جراحی های لاغری بدناقدامات لازم قبل از عمل اسلیو معده

12 اقدام ضروری که باید قبل از عمل اسلیو معده انجام دهید!


دقت در رعایت مراقبت‌های قبل از انجام عمل اسلیو معده در نتیجه آن تأثیر بسزایی خواهد داشت. توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند تا با آمادگی کامل جراحی اسلیو معده را انجام دهید و دوره نقاهت و ریکاوری بهتری بعد از عمل داشته باشید.

چگونه برای جراحی اسلیو معده آماده شویم؟

آمادگی‌های لازم قبل از عمل اسلیو معده از چندین ماه قبل از روز جراحی شروع می‌شود تا به فرد این امکان را بدهد که آرامش کافی قبل از عمل به‌دست بیاورد و با برنامه‌ریزی‌های لازم بتواند روی دوره استراحت مورد نیاز خود تمرکز کرده و بهترین نتیجه را از عمل اسلیو معده بگیرد.

لازم به ذکر است که افراد چاق برای دستیابی به وزن مورد نظر می‌بایست قبل و بعد از عمل، تغییرات عمده‌ای در رژیم غذایی و سبک زندگی خود اعمال کنند که در ادامه توضیح داده می‌شود.

آمادگی‌های لازم قبل از عمل اسلیو معده از چندین ماه قبل از روز جراحی شروع می‌شود تا فرد نتیجه بهتری از عمل بگیرد.


مراحل قبل از اسلیو معده

برای داشتن یک تجربه موفق از عمل اسلیو معده می‌بایست قبل از انجام آن، به موارد زیادی توجه نمود و مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت که این مراحل به شرح زیر می‌باشد:

1. مشاوره قبل از عمل

یکی از نیازهای حیاتی برای جراحی اسلیو معده، قرار ملاقات و مشاوره قبل از عمل با پزشک معالج است. این جلسه مشاوره فرصت خوبی است تا دکتر معالج از سوابق پزشکی فرد مطلع شود و فرد نیز صراحتاً انتظارات، نگرانی‌ها و سؤالات خود را با جراح در میان بگذارد و از تمام مراحل ازجمله عوارض جانبی عمل اسلیو معده، میزان کاهش وزن مورد انتظار و روند بهبودی، آگاهی کامل کسب نماید.

2. آزمایشات قبل از عمل

قبل از عمل کاهش وزن، می‌بایست بررسی‌ها و ارزیابی‌های اولیه بر روی فرد انجام شود تا پزشک اطمینان حاصل کند که این روش جراحی برای فرد مناسب و ایمن است. از جمله آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. ارزیابی فیزیکی: ارزیابی فیزیکی به منظور شناسایی عواملی در فیزیک بدن است که می‌تواند جراحی کاهش وزن را پیچیده کند.
  2. تست قلب و ریه: قبل از تایید شدن برای جراحی چاقی، کادر پزشکی عملکرد قلب و ریه فرد را ارزیابی می‌کنند تا مطمئن شوند بدن فرد به اندازه کافی قوی است تا در برابر استرس‌های عمل مقاومت کند.
  3. تست خون: قبل از عمل اسلیو معده، به منظور بررسی وضعیت متابولیک و تغذیه افراد، آزمایش خون انجام می‌شود.
  4. اندوسکوپی: آندوسکوپی قبل از اسلیو معده برای برخی از بیماران با علائم گوارشی مانند زخم معده یا رفلاکس معده تجویز می‌شود که نیاز به اندوسکوپی کامل معده و قسمت ابتدایی روده باریک دارند. در صورت مثبت شدن تست اندوسکوپی هلیکوباکتر، فرد به مدت 1 هفته قبل از عمل نیاز به درمان دارویی دارد.
  5. رادیولوژی: گاهی اوقات تصویربرداری رادیولوژیکی برای تأیید مسائل تغذیه‌ای و پزشکی تشخیص داده‌نشده، انجام می‌گیرد.
  6. سایر آزمایشات: گاهی ممکن است به صلاحدید پزشک، انجام آزمایشات دیگری نظیر آزمایش آپنه خواب، آزمایش تراکم استخوان، سونوگرافی کامل شکم و لگن و سونوگرافی کیسه صفرا نیز تجویز شود.
با انجام یکسری آزمایشات قبل از عمل اسلیو معده، پزشک شرایط فرد برای عمل را بررسی می کند.


