پوست و موچه فصلی برای کاشت مو مناسب است؟

چه فصلی از سال برای کاشت مو مناسب تر است؟


پس از انجام معاینات و آزمایشات دقیق و آگاهی از کاندید مناسب کاشت مو بودن، حال سؤالی که برای افراد متقاضی کاشت مو پیش می‌آید این است که آیا عمل کاشت مو در تمام فصول سال قابل انجام است یا خیر. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین فصل برای کاشت مو آشنا شوید.

آیا کاشت مو شرایط فصلی دارد؟

در حقیقت، پاسخ به این سوال تا حدود زیادی به سبک زندگی هر فرد بستگی دارد. جراحی کاشت مو را می‌توان در هر زمانی از هر فصلی انجام داد؛ اما هر فرد با توجه به شرایط جسمی و روحی و نیز وضعیت زندگی و شرایط کاری خویش می‌بایست فصل مناسب کاشت مو را برای خود انتخاب نماید. به بیان دیگر، بهترین شرایط برای کاشت مو در افراد مختلف، متفاوت است و به عوامل متنوعی مانند شدت ریزش مو، میزان موهای پیوندی، تکنیک کاشت مو، تجهیزات به کار رفته برای عمل و نیز اثر آب و هوای هر فصل بر شرایط جسمی هر فرد بستگی دارد. باید دانست که آب و هوای گرم و سرد هم بر فرایند کاشت مو تأثیر دارد و هم بر روند رشد مو پس از عمل اثرگذار است.

بهترین فصل برای کاشت مو برای هر فرد متفاوت است و بستگی به شرایط زندگی او دارد.


ملاحظات فصلی در برنامه ریزی برای کاشت مو

از آنجایی که پوست سر و موها، به‌خصوص در آقایان، در طول روز در معرض نور خورشید و سایر آلاینده‌های محیطی قرار دارد؛ لذا نکته حائز اهمیت پس از کاشت مو این است که می‌بایست از موهای کاشت‌شده به نحو احسن مراقبت کرد. محافظت از موهای پیوند زده‌شده نیازمند شرایط آب‌وهوایی مناسب است. هرچند که نمی‌توان یک فصل را برای همه، به عنوان بهترین زمان کاشت مو معرفی کرد؛ اما باید دانست که هر فصل، فاکتورهای خاص خود را دارد که آن را برای برخی افراد از سایر فصل‌ها متمایز می‌کند.

شایان ذکر است، افرادی که کاشت مو را در فصل بهار و تابستان انجام می‌دهند، نتیجه کار را در فصول پاییز و زمستان مشاهده می‌کنند و از طرفی دیگر، با انجام کاشت مو در نیمه دوم سال می‌توانند شاهد روشد موهای جدید در نیمه اول سال بعد باشند.

بهترین زمان کاشت مو چه فصلی است؟

فصل ایده‌آل برای کاشت مو، زمانی است که فرد احساس راحتی و آمادگی کافی برای کاشت مو داشته باشد. با این حال، چیزی که موجب می‌شود یک فصل نسبت به فصل دیگر برای کاشت مو برتری داشته باشد، نحوه محافظت از ناحیه تحت درمان در شرایط فصلی مختلف است.

شما زیباجویان گرامی در صورت تهیه پکیچ‌های کاشت مو از دکتر سینوهه می‌توانید با مشورت پزشکان ماهر پوست و مو، از زمان و فصل مناسب منحصر به خودتان برای انجام عمل کاشت مو آگاه شوید و به نتایج بهتری دست یافته و روند بهبودی آسان‌تری داشته باشید.

