پوست و مورژیم غذایی مناسب بعد از کاشت مو

بعد از کاشت مو چه بخوریم؟ + معرفی 8 ماده غذایی ممنوعه


فولیکول‌های موی انسان برای رشد و عملکرد بهتر، به مواد مغذی حیاتی نیاز دارند؛ به طوری که مشکلات متعدد مرتبط با مو مانند نازک شدن، شکنندگی و حتی ریزش مو می‌تواند ناشی از تغذیه نامناسب باشد. معمولاً پس از کاشت مو، افراد با چالش‌های جدی درباره اینکه بعد از کاشت مو چه غذاهایی بخوریم، مواجه می‌شوند. در این مقاله مواردی نظیر اهمیت رژیم غذایی در بهینه‌سازی نتایج کاشت مو و بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای بعد از عمل را برای شما مورد بررسی قرار داده‌ایم.

آیا تغذیه بر نتیجه کاشت مو تأثیر دارد؟

تغذیه مناسب بعد از عمل کاشت مو به طور مستقیم بر نتیجه کاشت مو تأثیر زیادی می‌گذارد. بعد از انجام کاشت مو، بدن به مواد مغذی مناسب نیاز دارد تا روند بهبودی سریع‌تر انجام گیرد و فولیکول‌های کاشته شده به خوبی رشد کنند. به طور کلی، یک برنامه غذایی مناسب بعد از کاشت مو می‌تواند به تأمین مواد مغذی لازم برای رشد مو، بهبود زخم‌ها، کاهش التهاب، تقویت سیستم ایمنی، کاهش استرس و تقویت رشد موهای جدید کمک کند.

بعد از کاشت مو چه چیزهایی باید بخوریم؟

مواد غذایی مفید بعد از کاشت مو به شرح زیر می‌باشد:

1. پروتئین

پروتئین یکی از عناصر اصلی سازنده موها است و مصرف کافی آن پس از کاشت مو بسیار ضروری است. پروتئین به بازسازی و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند و همچنین مواد مغذی لازم برای رشد موهای جدید را فراهم می‌آورد. از آنجایی که کراتین، پروتئین اصلی موجود در مو است؛ لذا رشد و ترمیم فولیکول‌های مو به دریافت پروتئین کافی بستگی دارد.

  1. منابع غذایی: غذاهای پروتئینی نظیر گوشت قرمز بدون چربی، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، عدس، آجیل و لبنیات مواد ضروری برای ایجاد تارهای موی قوی و انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند.

2. پروتئین های بدون چربی

پروتئین‌های بدون چربی (Lean Protein) به آن دسته از پروتئین‌ها می‌گویند که حاوی مقادیر کمی چربی، به خصوص چربی اشباع‌شده هستند که برای تضمین سطوح انرژی پایدار و جذب بهینه مواد مغذی در بدن مفید هستند. این پروتئین‌ها می‌توانند به رشد فولیکول مو و ترمیم آن پس از پیوند نیز کمک کنند.

  1. منابع غذایی: پروتئین‌های بدون چربی شامل پروتئین‌های حیوانی موجود در مرغ و بوقلمون است. همچنین، ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون یا ماهی تن نیز سرشار از این نوع پروتئین می‌باشد. لازم به ذکر است که برای افزایش مصرف پروتئین بدون چربی و در عین حال، کنترل میزان کالری و چربی دریافتی خود، می‌بایست منابع پروتئینی گیاهی نظیر عدس، لوبیا و توفو را نیز در وعده‌های غذایی خود بگنجانید. به عنوان میان وعده نیز می‌توانید آجیل‌هایی مانند گردو، بادام و دانه چیا یا بذر کتان را برای افزایش مصرف پروتئین و تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی لازم برای رشد مو مصرف کنید. قرار دادن لبنیات کم چرب در رژیم غذایی پس از کاشت مو، مانند ماست یونانی، پنیر و شیر کم چرب، به شما کمک می‌کند تا پروتئین بدون چربی، کلسیم و بیوتین را هم‌زمان دریافت کرده و میزان سلامت موها پس از پیوند مو افزایش یابد.

3. چربی های سالم و ضروری

چربی‌های ضروری نظیر امگا3 و تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط (MCTs) به هیدراته کردن، حفظ رطوبت پوست سر و کاهش التهاب کمک می‌کنند. این مواد ضروری همچنین روند بهبودی پس از عمل را سریع‌تر کرده و موجب موفقیت کاشت مو می‌شوند.

