جراحی های لاغری بدنجراحی اسلیو معده

جراحی اسلیو معده برای چه کسانی مناسب است؟


اسلیو معده یا اسلیو گاسترکتومی یکی از روش‌های معروف جراحی لاغری برای کاهش وزن است. از آنجایی که این نوع جراحی یک روش تهاجمی به شمار می‌رود و در نتیجه آن، کاهش وزن قابل‌توجهی رخ می‌دهد؛ لذا ابتدا می‌بایست با بررسی وضعیت بدنی و سایر شرایط لازم، به این نکته پی برد که چه افرادی کاندیدای مناسب عمل اسلیو معده هستند. در ادامه، به طور کامل به توضیح شرایط، وزن و سن مناسب برای عمل اسلیو معده پرداخته شده است.

چه زمانی می توان عمل اسلیو معده انجام داد؟

در صورتی که به کمک روش‌های غیرجراحی مانند تغییر سبک زندگی یا دارو نتوان وزن را کاهش داد، امکان استفاده از عمل‌های لاغری نظیر جراحی اسلیو معده وجود دارد. همچنین این نوع عمل لاغری برای درمان نوجوانانی که چاقی شدید و بیماری‌های مرتبط با چاقی دارند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بدیهی است که فرد می‌بایست توسط تیمی از پزشکان متخصص در زمینه‌های مختلف مورد معاینه و ارزیابی قرار گیرند و سپس برای رفع مشکل چاقی شدید، اقدام به عمل اسلیو معده نمایند.

به این نکته نیز باید اشاره نمود که چون عمل اسلیو معده طی مدت‌زمان کمتری انجام می‌شود، فرد برای مدت کوتاه‌تری تحت بیهوشی قرار می‌گیرد و دوره نقاهت سریع‌تری دارد؛ لذا افرادی که مایلند کمتر تحت استرس فرایند عمل لاغری قرار بگیرند، می‌توانند روش اسلیو معده را با مشورت و توصیه پزشک برای کاهش چاقی خود انتخاب نمایند.

در صورتی که به کمک روش‌های غیرجراحی نتوان وزن را کاهش داد، امکان استفاده از عمل‌های لاغری نظیر اسلیو معده وجود دارد.


واجدین شرایط عمل اسلیو معده

به طور کلی، افرادی که دچار بیماری‌های خاصی گردیده‌اند که در اثر چاقی زیاد ایجاد شده، شرایط انجام عمل اسلیو معده را دارند؛ زیرا بسیاری از بیماری‌های مرتبط با چاقی پس از جراحی اسلیو معده بهبود می‌یابند و یا حتی برطرف می‌شوند. ازجمله این بیماری‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2
  2. فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی
  3. هایپرلیپیدمی (کلسترول بالا) و بیماری‌های وریدی
  4. بیماری کبد چرب غیرالکلی و استئاتوهپاتیت
  5. سندرم هیپوونتیلاسیون ناشی از چاقی و آپنه انسدادی خواب
  6. درد مفاصل و آرتروز

دکتر سینوهه با پکیج‌های چکاپ خود این امکان را برای شما فراهم کرده تا قبل از هرگونه اقدامی بتوانید با تیمی از متخصصان تغذیه، روانشناسان و سایر متخصصان پزشکی برای مشاوره و غربالگری مشورت نمایید و سپس با تصمیم درست و آگاهانه جراحی اسلیو معده را برای لاغری انتخاب کنید.

سن مناسب عمل اسلیو معده

بر اساس منابع، افراد در بازه سنی ۱۸ الی ۶۵ سال می‌توانند با هدف کاهش وزن بیش از 30 کیلوگرم عمل اسلیو معده را انجام دهند. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی کمترین سن برای انجام عمل‌های لاغری را 14 سال به بالا می‌دانند؛ زیرا بدن افراد برای این نوع عمل‌ها می‌بایست از نظر رشد ارگان‌های حیاتی، تکامل صفحات استخوانی و پایداری هورمون‌ها به حد مطلوب برسد و از آنجایی که تا قبل از 14 سالگی بدن به طور کامل رشد نکرده است؛ لذا جراحی لاغری در این سنین ممکن است عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.