بهترین فصل برای کاشت مو


فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین فصل برای کاشت مو

فصل مناسب برای هر شخص به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  1. فرد متقاضی کاشت مو باید فصلی را برای پیوند مو انتخاب نماید که از لحاظ وضعیت جسمی و روحی و همچنین از نظر وضعیت مالی در شرایط خوبی باشد.
  2. پس از عمل کاشت مو، جهت انجام مراقبت‌های لازم می‌بایست زمان کافی داشت. بنابراین، دقت به شرایط کاری یا تحصیلی و داشتن برآوردی از مدت‌زمان خالی برای انجام مراقبت‌های پس از عمل امری ضروری است.
  3. شرایط آب‌وهوایی می‌بایست با وضعیت جسمی و سبک زندگی فرد متناسب باشد تا از بروز عفونت و سایر عوارض کاشت مو پیشگیری شود.
  4. دوری از استرس و اضطراب یکی از فاکتورهای اساسی در بازدهی مؤثر عمل کاشت مو است؛ لذا فصلی را باید انتخاب نمود که می‌توان در آن با آرامش خاطر بیشتری پروسه کاشت مو را طی کرد و از مشغله‌های خانوادگی و شغلی به دور بود.

کاشت مو بر اساس فصول مختلف سال

کاشت مو در فصول مختلف سال امکان‌پذیر می‌باشد؛ اما هر فصلی برای افراد مختلف مزایا و معایبی به همراه دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته شده است:

1. کاشت مو در فصل بهار

  1. مزایا: شرایط آب و هوایی معتدل و رطوبت مناسب در فصل بهار به استقرار بهتر فولیکول‌های موهای پیوندی کمک می‌کند. به علاوه، تعطیلات بهاره، بازه زمانی مناسبی جهت ریکاوری و گذراندن دوره نقاهت را برای فرد به همراه دارد. بنابراین، بهار فصل مناسبی برای کاشت مو به شمار می‌رود.
  2. معایب: افرادی که نسبت به گرده‌افشانی گل و گیاهان در فصل بهار حساسیت یا آلرژی دارند باید بیشتر مراقب باشند. همچنین درست است که آب‌وهوای فصل بهار معتدل است؛ اما تغییرات ناگهانی هوا نیز در این فصل رخ می‌دهد و باید در صورت تصمیم برای کاشت مو در بهار به این موارد نیز توجه داشت.
  3. نکات قابل توجه: افرادی که آلرژی‌های بهاره دارند می‌بایست قبل از کاشت مو در فصل بهار، آلرژی خود را با مشورت پزشک کنترل و مدیریت کرده و سپس اقدام به پیوند مو نمایند. همچنین باد و باران‌های غیرقابل پیش‌بینی را نیز باید در نظر گرفت تا به فولیکول‌های تازه کاشت‌شده آسیبی نرسد.

2. کاشت مو در فصل تابستان

  1. مزایا: تنها مزیت کاشت مو در فصل تابستان این است که افراد در دوره تعطیلات به سر می‌برند و لذا می‌توانند از دوره استراحت بیشتری پس از عمل خود بهره‌مند شوند و استرس بازگشت به کار و تحصیل را نداشته باشند.
  2. معایب: بدیهی است که درجه حرارت و گرمای هوا در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و در شهرهایی که گرمای هوا در تابستان بسیار زیاد و بیش‌ازاندازه می‌باشد، توصیه می‌شود که کاشت مو انجام نشود؛ زیرا حرارت زیاد موجب خشک شدن پوست سر و سست شدن گرافت‌های پیوندی می‌شود. در کل، هوای گرم، حرارت زیاد، نور مستقیم خورشید و تعریق زیاد در فصل تابستان می‌تواند اثرات مخربی بر موهای تازه کاشته‌شده داشته باشد.
  3. نکات قابل توجه: در صورتی که فردی قصد کاشت مو در فصل تابستان را داشته باشد می‌بایست سر خود را مرتباً خنک نگه دارد و در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و در صورت خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده نماید. همچنین فرد می‌بایست از تعریق سر خودداری نماید؛ زیرا تعریق می‌تواند خطر عفونت را نیز افزایش دهد. به علاوه، در صورت کاشت مو در تابستان برای مدتی شنا، آفتاب گرفتن و رفتن به سونا ممنوع است.
برای کاشت مو تابستان بهتر است یا زمستان؟


