پوست و موسیگار کشیدن بعد از کاشت مو

سیگار کشیدن بعد از کاشت مو: تا چند روز بعد از کاشت مو نباید سیگار کشید؟


سیگار کشیدن بعد از کاشت مو می‌تواند به طور جدی روی نتیجه نهایی این عمل تأثیر بگذارد. افراد سیگاری که قصد انجام کاشت مو را دارند، با این سؤال مواجه هستند که چرا و تا چه مدت بعد از کاشت مو نباید سیگار کشید. باید دانست که سیگار کشیدن، علاوه بر اینکه یک عمل ناسالم است، طبق مطالعات علمی اخیر، ثابت شده که مواد شیمیایی و سموم موجود در سیگار می‌تواند اثرات منفی بر نتیجه کاشت مو داشته باشد.

در این مقاله به بررسی تأثیرات سیگار بر نتایج و روند بهبود کاشت مو می‌پردازیم و مدت زمان لازم برای پرهیز از کشیدن سیگار را بررسی میکنیم.

آیا می توان بعد از کاشت مو سیگار کشید؟

پس از کاشت مو، فولیکول‌های تازه کاشته‌شده، به اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارند تا بتوانند به درستی رشد کنند؛ لذا از آنجایی که کشیدن سیگار بعد از کاشت مو می‌تواند خطراتی به همراه داشته باشد و اجازه ندهد که مواد مغذی به فولیکول‌های مو برسد، استعمال هرگونه دخانیات نظیر سیگار و قلیان بعد از کاشت مو به شدت منع شده است.

تا چند روز بعد از کاشت مو نباید سیگار کشید؟

برای درک بهتر بازه زمانی مناسب جهت از سرگیری استعمال دخانیات نظیر سیگار و قلیان پس از کاشت مو و اینکه مدت نکشیدن سیگار بعد از کاشت مو چقدر باید باشد، می‌بایست با اثرات نامطلوب سیگار بر روند بهبودی آشنا شوید. سیگار کشیدن مقدار زیادی مواد مضر ازجمله نیکوتین و مونوکسید کربن را وارد بدن شما می‌کند.

از آنجایی که فولیکول‌های تازه کاشته‌شده در 2 هفته اول پس از کاشت در حساس‌ترین مرحله خود هستند؛ لذا در این مدت می‌بایست از کشیدن سیگار اجتناب نمود تا موفقیت کاشت مو به خطر نیفتد. برخی از پزشکان بر این عقیده هستند که حتی اگر بتوانید 1 ماه یا بیشتر، از سیگار کشیدن خودداری کنید، احتمال بهبود و رشد موفق فولیکول‌های مو بیشتر خواهد بود.

باید دانست که مدت نکشیدن قلیان بعد از کاشت مو و استعمال هرگونه دخانیات دیگر نیز همانند مدت زمان لازم برای ترک سیگار می‌باشد.

مدت زمان لازم برای پرهیز از سیگار کشیدن بعد از کاشت مو

حال بیایید به زمان‌بندی خاص برای پرهیز از سیگار کشیدن پس از عمل کاشت مو بپردازیم. البته توجه به این نکته ضروری است که این بازه‌های زمانی توصیه‌های کلی هستند و شما باید زیر نظیر پزشک معالج خود و طبق راهنمایی‌های ارائه‌شده توسط جراح کاشت مو از این دستورالعمل‌ها پیروی نمایید.

1. سیگار کشیدن در روزهای اولیه پس از کاشت مو

در روزهای اولیه و بلافاصله پس از عمل کاشت مو می‌بایست به طور کامل از کشیدن سیگار اجتناب نمایید تا خطر شکست پیوند، عفونت‌ها و تأخیر بهبودی به حداقل برسد. در برخی موارد، ممکن است پزشک برای شما داروی خاصی را تجویز نماید یا دستورالعمل‌هایی جهت مدیریت هرگونه ناراحتی و علائم ترک نیکوتین را به شما ارائه دهد.

2. سیگار کشیدن در هفته اول پس از کاشت مو

در هفته اول پس از جراحی، نه تنها باید از سیگار کشیدن خودداری نمایید؛ بلکه می‌بایست از قرار گرفتن در معرض هر گونه دود سیگار، نیکوتین، قلیان و حتی استفاده از ویپ (سیگار الکترونیک) نیز اجتناب کنید. همچنین باید بدانید که قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز می‌تواند حاوی سموم مضر باشد و مانند سیگار کشیدن دست اول، روند بهبودی شما را مختل کند.

