جراحی های لاغری بدندوران نقاهت عمل اسلیو معده

دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده چگونه است؟


اسلیو معده یک جراحی کاهش وزن است که به یک دوره نقاهت اساسی و طولانی نیاز دارد. برنامه‌ریزی برای یک دوره استراحت طولانی و اطمینان از داشتن یک تیم حمایتی قوی در طول دوره بهبودی، امری ضروری به شمار می‌رود. در این مقاله، جدول زمانی دوره نقاهت و بهبودی پس از عمل اسلیو معده را مورد بحث قرار می‌دهیم تا شما بدانید که پس از عمل چه در انتظار شما است.

روز اول بعد از عمل اسلیو معده

صادقانه بگوییم؛ روز بعد از عمل، سخت‌ترین روز دوره نقاهت اسلیو معده است. در این روز، کمی احساس درد و ناراحتی می‌کنید و ممکن است پزشک برای شما مسکن تجویز نماید. همچنین ممکن است مقداری کبودی و تورم در اطراف مناطق برش نیز مشاهده شود.

بعد از گذشت 24 ساعت از جراحی اسلیو معده یا گاستروکتومی اسلیو ، می‌توانید دوش بگیرید. از روز بعد از عمل، تغییرات رژیم غذایی آغاز می‌شود که معمولاً وعده‌های غذایی باید شامل مایعات صاف نظیر آبگوشت، نوشیدنی‌های بدون قند و سوپ باشد. همچنین، نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه داشتن بدن، پس از گاستروکتومی اسلیو بسیار مهم است.

از شب اول پس از جراحی، روی تخت بنشینید و پاهای خود را آویزان کنید و با کمک پرستار یا فیزیوتراپیست خود در کنار تخت خود بایستید. ممکن است این کار برای شما دردناک باشد؛ اما با تکرار، هر بار آسان‌تر خواهد شد و قدرت شما باز خواهد گشت و درد شما نیز هر روز بیشتر کاهش می‌یابد. همچنین، فعالیت‌های بدنی سبک در حد پیاده‌روی کوتاه برای بهبودی سریع مفید می‌باشد؛ چراکه پیاده‌روی می‌تواند از التهاب دیواره شکم جلوگیری کند.

وز بعد از عمل، سخت‌ترین روز دوره نقاهت اسلیو معده است و در این دوران مراقبت های جدی نیاز است.

5 تا 7 روز بعد از عمل اسلیو معده: شروع تغییر سبک زندگی

پس از گذشت 5 روز از عمل، به مرحله دوم رژیم غذایی پس از عمل می‌رسید و می‌توانید غذاهای نرم بخورید. نوع تغذیه پس از جراحی اسلیو معده، کاملاً به روند بهبودی و سلامتی شما و آمادگی بدنی شما بستگی دارد و بهترین دستورالعمل غذایی زیر نظر متخصص تغذیه به شما توصیه می‌گردد. ممکن است هنوز مقداری احساس درد داشته باشید که به مرور برطرف خواهد شد. باید بدانید که هنوز در ابتدای روند بهبودی هستید. توصیه می‌شود که هفته اول بعد از عمل اسلیو، قرار ملاقاتی با پزشک خود داشته باشید تا محل برش‌های روی شکم را مورد ارزیابی قرار دهد

8 تا 14 روز بعد از عمل اسلیو معده: بازگشت به کار

زمان مناسب برای بازگشت به شغل و حرفه، بسته به سطح فعالیت موردنیاز هر شغل، بین 5 روز تا 3 هفته بعد از عمل می‌باشد. به عنوان مثال، بیمارانی که کار پشت میزی دارند می‌توانند نسبتاً سریع‌تر به سر کار بازگردند و افرادی که کار ساختمانی دارند که نیازمند بلند کردن وسایل سنگین است، دیرتر می‌توانند کار خود را از سر بگیرند. به طور کلی، برای بازگشت به شغل خود، می‌بایست روند بهبودی را طی کرده باشید و پزشک به شما اجازه بدهد.

