پوست و مومراقبت بعد از کاشت مو

مراقبت های بعد از کاشت مو - نکات کلیدی که باید بدانید!


در حالی که کاشت مو روشی رایج برای مقابله با ریزش مو است و به طور کلی، در طول یک روز انجام می‌شود؛ اما بخش مهمی از فرایند کاشت مو مربوط به مراقبت‌های پس از عمل کاشت مو می‌شود؛ زیرا فولیکول‌های موهای تازه پیوند زده‌شده، بسیار حساس و شکننده هستند و برای رشد مناسب نیاز به حداکثر توجه دارند. بنابراین، مراقبت‌های پس از عمل می‌تواند به تسریع دوره بهبودی و رشد مجدد موها کمک شایانی نماید.

مراحل مراقبت بعد از کاشت مو

ازجمله اقدامات مناسب بعد از کاشت مو بر اساس جدول زمانی، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. روزهای 1 تا 8:

  1. روز بعد از عمل، محل کاشت مو توسط مراقب بررسی می‌شود و در صورت نیاز، یک ماده ضدعفونی کننده نظیر بتادین برای زخم‌ها استفاده می‌گردد.
  2. جهت مراقبت‌ از موی کاشته شده، بانداژها باید تا پایان روز اول پس از عمل برداشته شوند. اگر خونریزی رخ داد، می‌توان یک گاز استریل را به آرامی روی آن ناحیه قرار داد.
  3. پس از دو روز، می‌توان با پیروی از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط پزشک، شروع به تمیز کردن جمجمه سر نمود؛ بدین گونه که به آرامی محصول مراقبتی توصیه شده را روی پوست سر مالید تا هم کف سر تمیز شود و هم خارش کف سر تسکین یابد.
  4. پس از عمل کاشت مو، بسته به فعالیت و حرفه هر شخص، بین دو یا سه روز الی یک هفته استراحت نیاز است.
  5. برای جلوگیری از تورم پوست بالای ابروها که معمولاً در روز سوم یا چهارم بعد از عمل رخ می‌دهد، می‌توان یک کیسه یخ را روی ناحیه پیشانی قرار داد. همچنین می‌توان برای جلوگیری از گسترش ورم به سمت صورت و پایین آمدن ورم به داخل چشم، یک هدبند روی پیشانی قرار داد.
  6. به هیچ وجه نباید الکل یا نوشیدنی الکلی خورد، به خصوص اگر پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز کرده باشد.
  7. از مصرف داروهایی مانند آسپرین که باعث رقیق شدن خون می‌شود و می‌تواند مانع از بهبودی مناسب شود می‌بایست خودداری نمود.
  8. ازد مصرف غذاهای شور و تند و کشیدن سیگار بعد از کاشت مو باید پرهیز گردد.
مراقبت بعد از کاشت مو

2. روزهای 8 تا 30:

  1. در ماه اول بعد از کاشت مو، برای مراقبت‌ از موی کاشته شده، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و همچنین باران ممنوع است.
  2. در این دوره ممکن است خارش کف سر ایجاد شود که روغن کالاندولا و یا آلوئه‌ورا که یک محصول ضد سوزش برای پوست نوزادان است را می‌توان روی این ناحیه اعمال نمود. این کار به ترمیم و آب‌رسانی ناحیه‌ای که مو در آن کاشته شده کمک کرده و از خشک شدن بیش‌ازحد پوست سر جلوگیری می‌کند. گفته می‌شود که استفاده از روغن آرگان، کنجد یا نارگیل نیز می‌تواند به تغذیه پوست سر کمک کند.
  3. استفاده از تمام محصولات آرایشی مو نظیر ژل‌ها، واکس‌ها یا رنگ‌های مو و همچنین استفاده از شانه یا برس ممنوع است؛ زیرا اجتناب از این موارد، احتمال تحریک پوست سر و ایجاد پوسته پوسته شدن، خارش یا درد را کاهش می‌دهد.

