها ظاهر شوند.

شوک ریزش مو

ریزش مو بعد از کاشت مو، امری طبیعی است و به اصطلاح به مرحله شوک ریزش مو معروف است. این ریزش از هفته اول بعد از جراحی شروع می‌شود و سپس در طول 8 الی 12 ماه آینده، موهای جدید از همان فولیکول‌های کاشت‌شده رویش می‌یابد. اما گاهی ممکن است که سن مناسب کاشت مو رعایت نشده باشد و فرد دچار ریزش موی سر به صورت طبیعی شود. به خاطر داشته باشید که قبل از کاشت مو حتما با پزشک با تجربه مشورت کنید و همه جوانب را بررسی کنید تا نتیجه مناسبی از عمل بگیرید. در دکتر سینوهه این امکان برای شما فراهم شده است تا با متخصصان پوست و مو در یزد و شیراز در تماس باشید و آگاهی بیشتری از شرایط خود پیدا کنید.


ریزش ناگهانی مو بعد از کاشت از عوارض رایج و طبیعی بعد از کاشت مو است.


نازک شدن مو

معمولاً همراه با ریزش مو، نازک شدن مو نیز رخ می‌دهد که امری طبیعی است.

بی حسی پوست سر

گاهی پس از عمل کاشت مو، عارضه از دست دادن حس لامسه پوست سر رخ می‌دهد که موقتی می‌باشد و ناشی از قطع شدن اعصاب توسط پانج است. مدت بی حسی سر بعد از کاشت مو در طول یک دوره 6 الی 12 ماهه به طور کامل برطرف می‌شود.

ظاهر سنگفرشی

در صورتی که فولیکول‌های مو در عمق نامناسب و در شکاف‌های ریز کاشته شوند، موهای کاشت شده ظاهر سنگفرشی به خود می‌گیرند.

تغییر رنگ پوست

عارضه تغییر رنگ پوست سر یا هایپرپیگمنتیشن در برخی روش‌های کاشت مو نظیر روش FUE بیشتر مشاهده می‌شود. پزشک می‌تواند به کمک پانچ تیز و عدم استخراج بیش‌ازحد گرافت‌ها، از بروز این عارضه جلوگیری نماید.

از بین عوارضی که ذکر شد، برخی موارد نظیر درد، ورم، بی حسی، خونریزی، خارش و عفونت جزو عوارض زودهنگام کاشت مو به شمار می‌روند و مواردی نظیر التهاب فولیکول، باقی ماندن جای اسکار یا زخم و ریزش مو جزو عوارض دیرهنگام کاشت مو محسوب می‌شوند.

عوارض غیر شایع کاشت مو

گاهی بیماران بعد از عمل کاشت مو شاهد عوارض جانبی نادرتری هستند که به شرح زیر می‌باشد:

  1. افلوویوم ناحیه گیرنده: ریزش موی بیش‌ازحد موهای غیرپیوندی را افلوویوم می‌گویند. این عارضه می‌تواند در اثر تورم بیش‌ازحد یا ضربه به عروق سایر قسمت‌های پوست سر در حین برش رخ بدهد که معمولاً پس از 4 ماه، این موها مجدداً رشد می‌کنند.
  2. افلوویوم ناحیه اهدایی: یکی از عوارض نادر کاشت مو، ریزش موی ناحیه اهدایی یا بانک مو است که به طور موقت و در امتداد خطوط تحتانی و فوقانی زخم‌ها ایجاد می‌شود. گفته می‌شود این عارضه به دلیل قطع جریان خون در این منطقه ایجاد می‌شود و بین 3 الی 4 ماه بعد، موهای ریزش یافته مجدداً رشد می‌کنند.
  3. عدم تقارن: گاهی به دلیل اختلاف تراکم مو در سمت راست و چپ، تغییر شکل سر با کاشت مو و عدم طراحی صحیح خط رویش مو، فرد پس از کاشت مو شاهد عدم تقارن در موهای سر خود است.
  4. جابه جا شدن موهای پیوندی: گاهی در اثر ضربه یا فشار بر روی ناحیه گیرنده، موهای تازه پیوندزده شده از محل خود خارج شده و یا جابه‌جا می‌شوند که باید در کوتاه‌ترین زمان توسط پزشک جایگزین شوند.
  5. از هوش رفتن: در برخی موارد، فرد به دلیل عصبی بودن یا احساس ضعف ممکن است در طول عمل کاشت مو غش کند یا از هوش برود. پزشک می‌تواند این عارضه را با تعویض محل سر و پایین آوردن سر بین زانوها و خواباندن بیمار در وضعیت مناسب، کنترل نماید.
  6. کلوئید: کلوئید نوعی اسکار بسیار بزرگ و هیپرتروفیک است که ازجمله عوارض بسیار نادر کاشت مو می‌باشد و تنها در ۰.۱٪ از موارد مشاهده شده است. این نوع اسکار یک پاسخ غیرطبیعی به آسیب پوستی است که با رسوب کلاژن زیاد همراه بوده و ممکن است به صورت طولانی‌مدت ادامه داشته باشد. بنابراین، افرادی که سابقه ابتلا به اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید را دارند، کاندید مناسبی برای کاشت مو نمی‌باشند.
  7. نکروز: یکی از عوارض خطراناک و نادر کاشت مو، نکروز ناحیه گیرنده می‌باشد. نکروز کاشت مو در صورتی رخ می‌دهد که از گرافت‌های زیادی در محل گیرنده کاشت شوند؛ در این شرایط، عروق ناحیه وسیعی از پوست سر آسیب می‌بیند و زخم می‌شود که ابتدا می‌بایست بافت نکروز درمان شود و سپس روند کاشت مو ادامه یابد. برای درمان این عارضه پزشک پماد موپیروسین را پیشنهاد می‌کند.
  8. شوک آنافیلاکسی: گاهی در مواردی نادر، بدن فرد نسبت به داروهای مورد استفاده در روند کاشت مو یا بی‌حس‌کننده‌های موضعی، واکنش آلرژیک نشان می‌دهد و احتمال دارد دچار افت فشار خون و مشکل تنفسی شود. باید دانست که ممکن است این شوک آلرژیک به صورت ورم با کهیر در صورت و بدن فرد بروز یابد؛ بنابراین توجه به هر گونه مورد مشکوکی از این قبیل، توسط پزشک امری ضروری است.
  9. فیستول شریانی وریدی: یکی دیگر از عوارض نادر کاشت مو، فیستول شریان وریدی است که در ناحیه گیجگاهی بروز می‌کند و با سردرد همراه است. این عارضه بعد از 6 ماه برطرف می‌شود.
  10. سکسکه: یکی از عوارض نادر بعد از کاشت مو که فقط در 4% موارد گزارش شده، سکسکه است. گفته می‌شود احتمال سکسکه هم در حین عمل و هم بعد از عمل کاشت مو وجود دارد که ناشی از تحریک عضلات دیافراگم در اثر هیجان بیش‌از حد می‌باشد.

در صورتی که شما زیباجویان گرامی بعد از عمل کاشت مو با عوارضی مواجه شده‌اید که به تدریج بدتر می‌شود می‌توانید از طریق تماس با دکتر سینوهه، از خدمات مشاوره تلفنی پزشک متخصص پوست و مو کمک بگیرید.

عوارض کاشت مو


برای کاهش عوارض کاشت مو چه باید کرد؟

در صورت بروز عوارض جانبی بعد از کاشت مو، راهکارهایی برای تسکین یا کاهش این عوارض وجود دارد که به شرح زیر می‌باشد:

تسکین درد بعد از کاشت مو

برای کاهش درد بعد از عمل کاشت مو می‌توان از داروهای مسکن نظیر پاراستامول، ایبوبروفن و یا نوروفن استفاده نمود. اگر فرد برای تسکین درد نیاز به مسکن‌های قوی‌تری داشته باشد می‌تواند از پزشک خود در این زمینه کمک بگیرد. لازم به ذکر می‌باشد که در صورت تداوم درد در طولانی‌مدت نیز می‌بایست به پزشک مراجعه نمود؛ زیرا احتمال دارد این درد نشانه برداشت بیش‌ازحد گرافت‌ها از یک ناحیه و پیوند ضعیف آن‌ها در محل موردنظر باشد که منجر به تأخیر در بهبود ناحیه تحت درمان شده است.