دوره نقاهت بعد از اسلیو معده در بازه زمانی 1 تا 12 ماه بعد از جراحی

دوره نقاهت در یک سال اول پس از جراحی اسلیو معده به شرح زیر می‌باشد:

ماه اول تا ششم بعد از عمل اسلیو معده: سازگاری با معده جدید

بعد از گذشت یک ماه از جراحی اسلیو معده، در تقریباً همه بیماران، همچنان کاهش وزن ادامه می‌یابد. ممکن است بعد از عمل با برخی علائم نظیر احساس سرما، ریزش مو، احساس خستگی (که معمولاَ نشانه نیاز به مواد مغذی و خوراکی است؛ زیرا مثل قبل احساس گرسنگی نمی‌کنید تا مواد مغذی را به بدن خود برسانید)، تجمع گاز و جمع‌شدگی بیش‌ازحد پوست مواجه شوید که به مرور برطرف می‌گردد.

مصرف غذاهای جامد و نرم مانند پوره سیب‌زمینی در این دوره بلامانع است و از ماه دوم به بعد می‌توانید به یک رژیم غذایی سالم و متعادل بازگردید. باید دانست که دو ماه پس از عمل می‌توانید سطح فعالیت ورزشی خود را نیز افزایش دهید؛ اما تمرینات ورزشی باید همچنان سبک و ملایم باشد.

تا چندین ماه پس از جراحی اسلیو معده فرد ممکن با عوارض جزئی این عمل مواجه باشد.

ماه ششم تا دوازدهم بعد از عمل اسلیو معده: مرحله پایداری

در این دوره، بیشتر شاهد افزایش انرژی هستید و می‌بینید که خلق و خوی شما نیز پایدارتر و بهتر شده است. غذاهای جامد به رژیم غذایی شما اضافه می‌شود؛ اما نوشیدن آب همچنان مهم است و خوردن وعده‌های غذایی کنترل‌شده برای شما آسان‌تر و راحت‌تر شده است. اگرچه باید به بهبودی کامل نزدیک شده باشید؛ اما همچنان مهم است که از انجام کارهای سنگین و قرارگیری در موقعیت‌های استرس‌زا دوری نمایید تا دوره نقاهت و بهبودی با روند بهتری پیش برود. به طور کلی، اکثر بیماران در سال اول پس از جراحی اسلیو معده، بیشترین وزن اضافی خود را از دست خواهند داد.

بعد از عمل اسلیو معده چند روز باید استراحت کرد؟

جراحی اسلیو معده به 1 تا 2 روز استراحت در بیمارستان و حدود یک هفته استراحت در منزل برای بهبودی برش‌های روی شکم نیاز دارد. به طور کلی، 2 الی 3 هفته پس از عمل استراحت نمایید و رژیم غذایی خود را به تدریج از مایعات به جامدات تبدیل کنید. شما می‌توانید طی 3 الی 6 ماه اول بعد از عمل، انتظار بروز تغییرات در بدن خود را داشته باشید.

دوره نقاهت جراحی اسلیو معده چه مدت طول می کشد؟

معمولاً بین 6 الی 8 هفته طول می‌کشد تا خط برش معده بهبود یابد و پس از یک ماه اغلب مشکلات پس از عمل کمرنگ‌تر می‌شود. به طور کلی، مؤثرترین راه برای کوتاه کردن زمان بهبودی این است که فوراً شروع به فعالیت کنید. علاوه بر پیاده‌روی و راه رفتن در فواصل کوتاه، حتی حرکت کم و تغییر وضعیت در رختخواب نیز می‌تواند روند بهبودی را تسریع بخشد. حرکت در رختخواب می‌تواند باعث افزایش گردش خون شود و از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری کند.