3. کاهش وزن قبل از جراحی

طبق تحقیقات به عمل آمده، در صورتی که قبل از جراحی اسلیو معده فرد بین 5 الی 10 درصد از وزن اضافی بدن خود را کاهش دهد، مدت‌زمان بستری وی در بیمارستان کمتر می‌شود و شاهد کاهش وزن سریع‌تری پس از عمل خواهد بود. همچنین، کاهش وزن متوسط قبل از جراحی اسلیو معده، خطر عوارض جراحی را نیز کاهش می‌دهد.

4. بررسی رژیم غذایی

بررسی برنامه غذایی فرد، فاکتورهایی نظیر تاریخچه رژیم غذایی، الگوهای غذایی و تأثیر آن‌ها بر وزن فرد را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و به پزشک کمک می‌کند تا بهترین برنامه غذایی قبل و بعد از عمل اسلیو معده را برای وی تنظیم نماید.

اگر فردی چاق باشد، به احتمال خیلی زیاد، در داخل و اطراف کبد وی تجمع چربی وجود دارد که موجب می‌شود کبد بیشتر از حد معمول بزرگ شود و این موضوع، عمل جراحی را برای پزشک سخت‌تر می‌کند. از این رو، یکی از اقدامات برای آمادگی انجام عمل اسلیو، تغییر رژیم غذایی حداقل به مدت 2 هفته قبل از عمل اسلیو می‌باشد. باید دانست که رعایت رژیم غذایی بسیار کم کالری، به‌ویژه برای افراد بسیار چاق با BMI> 50 و کسانی که بیماری کبد چرب دارند بسیار مهم است.

رژیم غذایی قبل از عمل اسلیو معده می‌بایست بسیار کم کالری باشد و مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند شیرینی، پاستا و سیب‌زمینی در آن محدود شود. همچنین مواردی نظیر پروتئین بدون چربی، سبزیجات، چربی‌های سالم موجود در غذاهایی مانند ماهی و زیتون و مایعات با کالری بسیار کم باید در برنامه‌های غذایی قبل از اسلیو معده گنجانده شود. نوشیدن آب کافی و هیدارته نگه داشتن بدن قبل از این عمل نیز توصیه می‌شود.

در ضمن، گاهی ممکن است برای اطمینان از برآورده شدن نیازهای تغذیه‌ای، فرد قبل از عمل اسلیو معده به مصرف برخی ویتامین‌ها و مکمل‌ها نیاز داشته باشد که توسط پزشک تجویز می‌شود. البته باید دانست که دو تا سه روز قبل از عمل مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها باید قطع شود.

معمولاً توصیه می‌شود که 2 الی 3 روز قبل از عمل اسلیو معده، فرد به رژیم غذایی مایع روی بیاورد که این رژیم می‌تواند شامل آب، آبگوشت، شیک‌های پروتئینی بدون قند و ژله و بستنی‌های بدون قند باشد. اشاره به این نکته ضروری است که مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار قبل از عمل اسلیو معده ممنوع می‌باشد. همچنین جویدن آدامس نیز قبل از عمل اسلیو معده باید قطع شود؛ چراکه این امر می‌تواند موجب افزایش ترشح اسید معده شود.

اصلاح عادات غذایی قبل از عمل اسلیو معده به نتیجه بهتر از عمل منجر می شود.


5. تمرین عادات غذایی جدید

همان‌طور که ذکر شد، نتیجه‌بخشی عمل اسلیو معده نیازمند اعمال یکسری تغییرات در سبک زندگی است. از این رو، قبل از انجام عمل اسلیو معده می‌توان با تمرین برخی عادات غذایی جدید ازجمله آهسته غذا خوردن، 15 بار جویدن غذا و پایین گذاشتن قاشق و چنگال در فاصله بین خوردن لقمه‌ها، به شیوه زندگی متفاوت پس از عمل بیشتر عادت کرد و شاهد نتیجه لاغری پایدارتری بود.