3. سیگار کشیدن در ماه اول پس از کاشت مو

بعد از عمل پیوند مو، برای اطمینان از بهبودی کافی و به حداکثر رساندن پتانسیل رشد مو، به شدت توصیه می‌شود که تا یک ماه از سیگار کشیدن خودداری کنید. ترک سیگار در این بازه زمانی، خطرات مرتبط با اختلال جریان خون، تغذیه نامناسب پوست سر و پیوند ناموفق را کاهش می‌دهد.

دلایل اجتناب از کشیدن سیگار بعد از کاشت مو

اینکه چرا بعد از کاشت مو نباید سیگار کشید بدین دلیل است که استعمال دخانیات می‌تواند موجب ریزش مو شود و کیفیت و موفقیت عمل پیوند مو را با چالش‌های جدی مواجه کند. در مقابل، اجتناب از سیگار کشیدن، موجب می‌شود تا مواد مغذی ضروری برای رشد مو به فولیکول‌های تازه پیوند زده‌شده برسد و عوارضی نظیر تضعیف سیستم ایمنی، تأخیر ترمیم زخم‌ها، خونریزی، نکروز پوست و تشکیل اسکار مقاوم به درمان به طور قابل‌توجهی کاهش یابد. این امر، بهترین فرصت را برای رشد موهای تازه کاشته‌شده فراهم می‌کند و شانس رشد موی موفق را افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است که طبق تجربیات جراحان، روند بهبود کاشت مو در افراد سیگاری و غیرسیگاری با یکدیگر متفاوت است. حتی اگر تمام اقدامات قبل و بعد از عمل در این دو گروه، طبق برنامه پیش برود، بیماران سیگاری مشکلاتی در بی‌حسی، خونریزی حین و بعد از عمل و تأخیر بهبودی را شاهد خواهند بود.

بنابراین، توصیه می‌شود که افراد بین 3 الی 6 هفته قبل و بعد از عمل کاشت مو استعمال هرگونه دخانیات را کنار بگذارند؛ چراکه ترک سیگار بعد از کاشت مو، حتی به طور موقت، موجب حفظ سلامت فولیکول‌های مو و بهبود نتیجه نهایی این عمل می‌شود.

سیگار و قلیان کشیدن چگونه می‌تواند بر ریزش مو بعد از کاشت تاثیر بگذارد؟

سیگار و قلیان هر دو می‌توانند تأثیرات منفی قابل توجهی بر ریزش مو پس از کاشت مو داشته باشند. این امر عمدتاً به دلیل وجود موادی است که در دود این دخانیات وجود دارد و می‌تواند سیستم عروقی، جریان خون و فرایندهای بهبودی بدن را مختل کند.

مواد شیمیایی موجود در دود سیگار و قلیان مستقیماً به فولیکول‌های مو آسیب می‌رسانند. این مواد می‌توانند باعث بروز تغییراتی در ساختار و عملکرد سلول‌های پوست و مو شوند که این امر موجب ضعیف شدن و ریزش موهای کاشته‌شده می‌گردد. به همین دلیل، استعمال سیگار و قلیان بعد از کاشت مو و تا زمانی که فولیکول‌های تازه کاشته‌شده در جای خود تثبیت نشده‌اند، مضر بوده و به شدت ممنوع می‌باشد.

به این نکته نیز باید اشاره نمود که استعمال سیگار و قلیان بعد از کاشت مو علاوه بر تأثیرات مخرب بر موهای تازه کاشته‌شده، می‌تواند باعث تشدید ریزش موهای طبیعی نیز بشود. بدین گونه که کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌ها موجب افزایش ریزش موهای طبیعی سر نیز می‌شود. این امر به ویژه در افرادی که از قبل مستعد ریزش مو هستند نیز با شدت بیشتری رخ می‌دهد.

عوارض سیگار کشیدن بعد از کاشت مو

سیگار کشیدن بعد از کاشت مو می‌تواند عوارض جدی و متعددی به همراه داشته باشد که ممکن است بر نتایج نهایی عمل تأثیر منفی بگذارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین عوارض کشیدن سیگار بعد از کاشت مو اشاره می‌کنیم:

1. کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌ها

سیگار کشیدن جریان گردش خون و اکسیژن‌رسانی به قسمت‌های مختلف بدن ازجمله پوست سر تأثیر را با اختلال مواجه می‌سازد. بدین گونه که نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود و جریان خون غنی از اکسیژن را به فولیکول‌های مو تازه پیوند زده‌شده کاهش می‌دهد.