  1. منابع غذایی: آووکادو، روغن زیتون، بادام، بذر کتان و دانه کدو تنبل منبع خوبی از چربی‌های ضروری است که از رشد موی سالم حمایت کرده و پوست سر را تغذیه می‌کند. تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل به راحتی در بدن هضم و جذب می‌شود و رشد مو را تقویت می‌کند. روغن نارگیل را می‌توان به اسموتی‌ها اضافه کرد یا از آن در آشپزی استفاده نمود. همچنین باید دانست که گردو، دانه‌های کتان، دانه چیا و ماهی‌های چرب نظیر سالمون و ماهی تن منابع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

4. ویتامین ها

ازجمله حمایت‌های تغذیه‌ای برای موفقیت کاشت مو، مصرف ویتامین‌ها می‌باشد:

1- ویتامین A: سبوم، یک روغن طبیعی است که پوست سر را هیدراته کرده و هیدراتاسیون تارهای مو را حفظ می‌کند. سنتز سبوم، به میزان دریافت ویتامین A بستگی دارد و یکی از مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای برای بهبود نتایج کاشت مو به شمار می‌رود.

منابع غذایی: هویج، سیب‌زمینی شیرین و اسفناج سرشار از ویتامین A هستند.

2- ویتامین های گروه B: این ویتامین‌ها به ویژه، نیاسین (B3) و بیوتین (B7)، متابولیسم سلولی پوست سر را تحریک می‌کنند و موجب تقویت رشد مو می‌شوند.

منابع غذایی: غذاهایی نظیر آووکادو، تخم مرغ، آجیل (به ویژه بادام‌زمینی و بادام)، تخمه آفتابگردان، کینوا، برنج قهوه‌ای و جو منبع خوبی از بیوتین هستند.

3- ویتامین C: خواص آنتی اکسیدانی ویتامین‌های C از فولیکول‌های مو در برابر آسیب‌های محیطی و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. به علاوه، ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کند و در تشکیل کلاژن که برای بهبود زخم‌ها ضروری است، نقش دارد.

منابع غذایی: منابع خوب ویتامین C شامل مرکبات، فلفل دلمه‌ای، کیوی و توت‌ها هستند.

4- ویتامین E: این ویتامین نیز خواص آنتی اکسیدانی دارد و به بهبود زخم‌های پس از عمل کاشت مو کمک می‌کند.

منابع غذایی: میوه‌هایی مانند کیوی، انبه، انواع توت‌ها و غلاتی نظیر کینوا و برنج قهوه‌ای حاوی ویتامین E هستند.

5- ویتامین D: این ویتامین می‌تواند در تقویت رشد فولیکول‌های مو مفید باشد.

منابع غذایی: مواد غذایی مانند ماهی، سالمون، پرتقال و قارچ سرشار از ویتامین D هستند.

5. مواد معدنی

مواد معدنی نظیر، آهن، روی و سلنیوم برای تقویت سیستم ایمنی، حفظ رشد موها و جلوگیری از ریزش مو ضروری می‌باشند.

  1. منابع غذایی آهن: برای دریافت آهن از طریق برنامه غذایی، مصرف موادی مانند گوشت قرمز، اسفناج، عدس و سایر سبزیجات برگ‌سبز توصیه می‌شود.
  2. منابع غذایی روی: مواد غذایی غنی از روی (زینک) شامل گوشت، صدف، آجیل‌ها و حبوبات می‌باشد.
  3. منابع غذایی سلنیوم: مواد غذایی نظیر ماهی، میگو، جگر، هندوانه، موز و هلو حاوی سلنیوم می‌باشد.

6. آنتی اکسیدان ها

آنتی اکسیدان ها، موادی هستند که برای تغذیه پوست سر و تقویت رشد مو در یک رژیم غذایی متعادل قرار می‌گیرند.

  1. منابع غذایی: مواد غذایی نظیر میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های سالم سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

7. میوه ها و سبزیجات

مصرف میوه ها و سبزیجات موجب می‌شود تا بدن تمام بتواند تمام ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌های ضروری برای رشد موها را دریافت کند. شما می‌توانید جهت دریافت بهینه مواد مغذی و همچنین افزایش تنوع وعده‌های غذایی خود از میوه‌ها و سبزیجات فصلی استفاده نمایید.

  1. منابع میوه ها: انواع توت‌ها نظیر توت فرنگی، تمشک و زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی هستند که موجب عملکرد سالم پوست سر می‌شوند و با استرس اکسیداتیو مبارزه می‌کنند. مرکبات مانند پرتقال، لیمو و گریپ فروت سرشار از ویتامین C هستند و باعث تشکیل کلاژن می‌شوند که برای حفظ فولیکول‌های قوی و سالم ضروری است.
  2. منابع سبزیجات: سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج، کلم پیچ و چغندر به دلیل اینکه سرشار از آهن، فولات و ویتامین C هستند، در رشد موهای قوی و سالم نقش بسزایی دارند. سبزیجاتی ازجمله کلم بروکسل، کلم بروکلی و گل کلم سرشار از ویتامین‌های A و C هستند و به تولید سبوم کمک می‌کنند که برای حالت طبیعی مو ضروری می‌باشند. سبزیجات غنی از بتاکاروتن مانند هویج، سیب زمینی شیرین و فلفل دلمه‌ای حاوی پیش‌ساز ویتامین A هستند و برای داشتن پوست سر سالم ضروری می‌باشند.