6. انجام تمرینات ورزشی

فرد چاق می‌تواند با صرف زمان بیشتر برای ورزش کردن، به سمت یک سبک زندگی فعال‌تر حرکت کند و خود را برای عمل اسلیو معده آماده نماید. ورزش منظم برای یک جراحی موفقیت آمیز بسیار مهم است؛ به طوری که حتی انجام تمرینات ساده مانند پیاده‌روی یا حتی بالا و پایین رفتن روزانه از پله‌ها می‌تواند ظرفیت ریه را بالاتر برده و به فرد کمک کند تا بعد از عمل دچار تنگی نفس نشود.

7. بررسی داروهای مصرفی

در صورت مصرف مکمل یا داروی خاص می‌بایست قبل از عمل پزشک جراح را در جریان قرار داد تا در صورت نیاز، مصرف آن‌ها را قطع کرده و یا با سایر داروهای مناسب جایگزین نماید. همچنین اگر فردی قصد مصرف داروی خاص در طول دوره نقاهت را دارد نیز باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارد؛ چراکه گاهی برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی، و گیاهان دارویی می‌توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند.

اگر از داروهای ضد التهاب یا هر نوع داروی رقیق‌کننده خون نظیر آسپرین، پلاویکس و وارفاین استفاده می‌کنید، ممکن است لازم باشد یک هفته قبل از جراحی مصرف آن‌ها را قطع کنید تا خونریزی حین عمل به حداقل برسد؛ اما ابتدا باید با پزشک معالج در این مورد مشورت نمایید.

افراد دیابتی قبل از عمل اسلیو معده می‌بایست با مشورت پزشک یا متخصص غدد، هنگام رژیم غذایی قبل از عمل، مصرف داروهای خود را تنظیم نمایند.

همچنین جراح و متخصص بیهوشی نیز دستورالعمل‌های واضحی در مورد داروهایی که باید مصرف کنید و داروهایی که باید قبل از جراحی از مصرف آن‌ها اجتناب کنید را به شما می‌دهد. به طور مثال، داروهای مربوط به دیابت، فشارخون، چربی خون، تیروئید و داروهای قلبی طبق صلاحدید پزشک می‌بایست تا یک شب قبل از عمل مصرف شود. از طرفی دیگر، برای بیماران مبتلا به رفلاکس یا سوزش سر دل، مصرف روزانه ۲۰ میلی‌گرم داروی ضد اسید امپرازول به مدت 2 هفته قبل از عمل اسلیو معده تجویز می‌شود.

8. بررسی عفونت

قبل از عمل اسلیو معده می‌بایست هرگونه عفونت در بدن را به پزشک گزارش داد؛ زیرا تا زمانی که همه عفونت‎ها از بین نرفتند، جراحی نباید انجام شود.

9. ترک الکل و دخانیات

تقریباً به مدت 6 هفته قبل از جراحی اسلیو معده باید سیگار را ترک کرد؛ زیرا کشیدن سیگار، جریان خون به محل جراحی را محدود می‌کند و موجب نکروز بافتی و نشت از معده می‌شود. علاوه بر این، سیگار کشیدن احتمال بروز مشکلات قلبی، عفونت و عوارض بیهوشی را افزایش می‌دهد. به طور کلی، نیکوتین موجود در سیگار خطر عوارض حین و بعد از جراحی را افزایش می‌دهد و روند بهبودی را کندتر می‌کند. همچنین حداقل یک هفته قبل از عمل می‌بایست از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری نمود.

کشیدن سیگار قبل از عمل اسلیو معده، جریان خون به محل جراحی را محدود می‌کند و موجب نکروز بافتی و نشتی از معده می‌شود.


10. ارزیابی روان‌شناختی

هنگامی که افراد تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده می‌گیرند، بی‌صبرانه منتظر دیدن بدن جدید خود در آینه می‌باشند. با این حال، با نزدیک شدن به روز جراحی، می‌بایست از نظر جسمی و روحی برای عمل و زندگی پس از آن آماده شوند.

بهتر است افراد قبل از انجام اسلیو معده از نظر ذهنی خود را آماده کنند و رفتارهای غذایی خود نظیر پرخوری عصبی در موقعیت‌های خاص را تجزیه و تحلیل نمایند و راه‌های جایگزین یا روش‌های مقابله با آن‌ها را پیدا کنند. در صورتی که فرد نتواند عادت پرخوری را کنترل نماید، آنگاه معده به تدریج کشیده و بزرگ می‌شود و اثرات مثبت جراحی را معکوس می‌کند.