در نتیجه، فولیکول‌های پیوندی اکسیژن لازم برای بهبود و رشد مطلوب را دریافت نمی‌کنند. کمبود اکسیژن در بافت پوست سر با نام علمی هیپوکسی شناخته می‌شود که در این عارضه سطح اکسیژن بافت پوست برای مدت 30 تا 50 دقیقه کاهش می‌یابد و تکرار این وضعیت در روزهای متوالی می‌تواند باعث ضعف و عدم رشد صحیح موهای کاشته‌شده گردد. همچنین، کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی به فولیکول‌های مو می‌تواند منجر به ریزش مو و شکست پیوند مو نیز شود.

2. کاهش تحویل مواد مغذی به فولیکول‌های پیوندی

سموم موجود در دود سیگار، جذب و تحویل مواد مغذی ضروری در فولیکول‌های موی پیوند زده‌شده را مختل می‌کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن باعث افزایش سطح مواد شیمیایی سمی در خون می‌شود که می‌تواند به بافت ظریف و حساس اطراف فولیکول‌های پیوندی آسیب برساند.

3. تأخیر در بهبودی زخم‌ها

نیکوتین، یک ترکیب بسیار اعتیادآور است که در سیگار یافت می شود. این ماده می‌تواند بر روند بهبود زخم نیز تأثیر منفی بگذارد. بدین گونه که نیکوتین تولید کلاژن را مختل می‌سازد، بازسازی بافت را به تأخیر می‌اندازد و پاسخ سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.

پس از کاشت مو، در صورتی که روند بهبود زخم با تأخیر و بسیار آهسته انجام گیرد، می‌تواند منجر به افزایش اسکار، افزایش احتمال آسیب به فولیکول‌های مو، ریزش مو و طولانی شدن مدت زمان بهبودی پس از عمل شود. بنابراین، لازم است تا زمانی که جراح توصیه کرده است از کشیدن سیگار، قلیان و هر گونه دخانیات دیگری اجتناب نمایید و فرایند بهبود کاشت مو را در اولویت قرار دهید.

4. تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش خطر عفونت

سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و بدن مستعد ابتلا به عفونت‌ها و سایر عوارض می‌شود. پس از کاشت مو، ناحیه گیرنده پیوند مو در برابر عفونت بسیار آسیب‌پذیر است و تضعیف سیستم ایمنی به واسطه استعمال سیگار و یا قلیان، این آسیب‌پذیری را بیشتر می‌کند.

سیگار کشیدن بعد از کاشت مو می‌تواند توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌های احتمالی را کمتر کند و باعث رشد ضعیف موها و یا حتی تخریب فولیکول‌های کاشته‌شده گردد و و در نهایت، موجب کاهش موفقیت عمل شود.

5. افزایش خطر نکروز پوست

یکی از خطرات جدی کشیدن سیگار پس از کاشت مو، افزایش احتمال نکروز پوست (مرگ بافتی) است. کاهش جریان خون به پوست سر در اثر استعمال سیگار یا قلیان، می‌تواند منجر به نکروز بخش‌هایی از پوست سر شود و در نهایت، مرگ فولیکول‌های پیوندی را به دنبال داشته باشد و حتی زخم‌های دائمی و بزرگ‌تری بر جای بگذارد.

6. افزایش خطر ریزش مجدد موهای کاشته شده

به دلیل کاهش اکسیژن‌رسانی، کاهش تغذیه مناسب و تضعیف فولیکول‌های کاشته‌شده در اثر کشیدن سیگار بعد از کاشت مو، احتمال بالایی وجود دارد که موهای تازه کاشته‌شده نتوانند به درستی در محل جدید خود تثبیت شوند.

این موضوع می‌تواند موجب کاهش چشمگیر تراکم موها در ناحیه کاشت شود و حتی به ریزش مجدد موهای کاشته‌شده ختم گردد. بنابراین، خطر از دست دادن موهای جدید پس از عمل در افراد سیگاری بیشتر می‌باشد.

7. طولانی شدن زمان بهبودی

کشیدن سیگار پس از کاشت مو باعث می‌شود که افراد سیگاری نسبت به غیرسیگاری‌ها به بازه زمان بیشتری برای بهبودی نیاز داشته باشند. این تأخیر در روند بهبودی می‌تواند منجر به افزایش تورم، قرمزی و حساسیت ناحیه کاشت شود و درنتیجه، مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج نهایی کاشت مو نیز افزایش یابد.