3. کاشت مو در فصل پاییز

  1. مزایا: فصل پاییز یکی از مناسب‌ترین فصل‌ها برای کاشت مو به شمار می‌رود. شرایط آب‌وهوایی معتدل و فضای خنک پاییز می‌تواند روند بهبودی پس از عمل را راحت‌تر کرده و بازدهی آن را افزایش دهد. شدت تعریق در این فصل کاهش می‌یابد و شرایط خوبی برای رشد موها فراهم است.
  2. معایب: در پاییز نیز آب ‎وهوا مستعد تغییرات ناگهانی و باد و باران‌هایی است که برای موهای تازه کاشت‌شده مضر است. از طرفی دیگر، به دلیل اینکه در طول جراحی، برش‌ها و زخم‌هایی روی سر ایجاد می‌شود؛ لذا ممکن است حاضر شدن در محل کار یا تحصیل با چنین ظاهری خوشایند برخی افراد نباشد.
  3. نکات قابل توجه: افراد باید اقدامات محافظتی برای تغییرات آب‎ وهوایی و بارانی بودن هوا در فصل پاییز را مد نظر قرار دهند.

4. کاشت مو در فصل زمستان

  1. مزایا: در فصل زمستان به دلیل آب‌وهوای سرد، زمان بیشتری می‌توان در خانه استراحت نمود و این امر خطر عفونت با آلاینده‌های محیطی را کاهش می‎دهد. آفتاب در فصل زمستان به طور مستقیم نمی‌تابد و تعریق کمتر از سایر فصول می‌شود.
  2. معایب: در صورتی که افراد مجبور باشند برای کاری از خانه خارج شوند، اگر برای محافظت سر از سرما از کلاه یا پوشش گرم دیگری استفاده نمایند، تماس کلاه با پوست سر و فولیکول‌های تازه کاشت‌شده و نیز گرمای ایجاد شده زیر کلاه می‌تواند موجب از بین رفتن موهای پیوندی شود و نتیجه عمل کاشت مو را با شکست مواجه کند. همچنین باید دانست که تفاوت دمای بین داخل منزل و محیط بیرون می‌تواند روند بهبودی زخم‌های ناشی از عمل را با کندی مواجه سازد.
  3. نکات قابل توجه: افرادی که قصد کاشت مو در ماه‌های فصل زمستان را دارند، می‌بایست توجه بیشتری به محافظت از پوست سر در برابر سرما و پوشش سر به هنگام سرما داشته باشند و دمای پوست سر خود را کنترل نمایند. به علاوه، در زمستان رطوبت پوست سر کاهش یافته و انجام اقدامات احتیاطی در برابر خشکی سر بسیار مهم است. معمولاً توصیه می‌شود که بعد از عمل کاشت مو در زمستان، افراد به مدت 3 الی 5 روز از منزل خارج نشوند.
کاشت مو در فصل زمستان


تأثیر شرایط آب و هوایی بر روند بهبودی پس از کاشت مو

در اصل، فرایند کاشت مو _از آغاز عمل تا بعد از پیوند و رشد موها_ طی یک سال انجام می‌شود؛ بدین گونه که پس از کاشت مو، مواردی نظیر قرمز شدن، پوسته‌ریزی، شوک ریزش مو و نهایتاً رشد مجدد موها به ترتیب رخ می‌دهد تا پس از یک سال فرد شاهد رویش موهای جدید باشد.

طبق نظر پزشکان، روند بهبودی پس از کاشت مو در هوای خنک راحت‌تر است؛ زیرا می‌توان سر را به دور از تعریق و پاکیزه‌تر نگه داشت. به عبارت دیگر، حفظ بهداشت بعد از عمل در فصول سرد سال آسان‌تر می‌باشد. به علاوه، هوای خنک، تورم را کاهش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

چگونه بهترین فصل برای کاشت مو را انتخاب کنیم؟

نکته مهم قبل از اینکه فرد به دنبال بهترین فصل برای کاشت مو باشد این است که در قدم اول منتظر بماند تا الگوی ریزش مو به طور کامل متوقف شود. در غیر این صورت، حتی اگر فولیکول‌های مو در نواحی طاس کاشته شوند، برخی از مناطق پس از پیوند همچنان طاس خواهد بود. در صورتی که تمام اقدامات لازم قبل از عمل کاشت مو به جا آورده شد و پیوند مو انجام گرفت، ساماندهی مراقبت‌های پس از کاشت مو بر اساس نیازهای فصلی، روند بهبودی و نتایج موفقیت‌آمیز عمل را تضمین می‌کند.

