پوست و موشوک ریزش بعد از کاشت مو

چرا موهای کاشته شده می ریزند؟ [5 دلیل اصلی ریزش مو بعد از کاشت]


کاشت مو به عنوان یک راه‌حل مؤثر برای درمان طاسی و کم‌پشتی موها در بین آقایان و خانم‌ها شناخته شده است. با این حال، یکی از نگرانی‌هایی که بسیاری از افراد پس از کاشت مو با آن مواجه می‌شوند، ریزش مو بعد از کاشت مو است که به آن شوک ریزش می‌گویند.

این نوع ریزش مو، امری طبیعی و موقتی است و به معنای شکست کاشت مو نیست. باید دانست که مراقبت‌های صحیح بعد از کاشت مو و صبوری می‌تواند باعث شود که موهای کاشته‌شده ریزش‌یافته، دوباره شروع به رشد کنند و نتایج نهایی پس از چند ماه مشخص گردد. در این مقاله، به بررسی علل، مراحل و راهکارهای مقابله با ریزش مو پس از کاشت می‌پردازیم.

چرا موها بعد از کاشت مو می‌ریزند؟

چرخه رشد موها شامل 3 مرحله رشد (آناژن)، انتقال (کاتاژن) و استراحت (تلوژن) می‌باشد. مرحله یا فاز استراحت موها، زمانی است که تارهای مو می‌ریزند؛ اما ریشه موها در جای خود باقی می‌مانند. به بیانی دیگر، موهای کاشته شده به دلیل وارد شدن فولیکول‌ها به مرحله استراحت شروع به ریزش می‌کنند؛ اما ریشه‌ موها همچنان سالم هستند و در مرحله بعدی دوباره رشد خواهند کرد.

گفته می‌شود به دلیل پخش التهاب یا ترومای حاصل از عمل کاشت مو در سر، موها وارد مرحله استراحت و ریزش می‌شوند. ازجمله وقایع آسیب‌زا که موها را در طول جراحی کاشت دچار مشکل می‌کند عبارتند از:

  1. فولیکول مو استخراج می‌شود و جریان خون مغذی به آن نمی‌رسد
  2. فولیکول مو دوباره در پوست سر کاشته می‌شود
  3. موهای اطراف تحت تأثیر برش‌ها و بی حسی عمل قرار می‌گیرند

شوک ریزش مو چیست؟

شوک ریزش مو (shock loss)، یک مرحله کوتاه‌مدت و موقتی بعد از کاشت مو است که در آن موهای کاشته‌شده به طور موقت دچار ریزش می‌شوند. این نوع ریزش مو معمولاً بین ۲ الی ۴ هفته پس از کاشت مو شروع شده و ممکن است در حدود ۲ تا ۳ ماه به طول بینجامد.

شوک ریزش مو بعد از کاشت، یک فرایند طبیعی در تکامل کاشت مو برای مردان و زنان است که معمولاً به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی در پوست سر و فولیکول‌های مو پس از کاشت ایجاد می‌شود.

علل ریزش مو بعد از کاشت مو

علت ریزش موهای کاشته شده در هر فردی به دلایل مختلفی مربوط می‌شود. برخی از دلایل ریزش مو بعد از کاشت به شرح زیر می‌باشد:

1. تغییرات جریان خون

بعد از جراحی کاشت مو، فولیکول‌های مو به دلیل تغییرات در خون‌رسانی و جابه‌جایی آن‌ها از ناحیه دهنده به ناحیه گیرنده دچار شوک می‌شوند. این شوک باعث می‌شود که فقط موهای کاشته شده (و نه ریشه آن‌ها) دچار ریزش شوند.

2. فاز استراحت

در حین عمل کاشت مو، واحدهای فولیکولی استخراج شده به مدت 1 الی 3 ساعت بیرون از سر می‌مانند و این موجب می‌شود که تا حدودی ضعیف گردند. پس از کاشت موهای استخراج شده، زمانی که موها به فاز استراحت بروند، شروع به ریزش می‌کنند؛ اما ریشه موها به خوبی در زیر پوشت قرار گرفته و با طی شدن چرخه طبیعی رشد مو، حدود 3 هفته طول می‌کشد تا موهای جدید جوانه بزنند و به تدریج شروع به رشد کنند.

3. عدم سازگاری موقت

فولیکول‌های موی تازه کاشته شده برای سازگاری با محیط جدید (ناحیه گیرنده) به زمان نیاز دارند. همین روند تطابق و سازگاری، باعث می‌شود که موهای کاشته‌شده به طور موقت دچار ریزش شوند.