ملاحضات وزنی برای عمل اسلیو معده

افرادی که قصد انجام جراحی اسلیو معده را دارند، ابتدا باید در مورد میزان اضافه وزن خود اطلاعات لازم را کسب نمایند و از فاکتورهای مؤثر بر اسلیو معده آگاه شوند. معیارهای وزن مناسب برای عمل لاغری اسلیو معده به کمک موارد زیر تعیین می‌شود:

1. شاخص BMI

شاخص بی‌ام‌آی یا شاخص توده بدنی، یک معیار استاندارد برای تعیین میزان اضافه وزن و یا حتی کمبود وزن متناسب با قد هر فرد است. میزان BMI برای هر فرد به صورت تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر توان دوم قد (بر حسب متر) به‌دست می‎آید و حداقل وزن مناسب برای اسلیو معده را تعیین می‌کند.

تحلیل شاخص توده بدنی برای بزرگسالان:

  1. BMI کمتر از 18.5: کمبود وزن
  2. BMI بین 18.5 تا 24.9: وزن سالم و نرمال
  3. BMI بین 25 تا 29.9: اضافه وزن
  4. BMI بالاتر از 30: چاقی
  5. BMI بالای ۴۰: چاقی مفرط


یکی از شرایطی که توصیه می شود افراد از جراحی اسلیو معده استفاده کنند، شاخص توده بدنی بالاتر از حد مجاز است.


2. اندازه گیری دور کمر

از آنجایی که چربی‌های اضافی دور شکم می‌تواند برای سلامت فرد خطرناک باشد؛ بنابراین، با اندازه‌گیری دور کمر نیز می‌توان به میزان چاقی و میزان نیاز به جراحی لاغری پی برد.

بر اساس منابع، اندازه دور کمر بالاتر از 101 سانتی‌متر در مردان نشان‌دهنده وجود چربی‌های اضافی است و در خانم‌ها نیز اندازه دور کمر بیشتر از ۸۹ سانتی‌متر می‌تواند بیانگر چاقی زیاد باشد.

3. سایر روش های ارزیابی چربی بدن

روش های دیگر برای اندازه گیری چربی بدن شامل اندازه‌گیری چین پوستی با کولیس، وزن‌کشی زیر آب و امپدانس بیوالکتریک می‌باشد. البته لازم به ذکر است که دسترسی به این روش‌ها ممکن است برای همه راحت نباشد و یا هزینه‌برتر از شاخص توده بدنی باشد.

کاندیدهای مناسب عمل اسلیو معده

در عمل اسلیو معده، سایز معده بین 70 الی 80 درصد کوچک‌تر از اندازه اصلی خود می‌شود و از آنجایی که معده جدید حجم کمتری دارد و نیز میزان تولید گرلین (هورمون گرسنگی مترشحه از معده) کاهش می‌یابد؛ لذا فرد با خوردن وعده‌های کوچک‌تر غذا، سریع‌تر احساس سیری می‌کند و در نهایت، این روش منجر به کاهش وزن می‌شود. بنابراین، افرادی که به دنبال کاهش 65 الی 75 درصد از وزن اضافی خود هستند و محدوده BMI آن‌ها بین 35 تا 45 است، کاندیدای مناسب عمل اسلیو معده محسوب می‌شوند.

این نوع جراحی مناسب بیمارانی است که ممکن است بعد از عمل چاقی خود بیشتر نگران کمبود ویتامین‌های بدن باشند. اگرچه روش‌های دیگر لاغری، به دلیل دریافت ناکافی مواد مغذی، ممکن است عارضه سوءتغذیه را در پی داشته باشد؛ اما جراحی اسلیو معده این‌طور نیست و فقط اثر محدودکننده در مصرف غذا ایجاد می‌کند. بنابراین، در صورتی که پزشک تشخیص دهد که فرد ممکن است پس از عمل لاغری دچار سوءتغذیه شود، به منظور پیشگیری از این امر، جراحی اسلیو معده را برای وی تجویز می‌نماید. البته بدیهی است که پس از اسلیو معده نیز مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌های ضروری توصیه می‌‌گردد. اگر تمایل دارید که بدانید آیا شما نیز کاندید مناسبی برای جراحی اسلیو معده هستید یا نه، با ما تماس بگیرید.

در عمل اسلیو معده، سایز معده بین 70 الی 80 درصد کوچک‌تر از اندازه اصلی خود می‌شود .