از طرفی دیگر، اگر فردی نمی‌تواند از خوردن غذاهای پرکالری خودداری کند، اسلیو معده نمی‌تواند روشی ایده‌آل برای کاهش وزن او باشد؛ زیرا با صرف میان‌وعده‌های مختلف، کالری‌های زیادی دریافت می‌کند.

بنابراین، هنگام آماده شدن برای جراحی اسلیو معده، فرد باید از خودش مطمئن شود که عزم راسخی برای ایجاد تغییرات بزرگ در سبک زندگی را دارد.

11. آمادگی عاطفی

معمولاً غذا خوردن موقعیتی برای لذت بردن از زندگی، مقابله با شرایط استرس‌زا و معاشرت با دوستان را فراهم می‌آورد. بعد از جراحی اسلیو معده، ممکن است فرد این لذت ساده را تا حدی از دست بدهد و در نتیجه، برخی مشکلات عاطفی برای وی به وجود آید و فرد خلأ چیزی را در زندگی خویش احساس کند. بنابراین، مهم است که افراد قبل از عمل اسلیو معده، این مشکل را پیش‌بینی کنند تا بتوانند با آمادگی بیشتری با آن مقابله نمایند. به طور مثال، افراد می‌بایست در مورد جایگزین کردن راه‌های سالم برای پر کردن این خلأ فکر کنند و مراقب باشند که به سمت گزینه‌های ناسالم دیگر مانند الکل و مواد مخدر کشیده نشوند.

همچنین گاهی ممکن است پس از عمل اسلیو معده، به دلیل محدودیت‌های غذایی، فرد دچار حملات مکرر افسردگی شود که اگر از قبل به این موضوع فکر کرده باشد می‌تواند با انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده با آن مقابله کند.

12. داشتن انتظارات واقع بینانه و پذیرش تغییر

توصیه می‌شود که افراد قبل از انجام عمل اسلیو معده با پزشک خود در مورد هدف واقعی از کاهش وزن صحبت کنند و انتظارات واقع‌بینانه از میزان کاهش وزن خود داشته باشند.

سایر آمادگی های لازم قبل از عمل اسلیو معده

آمادگی برای جراحی اسلیو معده جنبه‌های مختلفی دارد. قبل از عمل اسلیو می‌بایست به نکات زیر نیز توجه داشت:

  1. توجه به تأثیر بی‌هوشی: از آنجایی که برخی از عوامل خطر مرتبط با اضافه وزن می‌توانند بر نحوه بی‌هوشی تأثیر بگذارند، مهم است که برای آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی شود. به عنوان مثال، در صورت ابتلا به آپنه انسدادی خواب، متخصص بی‌هوشی ممکن است نیاز به بررسی و مدیریت مسیر تنفسی داشته باشد؛ زیرا این وضعیت می‌تواند قرار دادن لوله تنفسی را دشوارتر کند.
  2. بررسی هزینه عمل و پوشش بیمه: لازم است که قبل از عمل در مورد هزینه عمل و مراقبت‌های پس از آن اطلاعات لازم را به‌دست آورید و اگر بیمه شما جراحی کاهش وزن را پوشش می‌دهد، ممکن است به جزئیات خاصی برای مستندسازی درمان پزشکی نیاز داشته باشید. بنابراین می‌بایست تمام مراحل قبل و بعد از عمل را در دفترچه‌ای ثبت کنید. برخی مدارک مورد نیاز برای بیمه می‌تواند شامل BMI و هر گونه بیماری مرتبط با وزن مانند دیابت یا فشار خون بالا باشد که شما را واجد شرایط این عمل می‌کند. برخی از بیماران نیز باید مدارکی ارائه دهند که تلاش‌های قبلی آن‌ها برای کاهش وزن ناموفق بوده است.
  3. مطلوب کردن شرایط خانه: قبل از عمل اسلیو معده، کارهای خانه خود را به خوبی سازماندهی کنید تا پس از بازگشت، کارهای ناتمام نداشته باشید و بتوانید به خوبی استراحت کنید. به طور مثال، نوشیدنی، سوپ رقیق و پوره آماده در منزل داشته باشید و برخی از وعده‌های غذایی را از قبل آماده کرده و یا آن‌ها را فریز کنید.