4. التهاب و بهبودی بافت

بعد از کاشت مو، ممکن است ناحیه گیرنده پیوند، دچار التهاب و قرمزی شود. هرچند این موضوع، نتیجه طبیعی فرایند بهبودی است؛ اما التهاب حاصل از عمل پیوند مو می‌تواند باعث ریزش موقت موها شود. در نهایت، بهبود کامل بافت سر به رشد مجدد موها کمک می‌کند.

5. استرس

هرچند کاشت مو، عمل کم تهاجمی است؛ اما همچنان نوعی جراحی به حساب می‌آید. بنابراین، عواملی نظیر استرس، اضطراب و بروز تغییرات دیگر در بدن می‌تواند به طور موقت باعث ریزش موها شود.

مراحل ریزش مو بعد از کاشت مو

مراحل ریزش مو بعد از کاشت مو به طور کلی شامل چندین فاز است که در طی چند ماه پس از عمل رخ می‌دهد. در ادامه، مراحل ریزش و رشد مجدد موها بعد از کاشت مو توضیح داده می‌شود:

1. روزهای اول پس از کاشت (0 تا ۲ هفته)

پس از کاشت مو، ممکن است کمی التهاب، قرمزی و تورم در ناحیه تحت درمان ایجاد گردد و دلمه‌های کوچکی روی پوست سر دیده شود. دلمه‌ها طی چند روز تا یک هفته از بین می‌روند. در این دوره، شستشوی ملایم سر و پیروی از دستورالعمل‌های پزشک برای جلوگیری از آسیب به فولیکول‌های تازه کاشته‌شده امری بسیار مهم به شمار می‌رود.

2. ریزش شوک (۲ تا ۴ هفته)

در این دوره، بیشتر موهای کاشته شده شروع به ریزش می‌کنند که همان شوک ریزش یا ریزش موقت است و به دلیل وارد شدن فولیکول‌ها به فاز تلوژن (استراحت) رخ می‌دهد. در این مرحله، اگرچه ساقه موها ریزش می‌کند؛ اما ریشه‌ موها سالم باقی می‌ماند و مجدداً وارد چرخه رشد می‌شود.

3. مرحله استراحت (۱ تا ۳ ماه)

پس از ریزش موها و زمانی که فولیکول‌های مو وارد فاز استراحت شدند، در این مدت هیچ موی جدیدی رشد نمی‌کند و این مرحله بین یک تا سه ماه طول می‌کشد. در این دوره، به طور ظاهری تغییری در وضعیت موهای کاشته شده دیده نمی‌شود.

4. شروع رشد موهای جدید (۳ تا ۶ ماه)

بعد از مرحله استراحت، فولیکول‌های مو به تدریج وارد فاز رشد یا آناژن می‌شوند و موهای جدید شروع به جوانه زدن می‌کنند. ممکن است موهای جدید در ابتدا نازک و ضعیف باشند؛ اما با گذشت زمان قوی‌تر و ضخیم‌تر می‌گردند.

5. رشد کامل و تقویت موها (۶ تا ۹ ماه)

در این دوره، رشد موهای جدید ادامه پیدا می‌کند و موها به تدریج ضخیم‌تر از مرحله قبل می‌شوند، ظاهر موها طبیعی‌تر شده و نواحی خالی از مو نیز پُرتر می‌شوند.

6. نتیجه نهایی (۹ تا ۱۲ ماه و بیشتر)

بعد از ۹ تا ۱۲ ماه، نتایج نهایی کاشت مو به وضوح قابل مشاهده است. پس از این مدت، حالا موها به طور کامل رشد کرده‌اند و ضخامت و تراکم آن‌ها به حداکثر رسیده است. البته در برخی موارد، ممکن است چرخه تکامل و رشد موها تا ۱۸ ماه نیز به طول بینجامد.

زمان ریزش مو پس از کاشت

روند زمانی ریزش مو یا شوک ریزش مو بعد از کاشت به صورت زیر می‌باشد:

  1. هفته ۱ تا ۲: در این مدت ممکن است در ناحیه گیرنده پیوند مو، دلمه و التهاب ایجاد شود که می‌تواند در ریزش مو مؤثر باشد . البته این مسئله با مراقبت صحیح برطرف می‌شود.
  2. هفته ۲ تا ۴: در این دوره، ریزش موهای کاشته شده آغاز می‌شود. این ریزش مو طبیعی می‌باشد و به دلیل شوکی است که به فولیکول‌ها وارد شده است. معمولاً بیشتر موهای کاشته شده در این مدت می‌ریزند.
  3. ماه ۳ به بعد: موهای جدید از ماه سوم به بعد، شروع به رشد می‌کنند و تا ماه‌های ۶ الی ۹ این رشد موها به وضوح دیده می‌شود.