BMI مناسب برای عمل اسلیو معده چقدر است؟

با توجه به تحلیل شاخص توده بدنی بزرگسالان، افرادی که BMI بیشتر از 30 دارند و دچار چاقی زیاد شده‌‌اند، حداقل وزن مناسب برای انجام عمل اسلیو معده را دارا می‌باشند. به طور کلی افراد با شاخص توده بدنی زیر کاندید مناسبی برای جراحی اسلیو معده هستند:

o افراد با BMI 30 به بالا که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و کنترل آن با درمان‌های پزشکی و تغییر سبک زندگی دشوار است.

o افراد با 35 BMI یا بیشتر که مبتلا به یک بیماری جدی مرتبط با چاقی نظیر دیابت نوع 2، بیماری قلبی و یا آپنه خواب هستند.

o افراد با BMI 40 به بالا که جزو گروه چاقی شدید (چاقی کلاس III) هستند، کاندید مناسبی برای جراحی اسلیو معده به شمار می‌روند.

اسلیو معده برای چه کسانی مناسب نیست؟

بعد از عمل اسلیو معده، الگوی غذا خوردن و فعالیت بدنی فرد می‌بایست تغییر کند و به صورت مادام‌العمر از عادات غذایی سالم و تمرینات ورزشی و پیگیری‌های پزشکی پیروی نماید و نیز فرد به مصرف ویتامین‌ها و مواد معدنی اضافی نیاز دارد. در صورتی که فرد می‌داند که نمی‌تواند رژیم غذایی و سبک زندگی خود را پس از عمل تغییر دهد؛ لذا انجام عمل اسلیو معده برای وی مزیتی به همراه نخواهد داشت. از طرفی دیگر، اگر فردی بیماری خاصی داشته باشد که می‌بایست به صورت دائم دارو مصرف نماید، به دلیل اینکه با کاهش سایز معده ممکن است جذب دارو نیز کاهش یابد و بیماری فرد اوج بگیرد؛ لذا اسلیو معده برای چنین افرادی نیز توصیه نمی‌شود.

لازم به ذکر است که عمل اسلیو معده برای خانم‌های حامله، افراد زیر 18 سال و افراد معتاد به الکل یا مواد مخدر مناسب نیست. همچنین اگر عفونتی در نقاط مختلف بدن وجود داشته باشد که بتواند ناحیه تحت جراحی را آلوده کند، اسلیو معده توصیه نمی‌شود.

در برخی افراد دیگر به دلیل وجود بیماری‌های خاص و یا شرایط ویژه، جراحی‌های کاهش وزن توصیه نمی‌شود. ازجمله عوامل منع جراحی اسلیو معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. ابتلا به بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش نظیر التهاب مری، التهاب معده، بیماری کرون (بیماری التهابی روده)
  2. سابقه بیماری‌های قلبی یا ریوی شدید
  3. مشکلات مرتبط با خونریزی مری و معده مانند واریس مری و معده
  4. تلانژکتازی روده‌ای مادرزادی یا اکتسابی (گشادشدگی مویرگ‌های خونی)
  5. فشار خون پورتال (فشار خون سیاهرگی)
  6. نرمال نبودن شکل مری، معده و روده (به صورت مادرزادی یا اکتسابی)
  7. سابقه آسیب یا جراحت معده در حین انجام یک عمل داخلی
  8. سیروز کبدی
  9. پانکراتیت مزمن (التهاب طولانی‌مدت و پیشرفته پانکراس)
  10. بیماری‌های خودایمنی بافت همبند نظیر لوپوس اریتماتوز سیستمیک (SLE) و اسکلرودرمی
  11. اختلال روانپزشکی کنترل نشده یا درمان نشده

افرادی که یک یا چندین مورد از بیماری‌های ذکر شده را در خود مشاهده می‌کنند، کاندیدای مناسبی برای جراحی اسلیو معده نمی‌باشند و می‌بایست قبل از عمل اسلیو معده، پزشک خود را در جریان بگذارند.

عمل اسلیو معده


سخن پایانی

انجام عمل جراحی اسلیو معده برای کاهش وزن یک تصمیم جدی است. اگر شما هم به فکر انجام عمل جراحی کاهش وزن می‌باشید و می‌خواهید بدانید که آیا کاندید مناسبی برای عمل اسلیو معده هستید یا خیر، می‌توانید با رزرو پکیج‌ اسلیو معده دکتر سینوهه با بهترین جراحان متخصص به مشورت بپردازید.

تگ ها: اسلیو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.