به طور کلی، انتخاب فصل مناسب برای کاشت مو بر عهده خود شخص است. افرادی که آلرژی بهاره ندارند می‌توانند در فصل بهار کاشت مو انجام دهند. افرادی که شاغل هستند و نگران مرخصی طولانی‌مدت شغلی خود هستند می‌توانند فصل تابستان را با احتیاط برگزینند؛ اما از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید و فعالیت‌هایی نظیر شنا و ورزش‌های سنگین بعد از عمل اجتناب نمایند و مراقبت‌های بعد از عمل را با حساسیت بیشتری انجام دهند. افرادی که سرمای هوا برایشان قابل تحمل است و نگرانی شغلی و تحصیلی ندارند می‌توانند در فصل پاییز و زمستان کاشت مو انجام دهند.

انتخاب بهترین فصل برای کاشت مو


سخن پایانی

همان طور که گفته شد، هر فصل از سال برای کاشت مو مراقب‌های ویژه و به‌خصوصی را نیاز دارد. در صورتی که هم‌اکنون قصد کاشت مو را دارید و مایلید از تعطیلات تابستان نهایت استفاده را ببرید می‌توانید از طریق دکتر سینوهه به صورت اقساطی و با شرایط مناسب پیوند موی خود را انجام دهید. چنانچه جزو آن دسته از افراد هستید که فصل‌های پاییز و زمستان را زمان مناسبی برای کاشت موی خود می‌دانید از هم‌اکنون می‌توانید نوبت کاشت موی خود را از طریق سایت دکتر سینوهه رزرو نمایید یا از طریق شبکه های احتماعی با ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

1. آیا فصل تابستان برای کاشت مو خطرناک است؟

امروزه اکثر تکنیک‌های عمل کاشت مو با تکنولوژی‌های پیشرفته و تجهیزات مدرن انجام می‌شود و همین توسعه فناوری یک مزیت بزرگ برای نتیجه‌دهی عمل و بهبودی و ریکاوری راحت‌تر است؛ لذا شرایط فصلی عامل محدود کننده‌ای برای کاشت مو نیست؛ اما نمی‌توان تأثیر هوای گرم برای موهای تازه کاشته‌شده را انکار کرد. کاشت مو در فصل تابستان نیازمند مراقبت‌های زیادی است؛ به طور مثال، پس از کاشت مو می‌بایست در شرایطی قرار گرفت که تعریق زیاد رخ ندهد و از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نیز باید خودداری نمود.

2. عوارض کاشت مو در هوای گرم چیست؟

کاشت مو در تابستان به این معنی نیست که حتماً عمل با شکست مواجه خواهد شد؛ بلکه آب‌وهوای گرم می‌تواند روند بهبودی پس از عمل پیوند مو را پیچیده‌تر کند. بدیهی است که تعریق زیاد و اشعه‌های مضر نور خورشید که در فصل تابستان به طور مستقیم‌تری بر سر می‌تابد، می‌تواند فولیکول موهای تازه کاشته‌شده را در معرض خطر قرار دهد و با سست کردن پیوند آن‌ها موجب ریزش موهای پیوندی شود. از طرفی دیگر، در صورت تعریق سر، به هنگام تلاش برای تمیز کردن ناحیه درمان شده، ممکن است گرافت‌های موهای تازه کاشته شده از جا کنده شوند؛ زیرا موهای تازه کاشته شده در روزهای اولیه پس از عمل بسیار حساس هستند و با حرارت یا لمس زیاد از بین می‌روند و دچار ریزش می‌شوند.

3. کاشت مو در زمستان بهتر است یا تابستان؟

در فصل زمستان، به دلیل سرمای هوا فرد زمان کمتری را بیرون از خانه می‌گذراند و بنابراین، با استراحت بیشتر در منزل، دوره نقاهت با سرعت بیشتری طی می‌شود. همچنین، مراقبت پس از عمل کاشت مو در فصل زمستان راحت‌تر است؛ لذا فصل زمستان زمان مناسب‌تری برای کاشت مو می‌باشد.

تگ ها: مو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.