هدف دکتر سینوهه بهبود سلامت فعلی شما و کمک به شما جهت آماده شدن برای تغییرات سبک زندگی پس از جراحی چاقی است. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عمل اسلیو معده با کارشناسان ما در تماس باشید.

در روز قبل از عمل اسلیو معده چه کنیم؟

دوش گرفتن یا حمام کردن در شب قبل از عمل توصیه می‌شود؛ زیرا ممکن است استحمام چند روز پس از جراحی برای شما دشوار باشد. به علاوه، شب قبل از عمل شام سبک مانند سوپ میل نمایید و بعد از ساعت 8 شب هیچ غذای جامد و بعد از نیمه‌شب هیچ‌گونه مایعاتی _حتی آب_ نباید بخورید؛ زیرا معده شما برای عمل باید خالی باشد. به طور میانگین گفته می‌شود از 11 ساعت قبل از عمل چیزی میل ننمایید.

جهت آمادگی برای روز قبل از عمل اسلیو معده، با پزشک خود مشورت کنید.


روز عمل اسلیو معده، چه چیزهایی با خود به بیمارستان ببریم؟

ازجمله وسایل مورد نیاز شما در روز عمل اسلیو معده که بهتر است با خود به همراه داشته باشید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. لوازم بهداشتی شخصی نظیر دهانشویه یا اسپری تنفس به همراه داشته باشید. از آنجایی که با عمل اسلیو معده، سیستم گوارش شما تغییر می‌کند؛ لذا حتی اگر مستعد ابتلا به بوی بد دهان نباشید، احتمالاً بوی بد دهان خواهید داشت و برای رفع این مشکل به دهانشویه نیاز دارید.
  2. هر دارویی که در زمان بستری در بیمارستان به آن نیاز دارید را با بسته‌بندی و برچسب اصلی آن دارو به همراه داشته باشید.

اقدامات ضروری در روز عمل اسلیو معده

برخی از اقدامات قبل از عمل اسلیو به شرح زیر می‌باشد:

  1. ترتیبی دهید که شخصی شما را تا بیمارستان همراهی کند، بعد از جراحی از شما مراقبت کند و پس از خروج از بیمارستان شما را به خانه برساند. همچنین مطمئن شوید کسی را دارید که در خانه برای چند هفته اول پس از جراحی در انجام امور به شما کمک کند.
  2. اگر فرزندان کوچکی دارید برای مراقبت از آن‌ها در چند روز اول پس از جراحی کاهش وزن برنامه‌ریزی کنید.
  3. لباس‌های گشاد و یا لباس‌هایی که جلوی آن‌ها زیپ یا دکمه دارد به همراه داشته باشید تا پس از عمل بتوانید به راحتی بپوشید و خم شدن یا ایستادن برایتان آسان باشد.
  4. به همراه داشتن یک جفت کفش تخت راحت برای رفتن به خانه توصیه می‌شود.
  5. بهتر است هر چند دقیقه یکبار فعالیت داشته باشید و پاهایتان را تکان دهید و از نشستن مداوم خودداری نمایید.
  6. استفاده از جوراب‌های واریس قبل از عمل می‌تواند مفید باشد.

سخن پایانی

جراحی چاقی یک تعهد بلندمدت است و آمادگی برای اسلیو معده برای تمام افراد رویکرد یکسانی ندارد. پزشکان و بیمارستان‌های مختلف دستورالعمل‌های خاص خود را به بیماران ارائه می‌دهند. بنابراین، این مقاله با هدف آشنایی شما با مراحل قبل از عمل اسلیو معده آماده شده است. در صورتی که مایلید اطلاعات دقیق‌تری در مورد جراحی اسلیو معده و نحوه آماده شدن برای عمل را کسب نمایید، می‌توانید از خدمات ویزیت VIP و پکیج اسلیو معده دکتر سینوهه بهره مند شوید و به تلفنی و شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشید.

تگ ها: اسلیو

مقالات مشابه

نظر شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.