لازم به ذکر است که شما می‌توانید با ترکیب میوه‌ها در اسموتی‌ها و یا با افزودن سبزیجات به سالاد، این مواد غذایی پر خاصیت را با لذت بیشتری مصرف نمایید و نیازهای مصرفی روزانه خود را برای کسب بهترین نتایج ممکن کاشت مو برآورده کنید.

8. غلات کامل

مقادیر زیادی مواد معدنی و فیبر در غلات کامل وجود دارد که برای رشد مو حیاتی می‌باشند. همچنین، غلات کامل سرشار از آهن، روی و ویتامین‌های گروه B و E هستند که برای سلامت پوست سر و فولیکول‌های مو ضروری هستند.

  1. منابع غذایی: مواد غذایی نظیر برنج قهوه‌ای و کینوا شامل پروتئین، کربوهیدرات‌های پیچیده و ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی هستند که همگی به بهبود نتایج کاشت مو کمک می‌کنند. اسپاگتی و نان سبوس‌دار، مواد معدنی و فیبر بیشتری دارند که دریافت و هضم مواد مغذی را بهبود می‌بخشند. مصرف غلات سبوس‌دار نظیر جو، دانه‌های گندم یا بلغور جو دوسر نیز برای صبحانه توصیه می‌شود.

9. آب

نوشیدن آب کافی با کنترل ترشح چربی طبیعی روی پوست سر به جلوگیری از پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر کمک می‌کند. همچنین، نوشیدن آب باعث بهبود گردش خون در پوست سر شده و موجب می‌شود که مواد مغذی حیاتی به فولیکول‌های مو برسد و موهای جدید با سرعت بیشتری رشد کنند. از طرفی دیگر، آب با پاکسازی پوست سر از سموم و آلاینده‌ها، بروز شوره سر و سایر بیماری‌های پوست سر را کاهش می‌دهد. به علاوه، رطوبت کافی باعث حفظ تعادل pH پوست سر می‌شود و از مشکلاتی مانند خارش و التهاب جلوگیری می‌کند. نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود. شما می‌توانید جهت طعم دادن به آب مقداری لیمو، خیار یا نعناع به آن اضافه کنید تا نوشیدن آب، اشتهاآورتر و لذت‌بخش‌تر شود. نکته قابل توجه این است که نشانه وجود آب کافی در بدن، ادرار زرد کم‌رنگ است و رنگ ادرار تیره‌تر می‌تواند نشانه کم آبی بدن و نیاز به نوشیدن آب بیشتر باشد.

شایان ذکر است که هرچند یک رژیم غذایی حاوی مواد مغذی ضروری، نقش بسزایی در تغذیه بعد از کاشت مو دارد؛ اما می‌بایست مراقب مصرف میزان هر سهم باشید؛ چراکه زیاده‌روی می‌تواند منجر به دریافت کالری بیش‌ازحد شود و بر سلامت عمومی و احتمالاً نتیجه کاشت مو تأثیر بگذارد.

غذاهایی که بعد از کاشت مو نباید بخوریم چیست؟

برخی غذاها می‌توانند فرایند بهبودی بعد از عمل کاشت مو را کند کنند و یا باعث ایجاد التهاب و مشکلات دیگری شوند. در ادامه ممنوعیات غذایی بعد از کاشت مو را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. غذاهای فراوری شده

غذاهای فراوری شده مانند فست‌فودها و غذاهای آماده و بسته‌بندی شده، فاقد مواد مغذی ضروری، پر کالری و حاوی مقادیر بالایی از چربی‌های ناسالم، نمک و مواد نگهدارنده هستند. این غذاها می‌توانند باعث ایجاد التهاب در بدن شده و روند بهبودی پس از کاشت مو را به تأخیر بیندازند.

2. قند و شکر

مصرف زیاد قند و شکرهای موجود در شیرینی‌ها، دسرها، نوشیدنی‌های گازدار، نوشابه‌ها و آبمیوه‌های فراوری‌شده، می‌تواند منجر به افزایش سطح قند خون و التهاب شود و درنتیجه، روند بهبود زخم‌ها و رشد مجدد موهای جدید را مختل کند.

3. غذاهای چرب و سرخ شده

غذاهای سرخ‌شده و حاوی چربی‌های ناسالم می‌توانند منجر به افزایش التهاب در بدن شوند. همچنین، این نوع غذاها باعث افزایش چربی پوست سر می‌شوند که این امر می‌تواند بر رشد موهای جدید تأثیر منفی داشته باشد.