3. ماه ا تا ماه 3:

  1. یک ماه پس از عمل کاشت مو، فولیکول‌های کاشته‌شده مانند کرک‌های ریز شروع به ریزش می‌کنند که این امری طبیعی است؛ زیرا این فولیکول‌ها دوباره شروع به رشد می‌کنند و موهای دائمی جدید بعد از حدود سه ماه روی سر ظاهر می‌شوند. در طول این مدت، ممکن است قبل از رویش مو، لکه‌های کوچک سفیدی روی سر ظاهر شوند. باید دانست که این یک واکنش طبیعی به رشد مو است و نباید آن را با یک جوش عفونی اشتباه گرفت. این لکه‌های سفید به مرور زمان، قرمز می‌شوند و سپس خودبه‌خود باز می‌گردند و فضایی برای رشد موهای جدید ایجاد می‌کنند.
  2. در برخی موارد، ممکن است احساس بی‌حسی، ناحیه عمل‌شده را فرا گیرد که نگران‌کننده نیست و این حس در پایان ماه دوم از بین می‌رود.
  3. بعد از کاشت مو، باید اجازه داد تا پوست کف سر در هر شرایطی نفس بکشد؛ اما از قرار دادن آن در معرض اشعه مستقیم خورشید باید خودداری نمود؛ چراکه این کار برای فولیکول‌های تازه کاشته‌شده کشنده و مضر است.
  4. به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به پیوندهای تازه فولیکول‌ها و به خطر افتادن رشد مجدد آن‌ها و نیز جهت پیشگیری از تعریق سر، باید از استفاده از کلاه ایمنی، کلاه معمولی و سایر پوشش‌های سر در سه ماه اول اجتناب شود.
  5. تا سه ماه اول پس از عمل کاشت مو، نباید هیچ‌گونه فعالیت ورزشی از سر گرفته شود و همچنین از شنا در دریا یا استخر نیز باید خودداری نمود.

4. ماه 8 تا 12:

  1. نتایج کاشت مو بعد از هشت الی دوازده ماه پس از عمل کاشت مو به طور واضح و آشکار قابل مشاهده خواهد بود.
  2. در این دوره می‌توان از شامپوهای مخصوص و بدون سولفات و با PH پایین برای شستشوی موها استفاده نمود.
  3. همچنین گنجاندن مکمل‌های مناسب در برنامه غذایی و اجتناب از قرارگیری در موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند شما را در رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب یاری نماید.
نتایج کاشت مو بعد از هشت الی دوازده ماه پس از عمل کاشت مو به طور واضح و آشکار قابل مشاهده خواهد بود.

نحوه شستشوی سر بعد از کاشت مو

در برخی از کلینیک‌ها و مراکز، شستن سر بعد از کاشت مو توسط مراقب انجام می‌شود تا به فرد، روش شسشوی مناسب آموزش داده شود. اگر هم شستشوی موها در منزل انجام می‌شود، می‌بایست حداقل 24 ساعت و حداکثر 48 ساعت پس از عمل کاشت مو، صبر کرد و سپس اقدام به شستشو نمود. باید توجه داشت که به تعویق انداختن شستشوی اولیه بیش از 48 ساعت نیز می‌تواند باعث ایجاد پوسته و خشک شدن خون روی کف سر شود که نباید اتفاق بیفتد.

در واقع، در دو روز اول پس از کاشت مو، می‌بایست از دست زدن به پوست سر و موهای تازه کاشته‌شده خودداری نمود. در هنگام شستشو نیز باید این کار را با دقت زیاد و با ملایمت انجام داد تا از آسیب رساندن به فولیکول‌های تازه کاشته‌شده جلوگیری گردد.

بهترین پوزیشن خوابیدن بعد از کاشت مو

بهترین وضعیت برای خوابیدن پس از عمل کاشت مو، خوابیدن به پشت است؛ در حالی که سر شما بالاتر از قلب شما قرار دارد. این نحوه خوابیدن، به کاهش تورم کمک می‌کند و همچنین از چرخش سر و آسیب رساندن به گرافت‌ها در طول شب نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

شایان ذکر است که شما می‌توانید از بالشت‌های اضافی برای بالا بردن سر خود استفاده کنید و یا یک بالشت مسافرتی دور گردن خود قرار دهید تا سر خود را به طرف جلو و بالا نگه دارید. با خوابیدن در این حالت، خطر آسیب رساندن به موها و تشدید التهاب پوست سر را می‌توان کاهش داد.