8. کاهش کیفیت پوست سر و نتایج نهایی

استعمال سیگار و قلیان بعد از کاشت مو می‌تواند به مرور زمان باعث کاهش کیفیت پوست سر شود. بدین گونه که چون موها به درستی تغذیه نمی‌شوند، به تدریج ضعیف، نازک و شکننده می‌شوند. این تغذیه نامناسب و کاهش جریان خون و اکسیژن‌رسانی ضعیف در اثر سموم سیگار و قلیان، پوست سر را نیز خشک و آسیب‌پذیر می‌کند و باعث می‌شود که پوست سر نیز نسبت به زخم‌ها و عفونت‌ها حساس‌تر گردد و محیط نامناسبی برای رشد موهای کاشته‌شده ایجاد شود. در نهایت، تضعیف پوست سر و ریشه موها به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش ریزش مو شود.

استفاده از سیگار الکترونیک (ویپ) بعد از کاشت مو

استفاده از ویپ (Vap) یا سیگار الکترونیکی پس از کاشت مو نیز می‌تواند عوارضی مشابه با سیگار کشیدن معمولی داشته باشد. اگرچه ویپ‌ها می‌توانند به عنوان جایگزین سالم‌تری برای سیگارهای سنتی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما باید دانست که این ابزارها نیز همچنان حاوی نیکوتین و سایر مواد شیمیایی هستند که می‌توانند به روند بهبودی پس از کاشت مو آسیب بزنند.

بنابراین، توصیه می‌شود که مصرف این نوع سیگار نیز مانند سیگارهای معمولی بعد از کاشت مو محدود شود و بعد از بازه زمانی که پزشک صلاح می‌داند، از سر گرفته شود.

سؤالات متداول

1. آیا می‌توان بعد از کاشت مو از ویپ استفاده کرد؟

برای بهبود سریع‌تر و موفقیت‌آمیزتر پس از کاشت مو، توصیه می‌شود که همانند سیگار معمولی، از ویپینگ یا استفاده از سیگار الکترونیکی نیز حداقل به مدت دو هفته پس از عمل خودداری نمایید. در صورتی که ترک نیکوتین یا سیگار برای شما سخت است، می‌بایست با پزشک خود مشورت کنید تا راهکارهای جایگزین و مناسبی به شما ارائه شود.

2. چه مدت بعد از عمل کاشت مو می‌توان سیگار یا قلیان کشید؟

پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند که حداقل 2 هفته قبل و بعد از کاشت مو از کشیدن سیگار خودداری کنید. البته این بازه زمانی برای برخی افراد بیشتر است و لازم است به مدت 2 هفته الی 1 ماه بعد از کاشت مو از کشیدن سیگار یا قلیان اجتناب نمایند تا فرایند بهبودی به بهترین نحو پیش برود.

3. آیا سیگار به نتایج کاشت مو آسیب می‌رساند؟

سیگار کشیدن به دلیل تأثیر منفی بر سیتم جریان خون و اکسیژن‌رسانی به پوست سر و فولیکول‌های مو می‌تواند عوارض زیادی ازجمله تأخیر در بهبود زخم‌ها، تضعیف سیستم ایمنی بدن، ایجاد عفونت و ریزش مو را به دنبال داشته باشد و بدین ترتیب، موجب طولانی شدن روند بهبودی بعد از پیوند می‌شود و نتایج عمل را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

4. آیا می‌توانم قبل و بعد از کاشت مو از چسب‌های نیکوتین استفاده کنم؟

استفاده از چسب‌های نیکوتینی یا هر شکل دیگری از جایگزین نیکوتین (مانند آدامس نیکوتین) قبل و بلافاصله بعد از عمل کاشت مو توصیه نمی‌شود. مگر اینکه بازه زمانی لازم پس از کاشت مو را طی کرده باشید و پزشک تشخیص داده باشد که فولیکول‌های پیوندی در جای خود تثبیت شده‌اند. آن زمان هم زیر نظر پزشک و با دستورالعمل‌های وی می‌توانید از جایگزین‌های سیگار استفاده نمایید.

5. چه مدت قبل از کاشت مو باید سیگار را ترک کرد؟

بهتر است بین 2 الی 6 هفته قبل از کاشت مو، سیگار را ترک کنید تا بدن شما به طور مؤثرتری برای درمان آماده شود و احتمال نتیجه مثبت عمل بیشتر گردد.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.