4. غذاهای تند و اسپایسی

مصرف غذاهای تند باعث تعریق بیشتر سر می‌شود و این تعریق بیش‌ازحد می‌تواند به موهای تازه پیوند زده‌شده آسیب برساند.

5. غذاهای پر نمک و ترشی‌جات

مصرف غذاهای شور و حاوی نمک بالا و نیز ترشی‌جات می‌تواند باعث احتباس آب در بدن و تورم شود که این موضوع می‌تواند فرایند بهبودی پس از کاشت مو را تحت تأثیر قرار دهد.

6. کافئین بیش از حد

مصرف بیش از حد کافئین در قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند باعث کم‌آبی بدن و افزایش استرس شود که این امر بهبود زخم‌ها را دشوارتر می‌کند. البته باید گفت که مصرف متعادل کافئین مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما باید از زیاده‌روی در مصرف آن پرهیز نمود.

7. غذاهای آلرژی‌زا

اگر به غذاهای خاصی حساسیت دارید، بهتر است از مصرف آن‌ها در دوره بهبودی پس از کاشت مو خودداری کنید؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک و تشدید التهاب شوند.

8. نوشیدنی‌های الکلی

الکل باعث کم‌آبی بدن و کاهش جریان خون به پوست سر می‌شود و ممکن است بهبود زخم‌ها را به تأخیر بیندازد. همچنین الکل می‌تواند موجب رقیق شدن خون گردد که برای فرایند بهبودی زخم‌ها مناسب نیست.

سخن آخر

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از درمان ریزش مو، چیزی بیش از عمل کاشت مو نیاز است و آن، رعایت مراقبت‌های بعد از عمل است. از آنجایی که درک اهمیت رژیم غذایی برای سلامت و رشد مو بسیار حائز اهمیت می‌باشد، در این مقاله سعی کردیم تا راهنمای کاملی از یک رژیم غذایی متعادل و تغذیه مناسب بعد از کاشت مو را به شما ارائه دهیم. البته لازم به ذکر است که مشاوره با پزشک و متخصص تغذیه برای طراحی یک رژیم غذایی مناسب پس از عمل کاشت مو نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

اگر به دنبال بهبود کیفیت موهای خود و درمان ریزش مو هستید می‌توانید با رزرو پکیج کاشت مو اقساطی دکتر سینوهه، علاوه بر بهره‌مندی از تسهیلات ویژه، کاشت موی خود را در برترین و مجهزترین مراکز کاشت مو انجام دهید و از خدمات اقساطی ویژه دکتر سینوهه نیز بهره‌مند گردید.

سؤالات متداول

1. آیا می توانم بعد از کاشت مو تخم مرغ بخورم؟

چندین ماده مغذی برای رشد مو پس از کاشت ضروری است. تخم مرغ با دارا بودن پروتئین، آهن و ویتامین D، گزینه خوبی برای مصرف بعد از کاشت مو محسوب می‌شود.

2. آیا می‌توان بعد از کاشت مو قهوه نوشید؟

مصرف قهوه پس از کاشت مو می‌بایست طبق نظر پزشک معالج شما باشد. به طور کلی گفته می‌شود که تا 3 روز بعد از کاشت مو باید از نوشیدن قهوه پرهیز گردد و بعد از آن با احتیاط و به صورت متعادل مصرف شود.

3. آیا بعد از کاشت مو می‌توانم از شکر استفاده کنم؟

فست فودها و مواد غذایی فراوری‌شده که معمولاً قند یا شکر بالایی دارند، فاقد مواد مغذی و ویتامین‌ها هستند و باید بعد از کاشت مو از مصرف آن‌ها اجتناب کنید.

4. بعد از کاشت مو چه چیزهایی نخوریم؟

مهم‌تر از اجتناب از مصرف فست فودها، پرهیز از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه و آبمیوه‌های فراوری‌شده و سایر مواد سرشار از قند است. این غذاها و نوشیدنی‌ها نه تنها فاقد مواد مغذی برای سلامت موهای شما هستند؛ بلکه می‌توانند باعث بروز اختلال در قند خون شما شوند و روند بهبودی را طولانی‌تر کنند.

5. بعد از کاشت مو چی بخوریم؟

به طور کلی مواد غذایی حاوی ویتامین‌های ضروری، میوه‌ها و سبزیجات، آب فراوان، غلات سبوس‌دار، پروتئین‌ها و چربی‌های ضروری نظیر حبوبات، بادام، آووکادو و سالمون ازجمله مواد غذایی مناسب برای مصرف بعد از کاشت مو هستند.

6. آیا می توانم بعد از کاشت مو بستنی بخورم؟

توصیه می‌شود حداقل تا یک هفته بعد از کاشت مو از مصرف بستنی و غذاهای با قند بالا خودداری کنید.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.