چه زمانی پس از شوک ریزش، موها دوباره رشد خواهند کرد؟

همان‌طور که گفته شد، گرافت‌های موهای پیوندی بین 2 تا 12 هفته بعد از جراحی ریزش دارند. پس از این دوره، موها باید طی 4 تا 12 ماه آینده شروع به رشد کنند.

در نهایت، از 12 تا 18 ماه پس از جراحی، موها باید شروع به ضخیم شدن کنند و نتیجه کامل کاشت مو قابل مشاهده شود. در نتیجه یک عمل موفق، موهای جدید به طور طبیعی و دائمی رشد می‌کنند.

راهکارهایی برای برطرف شدن دلیل ریزش مو بعد از کاشت مو

در کل، هیچ راه اثبات شده‌ای برای از بین بردن خطر شوک ریزش مو پس از جراحی وجود ندارد؛ اما طبق بررسی‌های انجام شده، برخی اقدامات می‌تواند به کاهش این ریزش و حمایت از رشد موهای جدید کمک کند. در ادامه، راهکارهایی برای کاهش ریزش مو بعد از کاشت آورده شده است:

  1. تغذیه مناسب
  2. مصرف آب کافی
  3. خواب کافی
  4. دوری از گرمای زیاد
  5. پرهیز از تعریق زیاد
  6. ترک عادات ناسالم
  7. لیزرتراپی

آیا ریزش مو بعد از کاشت می‌تواند منجر به طاسی مجدد شود؟

اگرچه ریزش موقت مو چند هفته پس از کاشت مو، امری طبیعی است؛ اما باید بدانید که موهای شما چرخه رشد طبیعی خود را از سر می‌گیرند و موهای جدید در جایی که کاشته شده‌اند رشد می‌کنند. لازم به ذکر است که به دلیل ماهیت فولیکول‌های استخراج‌شده، بعید است که پس از جراحی کاشت مو الگوی طاسی مجدداً ادامه یابد.

چند توصیه مهم درباره ریزش مو بعد از کاشت مو

توجه به نکات و توصیه‌های زیر اثر شایانی در کاهش ریزش مو بعد از کاشت دارد:

  1. صبر: کاشت مو یک فرایند تدریجی است و نیاز به صبر زیاد دارد.
  2. مراقبت: مراقبت‌های بعد از عمل کاشت مو نظیر شستن صحیح موها، پرهیز از فشار آوردن به پوست سر، اجتناب از خارش ناحیه کاشت و رعایت دستورالعمل‌های پزشک در موفقیت کاشت مو تأثیر بسزایی خواهد داشت.
  3. مصرف داروهای تجویزی: مصرف داروها و ویتامین‌های ضروری نظیر ویتامین‌های گروهB، ویتامینC ، ویتامین D و روی (زینک) که توسط پزشک متخصص تجویز شده است، برای حمایت از رشد موهای جدید توصیه می‌شود.
  4. استفاده از محصولات تقویتی: استفاده از محصولات خاص نظیر ماینوکسیدیل یا شامپوهای تقویتی مو (به صلاحدید پزشک) برای تقویت رشد موها مؤثر می‌باشد.
  5. توجه به سن کاشت مو: برای کاشت مو فرد باید صبر کند تا به سن مناسب برای کاشت مو و زمان تثبیت الگوی ریزش مو برسد؛ چراکه اگر زودتر اقدام نماید، ممکن است فولیکول‌های موی استخراج شده مستعد ریزش باشند و فرد در آینده نیز شاهد ریزش مو و ادامه روند طاسی شود.
  6. مراجعه به پزشک: در صورت مشاهده ریزش غیرطبیعی مو باید حتماً با پزشک مشورت نمود.

سخن آخر

کنترل ریزش مو بعد از کاشت نیاز به پیگیری‌های دقیق و مشاوره با پزشک متخصص دارد تا پزشک بتواند درمان‌های تکمیلی یا تغییرات لازم را به شما توصیه کند. اگر کاشت مو انجام داده‌اید و اکنون در مورد ریزش مو بعد از جراحی کاشت مو سؤالی دارید، از شما دعوت می‌کنیم که پکیج ویزیت VIP دکتر سینوهه را تهیه نمایید تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان، راه‌حل مناسبی برای رفع نگرانی‌های خود درباره ریزش مو بعد از کاشت را بیابید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.