سایر اقدامات لازم در دوره نقاهت جراحی اسلیو معده

صحیح خوابیدن بعد از اسلیو معده

یکی از اقدامات مهم بعد از جراحی، دقت به نحوه خوابیدن بعد از عمل اسلیو معده می‌باشد. بهترین پوزیشن یا بهترین وضعیت خوابیدن بعد از عمل، خوابیدن به پهلوی چپ است؛ زیرا این کار به جلوگیری از حرکت بیش‌ازحد معده و روده کمک می‌کند. شما می‌توانید یک بالشت بین زانوهای خود قرار دهید تا ستون فقرات خود را در یک راستا نگه دارید.

یکی دیگر از وضعیت‌های مناسب برای خوابیدن، دراز کشیدن به پشت می‌باشد که در این حالت نیز می‌توانید از بالشت نازک برای در یک راستا نگه داشتن ستون فقرات استفاده کنید. شایان ذکر می‌باشد که از خوابیدن روی شکم باید خودداری نمایید؛ زیرا این کار می‌تواند منجر به احساس درد و ناراحتی شود.

به طور کلی، برنامه خواب خود را تنظیم کنید تا هر روز در ساعت معینی به رختخواب بروید و ساعت معینی از خواب بیدار شوید. قبل از خواب از مصرف کافئین و الکل پرهیز کنید و در طول روز به اندازه کافی ورزش نمایید؛ چراکه این عادات به شما کمک می‌کند شب‌ها بهتر بخوابید و در طول روز احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

غذا خوردن بعد از اسلیو معده

برای اکثر افراد این سوال پیش می‌آید که بعد از اسلیو معده چه مدت طول می‌کشد تا بتوان به طور معمول غذا خورد؟ در پاسخ باید گفت که برای دو هفته اول پس از جراحی اسلیو معده باید رژیم غذایی مایع مصرف شود. با شروع هفته سوم می‌توانید غذاهای پوره‌شده میل کنید و در هفته پنجم بعد از عمل می‌توانید شروع به خوردن غذاهای جامد نمایید.

رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از عمل اسلیو معده بسیار مهم است.

چه مدت طول می‌کشد تا معده به طور کامل بهبود یابد؟

مدت زمان بهبودی در افراد مختلف، متفاوت است. به طور کلی، بافت‌های معده در حدود 2 هفته پس از جراحی هنوز در حال بهبود هستند؛ لذا مهم است که کیسه کوچک‌شده معده با غذاهایی که سفت یا غیرقابل هضم هستند، انباشته و کشیده نشود.

چالش‌های احتمالی دوران نقاهت بعد از عمل اسلیو معده

احساس درد بعد از عمل

احساس درد و ناراحتی، پس از عمل اسیلو معده و بعد از به هوش آمدن، امری شایع می‌باشد و باید انتظار مقداری درد بعد از عمل را داشته باشید. این حساسیت و درد معمولاً در اطراف محل برش دیده می‌شود. همچنین، معده شما نیز حساس‌تر از قبل شده؛ زیرا اندازه آن کاهش یافته و شما سریع‌تر سیر می‌شوید. از طرفی دیگر، به دلیل انجام لاپاراسکوپی، ممکن است مقداری دی‌اکسید کربن در شکم باقی مانده باشد و شما احساس درد کنید. جهت تسکین درد بعد از عمل، ممکن است در هفته اول پس از جراحی نیاز به مصرف داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک داشته باشید.

نشتی معده

نشتی معده بعد از اسلیو به عنوان یکی از عوارض جدی و نادر این عمل به شمار می‌رود که در صورت بروز، محتویات معده به محیط بیرون از آن نشت می‌کند. این عارضه می‌تواند در اثر عدم ترمیم مناسب دیواره معده، مشکلات بخیه، فشار بیش‌ازحد به معده و عفونت در محل برش رخ بدهد. البته گاهی نیز ممکن است برخی از داروها موجب کاهش قدرت ترمیم بخیه‌ها شود و در نهایت، نشتی معده را به دنبال داشته باشد.