نحوه خوابیدن در دوران نقاهت بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟

پس از عمل، مراقبت از موها، به مقدار زیادی اراده شخصی و صبر نیاز دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود تا چند روز پس از کاشت مو تا جایی که امکان دارد روی پا نایستید و کمتر راه بروید؛ زیرا این کار می‌تواند منجر به وخیم شدن تورم‌های ناحیه پیوندی و گسترش آن به سمت صورت شود. بنابراین، استراحت کافی بعد از عمل پیوند مو امری ضروری می‌باشد. معمولاً بهتر است حدود 3 الی 5 روز پس از عمل کاشت مو در خانه استراحت نمود و بعد از این مدت، فعالیت‌های روزمره را از سر گرفت.

مدت زمان بهبودی بعد از کاشت مو چقدر طول می‌کشد؟

دوران نقاهت کاشت مو، بلافاصله بعد از عمل شروع می‌شود. در روزهای اول پس از کاشت مو، هم ناحیه اهداکننده و هم ناحیه گیرنده در حال بهبودی است. در این دوره، ناحیه اهداکننده بانداژ می شود؛ زیرا مقداری تراوش و التهاب پس از عمل، طبیعی می‌باشد. وجود این تراوشات باعث ایجاد دلمه در این نواحی واحساس خارش می‌شود. برای کمک به روند بهبودی، هرگز نباید دلمه را بخراشید؛ بلکه باید اجازه دهید تا به طور طبیعی از بین بروند.

در دوران نقاهت بعد از کاشت مو، برای درمان و یا تسکین خارش پوست سر، می‌توان از اسپری آب شور، آنتی‌هیستامین و شامپوی دارویی کمک گرفت. همچنین، در صورت توصیه پزشک، می‌توان از محلول استروئیدی برای پوست سر استفاده کرد.

در حدود هفته دوم پس از عمل کاشت مو، التهاب باید فروکش کرده باشد و احساس بهتری داشته باشید. همچنین خارش کف سر نیز به مرور برطرف می‌شود. باید دانست که معمولاً موهای ناحیه اهدایی به گونه‌ای رشد می‌کنند که ناحیه اهداکننده را بپوشانند؛ اما باید توجه داشت که موهای ناحیه گیرنده تا 2 ماه دیگر ظاهر نمی‌شوند و هنوز ظریف و شکننده هستند و نیازمند مراقبت‌های زیادی می‌باشند.

مدت زمان بهبودی بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو چه چیزهایی می‌توانیم بخوریم؟

رعایت تغذیه سالم بعد از کاشت مو، یکی از مهم‌ترین اقدامات مراقبتی به شمار می‌رود که می‌تواند در روند بهبودی پس از عمل تأثیر بسزایی داشته باشد. یک رژیم غذایی سالم، غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و مواد غذایی کم چرب است تا بتواند اکسیژن کافی برای خون و مواد مغذی مناسب برای رشد موها را فراهم کند. همچنین در صورت کمبود مواد معدنی، می‌توان از پزشک برای رشد خوب موها، تجویز یک کوکتل طبیعی از پروبیوتیک‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌ها را درخواست نمود. به طور کلی، رژیم غذایی پس از عمل کاشت مو می‌بایست شامل موارد زیر باشد:

  1. هیدراته نگه داشتن بدن با نوشیدن مقدار کافی آب به صورت روزانه
  2. مصرف غذاهای غنی از آهن نظیر اسفناج، کلم و جگر گوسفند
  3. مصرف غذاهای غنی از روی نظیر تخم کدو، گوشت قرمز و تخم مرغ
  4. مصرف ویتامین C موجود در مر کبات نظیر پرتقال و لیمو
  5. مصرف ویتامین B موجود در گوشت، تخم مرغ، غلات کامل و حبوبات
  6. مصرف ویتامین E موجود در سبزیجات تازه