کاهش تورم بعد از کاشت مو

به صلاحدید پزشک، مصرف داروهای ضد التهابی مانند دگزامتازون و کمپرس سرد به کاهش تورم کمک می‌کند و در اکثر بیماران، تورم کاملاً از بین می‌رود. گاهی اوقات در صورت وسیع بودن عمل کاشت مو ممکن است تورم برای مدتی بیش از 7 تا 10 روز باقی بماند و یا چشم‌ها را تحت تأثیر قرار دهد که در این مرحله باید با جراح کاشت مو تماس گرفت.

توقف خونریزی بعد از کاشت مو

در صورت مشاهده خونریزی در روز بعد از عمل کاشت مو می‌توان به کمک گذاشتن یک سواپ، پنبه یا پارچه تمیز روی محل موردنظر، خونریزی را متوقف کرد. باید توجه داشت که در حین استفاده از پنبه یا پارچه به هیچ وجه آن را روی محل خونریزی نکشید و مالش ندهید؛ زیرا این کار می‌تواند موجب خارج شدن فولیکول‌های کاشت شده بگردد. بدیهی است که در صورت تداوم خونریزی می‌بایست پزشک را فوراً در جریان قرار داد.

کاهش خارش بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو، به هیچ وجه محل خارش را نخارانید و برای تسکین خارش پوست سر از توصیه‌های پزشک نظیر اسپری آب شور، مصرف آنتی هیستامین، شامپوهای دارویی و محلول استروئیدی پوست سر کمک بگیرد.

درمان پوسته شدن سر بعد از کاشت مو

به هیچ وجه پوسته‌ها را جدا نکنید؛ زیرا خطر بیرون کشیدن گرافت‌های تازه کاشت شده وجود دارد. توصیه می‌شود که طی 4 روز اول پس از جراحی، نواحی پیوندزده را به طور مرتب اسپری کنید؛ زیرا این کار به جلوگیری از تشکیل پوسته‌های سخت کمک می‌کند. هنگامی که در روز پنجم شروع به شستشو کردید، پوسته‌های خود را به مدت 5 الی 10 دقیقه خیس کنید و محل را بشویید. توجه داشته باشید که این ناحیه را مستقیماً زیر دوش آب نگیرید؛ بلکه آب را روی محل بچکانید و کف سر را بشویید. در این صورت، پس از 1 الی 2 هفته، پوسته‌های سر می‌بایست از بین رفته باشد.

پوسته پوسته شدن سر بعد از کاشت مو


آیا عوارض کاشت مو خطرناک هستند؟

ممکن است در برخی موارد نادر، فرد پس از کاشت مو عوارض طولانی‌مدتی را تجربه نماید که به آن‌ها عوارض دائمی کاشت مو می‌گویند. اما ذکر این نکته ضروری است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش و تجربه پزشکان، تمام عوارض احتمالی کاشت مو قابل برطرف‌شدن است. به طور کلی، عوارض جانبی کاشت مو به دو دسته بلندمدت و کوتاه‌مدت تقسیم می‌شود که به شرح زیر می‌باشد:

  1. عوارض بلند مدت کاشت مو

عوارض کاشت مو در دراز مدت می‌تواند شامل ریزش موی محیطی باشد که در نتیجه آسیب به سایر فولیکول‌های موی واقع در نواحی گیرنده یا واقع در بانک مو ایجاد می‌شود. به علاوه، موهایی که در جهت اشتباه کاشته شده‌اند و یا با کاشت غیر اصولی و نادرست پیوند زده شده‌اند نیز می‌توانند عوارض بلند مدتی را به دنبال داشته باشند.