از جمله علائم نشت معده می‌توان به تب، حالت تهوع و استفراغ، ضعف و بی‌حالی، درد شدید شکم و یا افزایش ضربان قلب اشاره نمود. همچنین باید دانست که نشت محتویات معده به فضای شکمی می‌تواند منجر به عفونت‌های شدید، التهاب صفاق و یا حتی سپسیس شود. بنابراین تشخیص (به کمک سی‌تی‌اسکن یا فلوروسکوپی) و درمان زودهنگام آن (به کمک تجویز آنتی‌بیوتیک یا ترمیم محل نشت) برای کاهش عوارض بعد از عمل و بهبودی سریع‌تر امری مهم و ضروری می‌باشد.

سندرم دامپینگ

سندرم دامپینگ زمانی اتفاق می‌افتد که غذا سریع‌تر از حالت نرمال، از روده کوچک عبور کرده و تخلیه می‌شود. این امر ممکن است عوارضی نظیر اسهال و حالت تهوع را در پی داشته باشد. همچنین ممکن است منجر به سوءتغذیه گردد؛ زیرا مواد مغذی به درستی جذب نشده‌اند. برای مقابله با سندرم دامپینگ می‌بایست به جویدن کامل غذا عادت کنید و با اولین علائم سیری، از غذا خوردن دست بکشید.

سندرم دامپینگ که با عوارضی نظیر اسهال همراه است، از چالش های احتمالی دوران نقاهت اسلیو معده است.

سخن پایانی

افرادی می‌توانند از عمل اسلیو معده نتیجه موفق و رضایت‌بخشی بگیرند که در انتخاب پزشک خود دقت لازم را به عمل می‌آورند و خود را متعهد به رعایت تمام اقدامات لازم قبل و بعد از عمل می‌کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید می‌توانید با رزرو پکیج اسلیو معده اقساطی دکتر سینوهه، به وزن ایده‌آل خود دست یابید. لازم به ذکر است که بعد از جراحی اسلیو ممکن است بازگشت به روال عادی زندگی برای چند هفته اول دشوار باشد، بنابراین شما می‌توانید با رزرو پکیج ویزیت VIP دکتر سینوهه از خدمات بعد از ویزیت نظیر فالوآپ بیمار نیز بهره‌مند بشوید.

سؤالات متداول

1. پس از عمل اسلیو معده، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان چند روز است؟

مدت زمان بستری شدن در بیمارستان بعد از عمل لاغری اسلیو معده بدین گونه است که معمولاً افراد به تشخیص پزشک معالج بین 1 تا 2 روز را در بیمارستان سپری می کنند.

2. آیا عمل اسلیو معده درد دارد؟

بسیاری از افراد نگران درد بعد از عمل اسلیو معده هستند. باید بدانید که در طی دو هفته پس از عمل، به طور طبیعی بعد از هر غذا خوردن و آشامیدنی ممکن است احساس درد داشته باشید؛ اما این درد، موقتی است و روز به روز احساس بهتری خواهید داشت.

3. پس از گذشت چه مدتی می‌توانم به محل کارم بازگردم؟

این موضوع بستگی به فعالیت کاری شما دارد. یکی از مزایای جراحی لاپاراسکوپی این است که معمولاً بین 7 تا 10 روز پس از عمل می‌توانید به محل کار خود بازگردید؛ اما باید توجه داشت که برای بازگشت به مشاغل سنگین، باید حداقل شش هفته پس از عمل صبر کنید.

4. استراحت بعد از عمل اسلیو تا چه زمانی نیاز است؟

بعد از جراجی اسلیو معده باید برنامه‌ریزی کنید که حداقل 2 تا 3 هفته پس از برداشتن معده استراحت کنید تا به بدن زمان کافی برای بهبودی بدهید؛ لذا توصیه می‌شود قبل از عمل، یک مرخصی نسبتاً طولانی‌مدت از محل کار ترتیب دهید و از دوستان و خانواده برای حمایت از شما در طول دوره نقاهت جراحی اسلیو معده کمک بگیرید.

تگ ها: اسلیو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.