چه چیزهایی بعد از کاشت مو ضرر دارد؟

به طور کلی، چیزهایی که پس از عمل کاشت مو، برای سلامت فولیکول‌های کاشته شده ضرر دارد عبارتند از:

  1. مصرف نوشیدنی‌های الکلی
  2. استعمال دخانیات
  3. نحوه خوابیدن نادرست
  4. قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید
  5. تعریق زیاد
  6. شنا کردن
  7. رنگ کردن موها
  8. مصرف غذاهای پرادویه و تند

سخن پایانی

به منظور اطمینان از اینکه موهای تازه کاشته‌شده‌ شما به خوبی در محل گیرنده استقرار یافته‌اند و برای رسیدن به نتیجه‌ای مطلوب و رضایت‌بخش، پیروی از روش‌های صحیح مراقبت‌های بعد از کاشت مو، امری ضروری است. اگر شما هم قصد کاشت مو را دارید می‌توانید با رزرو پکیج‌های VIP دکتر سینوهه، اطلاعات بیشتری در این مورد کسب نمایید. همچنین اگر هنوز یک عمل کاشت مو انجام نداده‌اید؛ اما در حال بررسی آن هستید، تردید به خود راه ندهید و با رزرو پکیج کاشت مو اقساطی دکتر سینوهه، بدون نگرانی از هزینه عمل، اقدام به کاشت مو نمایید.

مراقبت صحیح بعد از کاشت مو سبب افزایش رضایت از نتیجه عمل می شود.

سؤالات متداول

1. آیا استفاده از کلاه بعد از کاشت مو اشکال دارد؟

توصیه می‌شود برای مراقبت بعد کاشت مو، سر خود را باز بگذارید تا پوست سر بتواند تا حد امکان نفس بکشد. یک کلاه با دهانه گشاد را می‌توان بعد از یک هفته پوشید. همچنین پوشیدن کلاه پشمی، کلاه ایمنی ساختمانی، آتش‌نشانی یا موتورسیکلت پس از حداقل یک ماه مجاز است.

2. آیا می‌توانم روغن کرچک را روی گرافت‌های کاشته شده خود بمالم؟

خیر، توصیه می‌شود در شش ماه اول هیچ چیزی، حتی روغن کرچک، رنگ مو، اسپری مو یا ژل را روی ناحیه پیوندی نزنید. فقط می‌توانید از محصولات پاک‌کننده مو یا کرم‌های طبیعی با پایه کالاندولا، کنجد یا روغن نارگیل که توسط پزشک تجویز شده است را استفاده کنید.

3. چرا می‌گویند بعد از کاشت مو، سر را باید آب‌پاشی کرد؟

اغلب بعد از کاشت مو، پزشک معالج به شما توصیه می‌کند که جهت جلوگیری از خشک شدن کف سر، تأمین نیازهای فولیکول‌های مو برای رشد و سالم ماندن آن‌ها، با اسپری‌های مرطوب‌کننده و تقویتی، سر را آب‌پاشی کنید.

4. چند روز بعد از کاشت مو میتوان رابطه داشت؟

به دلیل فشار خون زیادی که در جمجمه و کف سر ایجاد می‌شود و برای جلوگیری از افزایش دمای کف سر که برای رشد مجدد و مناسب پیوندها مضر است، فعالیت جنسی در 10 الی 15 روز پس از عمل کاشت مو مجاز نیست.

5. چه مدت بعد از کاشت مو می‌توان فعالیت‌های ورزشی را از سر گرفت؟

ورزش‌های ملایم مانند دوچرخه‌سواری، یوگا یا دویدن را می‌توان یک ماه پس از کاشت مو از سر گرفت؛ اما ورزش‌های سنگین‌تر که نیاز به تلاش فیزیکی شدید دارند، مانند ورزش‌های تیمی، اسکواش یا تمرینات وزنه‌برداری، به دلیل فشار خون زیادی که به بدن و مخصوصاً سر اعمال می‌کنند، نباید تا سه ماه بعد از عمل از سر گرفته شوند.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.