  1. عوارض کوتاه مدت کاشت مو

مشکلاتی نظیر قرمزی پوست سر، از دست دادن حس لامسه پوست سر، عفونت جزئی و تشکیل پوسته سر می‌تواند شامل عوارض جانبی کوتاه‌مدت کاشت مو باشد. عارضه کیست درموئید که در اثر باز کردن بیش‌ازحد کانال‌ها و کاشت بیش‌ازحد فولیکول‌های مو رخ می‌دهد نیز از دیگر مشکلاتی است که در برخی موارد، پس از عمل کاشت مو مشاهده می‌شود و در مدت زمان کوتاهی قابل اصلاح است.

آیا احتمال عفونت بعد از عمل کاشت مو وجود دارد؟

یکی از عوارضی که پس از عمل کاشت مو به احتمال زیاد رخ می‌دهد، عفونت است. انتخاب روش کاشت موی نامناسب نسبت به شرایط فرد، عدم مراقبت مناسب پس از کاشت مو و یا ضربه به پوست سر ازجمله علل ایجاد عفونت پس از کاشت مو هستند.

اگر پس از کاشت مو، مراقبت‌های لازم از مو به درستی انجام شود و اگر آنتی‌بیوتیک‌های توصیه شده توسط پزشک با دقت استفاده شود، احتمال عفونت پس از عمل کاهش می‌یابد. به طور خلاصه، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل، خطرات و عوارض جانبی کاشت مو را به حداقل می‌رساند.

درمان عفونت بعد از کاشت مو

معمولاً این مشکل به کمک یک قرص آنتی بیوتیک درمان می‌شود و عفونت را طی 7 روز برطرف می‌کند. گاهی اوقات نیز ممکن است جراح نوعی کرم یا پماد جهت مبارزه با عفونت به فرد پیشنهاد نماید.

عفونت بعد از کاشت مو


چگونه از عوارض کاشت مو مطلع شویم؟

با وجود توسعه فناوری و تکنولوزی در عصر حاضر، خطرات مرتبط با این عمل به حداقل رسیده است. با این حال، از اقدامات قبل از کاشت مو، شناخت و بررسی این خطرات و عوارض، تعیین مناسب‌ترین روش کاشت مو برای شخص و انجام معاینات لازم قبل از عمل می باشد که لازم است با پزشک خود مشورت نمایند.

اگر قصد کاشت مو را دارید و می‌خواهید جزئیات مربوط به عوارض جانبی آن را بدانید، می‌توانید پکیچ‌های ویزیت اختصاصی دکتر سینوهه را تهیه نمایید و در کوتاه‌ترین زمان با پزشک متخصص خود به مشاوره بپردازید.

برای آگاهی از عوارض کاشت مو چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، اکثر عوارض جانبی کاشت مو موقتی و قابل درمان است و به راحتی برطرف می‌شود؛ اما در صورتی که شاهد بروز برخی عوارض و عدم بهبودی آن‌ها به مدت طولانی بعد از عمل بودید، حتماً در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا با انجام اقدامات به‌موقع، مشکل را شناسایی و درمان نمایید. در غیر این صورت، ممکن است عوارض جبران ناپذیری ایجاد شود.

سخن پایانی

انتخاب یک روش مناسب برای کاشت مو می‌تواند زندگی افراد را دستخوش تغییرات زیادی کند؛ بنابراین همیشه می‌بایست قبل از انتخاب فوری جراحی، تمام راه‌های دیگری را بررسی نمود. یک عمل کاشت مو هر چقدر که بزرگ یا کوچک باشد، یک تعهد جدی است و قبل از اقدام باید در مورد آن فکر کرد و آگاهانه تصمیم گرفت. دکتر سینوهه پکیج‌ کاشت موی معتبر به همراه خدمات و ویزیت VIP را برای زیباجویان گرامی در نظر گرفته است که شما می‌توانید با دریافت این پکیج‌ها از روش‌هایی مناسب با کمترین عوارض برخوردار شوید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.